ANNONS
Annons

Har Nikon kass AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Hej Alla!

Jag satt och tittade på "lens-performance-survey" på photozone.de. Såg till min fasa att alla (nästan)inkl /f2.8 och proffs-modeller av Nikons telezoomar hade betyget "slow" på Autofocus. Är detta verklighet? Canon hade betyget "fast" på de allra flesta av deras USM objektiv i klassen. Är Canon möjligen onödigt snabba, eg. det är ju ingen ide att focusera snabbt om man inte hittar ngt att focusera på ( pga sämre ljusstyrka).

Jag är nyfiken eftersom jag står och väljer mellan de båda jättarna. AF-hastigheten är ganska viktig för mig eftersom jag gillar att fota sport/action.

//Jens

Canon har snabbare AF än nikon men jag skulle nog inte låta den funktionen styra ditt köp, så stor skillnad är det inte.

Njäe

Om du står på lite håll, som det brukar vara när man fotar sport, antar jag, behöver ju inte AFen snurra på fokuseringen så värst långt innan den hittar fokus. Viktigare är väl att den inte plötsligt börjar "jaga" om du har dåligt med ljus...

Har själv en Nikon F90X, en kamera som börjar bli lite efter vad gäller AF hastighet, har jag hört, men åt mig duger den kanonbra. (Har inga Silent Wave objektiv, eller vad nu Nikons motsvarighet till USM heter, så det kan nog bli bättre med en nyare Nikon och en optik som har inbyggd AF "motor".)

Hitta de kameror + optik du grunnar på och håll i dem för att se att den passar din hand, det tror jag är viktigare när du skall välja...

/Anders
(som numera oxå har en Hasselblad 500CM, som garanterar långsam fokusering...)

tyska tidningen Colorfoto rankar Nikon F100 först avseende fokseringsbeteende i en jämförelse mellan nära nog alla professionella kameror, inkl EOS1 o F5! Vilken vikt man lägger vid detta är upp till var och en.

/Johan

Frågan gällde främst objektiv

Hej

Frågan gällde främst objektiv. Men kanske det är så att man får väga in hela systemet i bedömningen?

//Jens

ja, det är ju kombinationen som utgör helheten, ex min 801s fokuserar avsevärt långsammare, o ljudligare än min F100 trots samma objektiv. Sedan vet jag ej vilka gluggar de använde vid testen, men utgår från att det var representativa, jämförbara objektiv från resp märke.
/Johan

Den nya generationens Silent Wave-gluggar från Nikon är avsevärt mycket bättre än sina föregångare på just autofokus, men ändå tycker jag att det finns mycket mer att önska.
Å andra sidan har nog inte den fulländade autofokusen uppfunnits ännu.

Nikonmannen...

"Mina inlägg saknar substans - för jag är inte en dokumenterat duktig fotograf"

oops, jag får väl sluta att skriva inlägg också... synd, det är ju roligt att tycka till om saker man inte begriper...

De nya ljusgrå L-gluggarna är rysligt snabba och exakta. Men varning för de gamla. Min 80-200/2.8 L är det meningslöst att använda autofokusen på. Lånade en mordern L-glugg på blaskan för ett tag sedan, och där kan man snacka om hastighet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar