Annons

Har Scanpix monopol?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiskfan

Aktiv medlem
Frågan är enkel, har Scanpix ett monopol i Sverige tack vara sina "abbonemang" som man knyter upp kunderna i?

Kan man kalla det för monopol eller är det fel ord?

Jag tar ett exempel:
Jag fotar ett idrottsevent och vill sälja bilderna till tidningar. Har jag Scanpix på plats på samma event så får jag svaret hos tidningarna att "De får vi gratis i och med vårt abbonemang vi har..."

Väldigt många lokaltidningar har avtal och Scanpix, något som gör det svårt för mig att sälja det jag har...

Är det fler som funderat på detta?
Monopol kanske är fel ord?

Tacksam för svar om fler uppfattat marknaden ganska svår?

Så fort dom inte är där så är det tämligen enkelt att sälja sina bilder...

Åsikter?

/Erik

"Avtal" är kanske bättre än "monopol". Du kan säkert sälja om du har en bild som är märkbart bättre än vad dom har, men om bilderna är likvärdiga så går förstås dom före.

Det handlar säkert inte bara om bilderna eller ens priserna heller, om du har ett upparbetat samarbete så är det enklare och snabbare än att jobba med nya personer med nya rutiner.

Monopol är väl fel ord, men att de är den i särklass största aktören på marknaden råder det ju ingen som helst tvekan om.

Vill du sälja bilder till lokaltidningen, så bör du nog satsa på mindre arrangemang där Scanpix inte finns, men som ändå kan vara av intresse för lokaltidningar.

/Daniel.

Tack för era svar.

Jag säljer ju till befintliga kontakter och anser ofta att de bilder jag säljer är bättre än de som kommer i tidningen. Man väljer pris före kvalité.
Detta är något jag visserligen förstår men såklart retar mig lite på...

Men hur som helst, tack för era svar.

Jag tror tiden är en stor faktor också. Man har inte råd att leta speciellt länge efter den bästa bilden utan tar en som är "tillräckligt bra". Det är ju färskvara för det mesta och det verkar nuförtiden som att det räcker med att få in någonting halvskapligt. Nyheten och bilden är ändå glömda till i morgon på grund av den flod av annat som kommer hela tiden.

En annan reflektion är att "kvalitet" är inte bara bildkvalitet, det är också pålitliga leveranser av just en viss bild som ska passa till ett förberett reportage m.m., och då känns det nog lugnast att beställa bilden av en inarbetad fotograf i förväg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar