Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har tappat bort locket för min Canon EOS 550D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Deli

Medlem
Hej!

Jag har tappat bort locket för min Canon EOS 550D. Har kontaktat Canon och fått en hemsida via mail att beställa varan där. Men jag bergriper mig inte på hemsidan och vad varan heter.
Snälla nån som kan hjälpa mig. Är dåligt på sånt och är väldigt tacksam för hjälp.
Hemsidan är följande:
http://www.convena.com/MKTP/Tradepoi...es_Canon_.aspx

Mvh
Deli

Strunta i locket. Sätt på ett motljusskydd, något som skyddar mot både ljus och stötar, och låt locket vara försvunnet.
Jag har aldrig lock på mina objektiv. Har man det hinner man kanske inte ta bilden, när ögonblicket plötsligt dyker upp.

Nej Håkan det är inget skämt. Har varit på Elgiganten där jag köpte kameran o då sa dem att den enda möjligheten för attfå tag på nåt sånt att beställa den på nätet.

Håller med Håkan, gå in i första bästa FOTO-affär. Elgiganten räknas knappast dit, de säljer ju allt.

Kolla filterdiametern, står på objektivet, och så köper du ett lock med samma diameter. Då passar de.

Någonstans på ditt objektiv finns förhoppningsvis en diameterangivelse. Kolla efter Ø (danskt ö) med siffror efter.
Om det är Ø58 mm kan du få ett Canonlock gratis om du kommer förbi Leksand och Gustaf Wasa. Jag har hittat ett.

...Men kan det passa alla sorters objektiv eller?

Det passar objektiv med samma diameter som ditt.
Ditt objektiv Canon EFS 18-55mm har diametern 58 mm (Ø58).
Diametern står på framsidan av objektivet. Eller om det sitter ett filter på objektivet så står diametern troligen även på sidan av filtret.

Strunta i locket. Sätt på ett motljusskydd, något som skyddar mot både ljus och stötar, och låt locket vara försvunnet.
Jag har aldrig lock på mina objektiv. Har man det hinner man kanske inte ta bilden, när ögonblicket plötsligt dyker upp.

Kan kanske hålla med dig men locket skyddar mot smuts.

Någonstans på ditt objektiv finns förhoppningsvis en diameterangivelse. Kolla efter Ø (danskt ö) med siffror efter.
Om det är Ø58 mm kan du få ett Canonlock gratis om du kommer förbi Leksand och Gustaf Wasa. Jag har hittat ett.

Jaaa det finns faktiskt Ø58 mm skrivet... Nej jag tror inte jag skulle komma förbi :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar