Fredrik_Sand
Medlem
Vad heter Nikons motsvarande kamera till Canon Eos 1Ds
/Fredrik Sand
/Fredrik Sand
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Malm skrev:
D1x kan väl ändå inte interpolera bilderna direkt i kameran (?), dock så kan Fuji's S2 PRO göra det.
/A
Taget ifrån DPreview's test av kameran.The D1X's pixel grid layout is rectangular rather than square (though still uses the Bayer GRGB colour filter array), in camera processing turns the 4028 x 1324 raw pixels (5.33 megapixel) into a 3008 x 1960 pixel image (5.9 megapixel). While it's clear that some interpolation is being carried out in the vertical direction (to get from 1324 rows to 1960 rows) there is also compression in the horizontal direction (reducing from 4028 to 3008 columns), this compression is used to add detail to the vertical data.
Dadigan skrev:
Jag läste en intervju med Nikons chef i USA och han sa, när reportern frågade om inte Nikon halkade efter med tanke på 1Ds, att D1x hade möjligheten att interpolera i kameran. Kommer tyvärr inte ihåg vad tidningen hette men vi kan väl fråga någon med en D1x, Duncan var är du??
Dadigan skrev:
jag skulle väl säga att D1x är Nikons motsvarighet, fast billigare. Dock har den ju inte fullformatssensor och lägre upplösning, men den kan interpoleras redan i kameran till ca 12 megapixlar.
Dadigan skrev:
Men jag betackar mig från vidare komentarer i den stilen. Väx upp för helvete
Mata inte trollet.julgus skrev:
Edward.. du verkar vara komplex - du gillar att hacka o vara kaxig mot andra men när du blir bemött på samma sätt du blir du purken... besynnerligt...
EdwardH skrev:
Nikon har _ingenting_ som är ens i närheten av Canons 1Ds.
Ingenting. Noll.
Men lille vän....det finns ju till och med bild på D2x. Kolla här:EdwardH skrev:
Och Dan: Well, ditt inlägg baseras helt på spekulationer. Ta bort "troligtvis" och "nog" ur ditt inlägg och se hur mycket substans är kvar.
Jag har svårt att se Nikon med någon 10+mp-kamera.
EdwardH skrev:
Dina ögon är nog bättre än mina för jag ser inte "D2X" någonstans.
Jag ser lite suddig text där modellbeteckningen brukar stå...
Ge mig några minuter med photoshop så ska jag visa dig en 2Ds..