Fiskfan
Aktiv medlem
Frågan är enkel, har Scanpix ett monopol i Sverige tack vara sina "abbonemang" som man knyter upp kunderna i?
Kan man kalla det för monopol eller är det fel ord?
Jag tar ett exempel:
Jag fotar ett idrottsevent och vill sälja bilderna till tidningar. Har jag Scanpix på plats på samma event så får jag svaret hos tidningarna att "De får vi gratis i och med vårt abbonemang vi har..."
Väldigt många lokaltidningar har avtal och Scanpix, något som gör det svårt för mig att sälja det jag har...
Är det fler som funderat på detta?
Monopol kanske är fel ord?
Tacksam för svar om fler uppfattat marknaden ganska svår?
Så fort dom inte är där så är det tämligen enkelt att sälja sina bilder...
Åsikter?
/Erik
Kan man kalla det för monopol eller är det fel ord?
Jag tar ett exempel:
Jag fotar ett idrottsevent och vill sälja bilderna till tidningar. Har jag Scanpix på plats på samma event så får jag svaret hos tidningarna att "De får vi gratis i och med vårt abbonemang vi har..."
Väldigt många lokaltidningar har avtal och Scanpix, något som gör det svårt för mig att sälja det jag har...
Är det fler som funderat på detta?
Monopol kanske är fel ord?
Tacksam för svar om fler uppfattat marknaden ganska svår?
Så fort dom inte är där så är det tämligen enkelt att sälja sina bilder...
Åsikter?
/Erik