Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har priser på mörkrumsprylar stigit?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Tycker allt jag hittar ser dyrt ut i dessa digitala tider.. Vad anser ni är ett rimligt pris för apparat med färghuvud för neg upp till 6x6? Ex. durst M605 eller liknande?
 
Svårt att säga, det beror på vad som följer med.
För själva förstoringsapparaten skulle jag kunna tänka mig att betala 1000-1500kr inkl. transformator och objektiv.

I regel blir det billigast om du hittar en hel mörkrumsutrustning som paketpris.

Jag köpte ett komplett mörkrum med en Durst M805 Color, en Durst M805 B/W, fem st. Componon-S objektiv, tre st kondensatorer(för småbild upp till 6x9cm)avmaskningsramar, exponeringsur, focuskop, skålar, lyktor, dosor...allt jag behöver och lite till. Det enda jag behöver köpa löst är kemi och papper. Det gav jag knappt 4000kr för.

Det är många som försöker sälja för fantasipriser, trots att det vimlar av beg. mörkrumsutrustning på nätet. Pruta hårt:)
 
Tack för din uppfattning om vad som är rimligt i prisväg. Det bekräftade att det är överpriser utsatta på de jag sett. Har redan komplett mörkrum (fast apparat bara för s/v) så det känns inte så aktuellt med mycket mer än apparat heller. Sätter nog ut annons själv om köpes tror jag..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.