Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Nikons liknande kamera till Eos 1Ds

Produkter
(logga in för att koppla)
För att det bästa de kunde göra med D2Hn var en ynka 4mp-sensor.

Hoppet från 4mp till något tre gånger större (för att komma över 11mp, vilket jag antar att de vill göra) är enormt...

Vad de kunde ha gjort var att göra en 12mp-sensor som man sedan kunde välja:
3fps @ 12mp
eller
10fps @ 4mp

Eller något sådant. Så har de en 1D och en 1Ds i ett...

För att det bästa de kunde göra med D2Hn var en ynka 4mp-sensor.
Jaha...för du vet förstås att de ville göra en större sensor men inte kunde, eller?
Undra vem som spekulerar...

Ehhhh...och canon gjorde inte ett hopp från 4 mpix till 11???

Damocles skrev:
Fujis 3MP super ccd lämnar ju 6MP efter allt är klart. Men en "äkta" 6MP klår den. Men jag skulle vilja påstå att fujis 3MP super ccd klarar att leverera typ 4-5MP effektivt. Vilket inte är fy skam, men dom jämförs ju mot 6MP så...

I dpreviews test av en Fuji med nämnda sensor så kommer den inte ens upp i samma upplösning som Canon G3:s 4-megapixlare.

Tycker att Fuji är ute & cyklar lite när man jämför den med en 6:a.

Mvh/den timide Larsa som tänkte lugna ned stämningen lite...

Den här tråden är ju tämligen meningslös men förkyld som jag är har jag inget annat för mig just nu.

När Nikon D1 kom hade Canon noll och intet.

D2H har "bara" 4 MP därför att för tidningstryck räcker det. Pressfotograferna vill hellre ha snabbhet.

D2X kommer att säkert att ha "tillräcklig" upplösning.

Ibland undrar man om Canonfantasterna önskar att Nikon la ner verksamheten. "Jippi! Mitt märke vann striden." Ja, men vad händer då med konkurrensen? Att både Canon och Nikon finns är ju en garanti för att det utvecklas bättre kameror. För BÅDA lägren.

...ta det lungt nu grabbar..och kära fotovänner... frågan löd om Nikon hade en kamera liknande 1Ds. om nu frågeställaren tänker på upplösningen på sensorn så kan vi väl konstatera i lungn och ro att Nikon för närvarande inte har nån kameraute på makrnaden med den upplösningen på sensorn.... men det är väl bara en tidsfråga... Nu har ju Nikon börjat att tillverka egna sensorer vilket kan resultera i mycket hög bildkvalité eftersom de då kan bättre fasas ihop med Nikons egna bildprocessorer. Jag tror knappast att Nikon struntar i sensorer med upplösning som kan jämföras eller vara bättre med den hos ett finkornigt dia. vem vet vad både Nikon och Canon kommer att presentera för produkter till hösten... kanske introduceras 8megapixel-kamerahus för ca 20-30-tusen bara tillverkarna själva vet vad de har för planer...
ha en trevlig fotokväll allihop!!

petervis skrev:
Nu har ju Nikon börjat att tillverka egna sensorer vilket kan resultera i mycket hög bildkvalité
Har de verkligen det? Min uppfattning var att det även fortsättningsvis är Sony som kommer att tillverka sensorerna, även om det står Lbcast på dem.

jimh skrev:
Har de verkligen det? Min uppfattning var att det även fortsättningsvis är Sony som kommer att tillverka sensorerna, även om det står Lbcast på dem.
Det viktiga är att Nikon själva specificerar och konstruerar sensorn. Sedan har de som optikföretag naturligtvis inte en egen produktionsanläggning för halvledare (kostar många miljarder). Att de fortsätter att låta Sony producera sensorna är naturligt.

Fredrik_Sand skrev:
Vad heter Nikons motsvarande kamera till Canon Eos 1Ds

/Fredrik Sand

Om vi får sträcka ut begreppet "Nikon" till att omfatta alla tillverkare som gör kameror för nikonsystemet så är motsvarigheten varken D1x eller Fuji S2 utan Kodak Pro 14n. Den har fullformatssensor och nästan 14 megapixlars upplösning.

Dock är den en utpräglad studiokamera som kräver mycket ljus. Upplösningen vid 80 och 100 iso är bättre än någon annan småbildsbaserad digitalkamera på marknaden. Inklusive Canon 1Ds.

Tyvärr har 14n ett ganska begränsat användningsområde. Dels på grund av att resultaten vid höga iso är rent av dåliga, dels för att den kräver verkligt bra optik för att komma till sin rätt.

Å andra sidan finns det knappast någon annan kamera som har en mer ompysslad firmware. Under de få månader 14n funnits på marknaden har bildresultaten förbättrats markant genom frekventa uppgraderingar av mjukvaran. Kodaks programvara på datorsidan, Photodesk, har också mycket gott rykte.

Det är ingen hemlighet att 14n inte levde upp till förväntningarna när den kom. Men om nikonkollektivet har tur så har Kodak inte givit upp tanken på fullformatskameror. Kanske lärdomarna från 14n kan omsättas i en ny kamera som närmar sig den för sin tid utmärkta (så när som på vikten och storleken) Kodak 760.

Senast ändrad:
......även om alla fotografer har var sitt märke som de håller på och investerar i när det gäller hus och optik... är vi nog innerst inne glada för konkurransen som finns på marknaden, utan den hade vi inte haft den intensiva utveckling som har varit de senaste åren.
Till slut kommer det att bli en smaksak... och en fråga vad man redan har skaffat sig för utrustning
...
Det finns ju andra brancher....

Och vilken är bättre, snabbare, snyggare mer praktisk, mindre...eller större...
Mercedes, BMW, VOLVO,Toyota SAAB, VW....m.m..... ....??? alla har sina värstingar...
....men även en liten billig KIA gör ju jobbet....

jimh skrev:

Njae... både och kanske. Vilken är din källa?

Det här läste jag på dpreview, som citerade en japansk tidning (tror jag):

"Nikon will outsource production of LBCAST wafers, but will handle the final production stages of items like microlenses and filters itself."

Lotus skrev:
Ehhhh...och canon gjorde inte ett hopp från 4 mpix till 11???

Nix.. från 6MP till 11MP var det... sensorn i 1D på 4MP är av typen CCD, eftersom denna är snabbare på att tömma datan, användes en sådan istället för en CMOS, som endast klarar 3 fps pga. att det tar längre tid att tömma sensorn.
Därför klarar 1Ds "bara" 3 fps..

jimh skrev:

Hej

är det så är det väl inget konstigt... hur många delar i en bils elektroniksystem tillverkas av biltillverkaren själv.... dock efter tillverkarens specifikationer...

Nikon startade för 10 år sedan med utvecklingsarbetet och infrias ryktena om 11 stegs dynamiskt omfång så har ribban höjts rejält gentemot konkurrenterna.

Mvh
Johan

gors skrev:
Njae... både och kanske. Vilken är din källa?
fotosidan.se, typ :)
gors skrev:
"Nikon will outsource production of LBCAST wafers, but will handle the final production stages of items like microlenses and filters itself."
Det låter ju som om de åtminstone grejar lite med dem själva. Det känns ju positivt att de skaffar sig erfarenheten. Jag tror att det vore ett misstag på sikt att inte betrakta sensorteknologin som en kärnverksamhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar