Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Nikon haft någon motsvarighet till Canon D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Jag har hållet på en tid och undersökt digitala systemkameror och har tittat lite extra på Canon D30. En begagnad borde ligga på 4-6.000:- idag, vilket är ett pris som är ok.

Men.. jag skulle gärna köpa Nikon, men då finns bara D100 eller D70..eller finns det några tidigare varianter? That's the question.. (Hamlet)

Fuji S1 Pro har Nikonbajonett och bygger på F60. Ca 3.5 MPixel. Kostar begagnad ca 5-6000 kr.

Jag har en och är nöjd även om den givetvis inte är i klass med D100, D70 eller Canons 6 MPix modeller.

Jag testade en Fuji S1 en gång 2001 när jag tog bilder för Dagens Industri (plåtade Åhusglass och danska baja-major). Till rätt pris är det en helt okej kamera, men jag tycker att det är bättre att lägga på några kronor för en D70.

Fujis kameror har lite proffsfinesser som firewire-anslutning.

Jag har forskat lite på sajten dpreview och jämfört Canon D30 mot Nikon D1 och Fuji S1 Pro. Vad gäller kamera i sig så tycker jag nog att Nikon har den bästa, men vad gäller bildkvalitet så ser det ut som om Canons D30 ger de bästa bilderna.

Håller ni med? Något hum om prisklasser i dagsläget?

(Visst, gärna en D70 över dessa kameror - helt klart! Men är det värt det, med tanke på prisraset? Jag är osäker jag.. )

Om du tänker behålla din kamera några år så skulle jag absolut säga att det är värt att köpa en D70 (om kameran får bra testresultat vill säga).

Har du tänkt att uppgradera redan om ett år så är det kanske mer tveksamt..åh andra sidan blir nog inte prisskillnaden i andrahandsvärde så stort, så gamla modeller får man nog inte mycket för om ett år.

Ja du har rätt Kim. Jag är ju annars såld på Nikon, dom är ju bäst! (retas med Kim som alltid predikar för Canon)

Canon D70 med 6MP är ju tillräckligt för att fota med i en 3 år kanske..? Och andrahandsvärdet på en Canon D30 är ju som bortblåst då kan jag tänka.

Ursäkta mitt flummande!

david_hakansson skrev:
Canon D70 med 6MP är ju tillräckligt för att fota med i en 3 år kanske..?

Egentligen finns det väl ingen anledning till att det inte skulle räcka med den hela livet, om du inte får väldigt stora krav på upplösning och hastighet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar