Annons

Har ni problem med lila?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Nu är jag på min stackars Minolta igen. Jo jag har tagit många bra bilder med den idag men nu märkta jag at den har mycket svårt att åter ge färgen på "lila" blommor.

Jag har för mig att någon annan har nämnt samma problem och jag vill veta om man kom fram till någon lösning på detta.

Här är en liten exempel bild hur det blir. Ena delen är tagen med min Epson (allt på auto) och den andra med min Minolta (allt på auto), samma dag, samma tillfälle och på ungefär samma ställe. Den lila är tagen med epson (med x2) och den blå med Minolta och det är Epson som återgett färgen bäst medans minolta missade med hästlängder.

Jag testade olika WB utan få det bra, även custom mut en neutral grå skiva som jag hade med mig. Vad kan jag ha gjort för fel och har någon annan upplevt detta?

Bilagor

• blommax2.jpg
    blommax2.jpg
    45.9 KB · Visningar: 736
fast den vänstra bilden har lite dålig kvalité.
det är så mycket olika färger på pixlarna att det stör.
hur kommer det sig?
högre iso? sämre upplösning? eller?

edit: ops.. fick ändra högra till vänstra.. *problem med höger och vänster*

Vänster bild är tagen med min Epson som har en bränd CCD och där med ger lite extra brusiga bilder, men färg återgivningen på den är i stort sett korekt om man jämnför med den blomman jag fotograferade. Jag rökade även vid tillfället he på HyPic mode vilket på nått sätt förstorar bilden från 3,3 MegaPixels till 4,8.

Bilden till höger (Minolta) är inte i fokus, men även här så påverkar inte detta problem färgåtergivningen i någon högre grad.

Jag hade kameran på en gång och skulle ta en bild serie hur natt blev dag. Men under natten så låg en gardirn mot stativet som jag inte skruvat åt och det gjorde att kameran vändes mot solen. CCDn som registrerar bilden gillade inte detta och vissa punkter på den blev efter det inte lika ljus känsliga samt att jag har en permanent missfärgning pe ett och samma ställe efter solens bana över skyn :)

Här är ett till exempel men utan HyPic mode. Det är en penna i ett glas där jag valt att lägga fokus på glaset. Ville ha det så för att få pennan lika ur fokus som bilden på blomman var.

Den främre är tagen med Epson den bakre med Minolta A1 och båda använder sRGB, ISO 100, AWB (auto whita balance) och samma slutar tider mm. Det är den främre pennan som stämmer bäst överens med verkligheten.

Bilagor

• lila2.jpg
    lila2.jpg
    44.6 KB · Visningar: 556
Ett försök
gjorde en fyrkant (Pantone solid coated 2567C) plaserade jims blomma i mitten som referens.
skrev ut den,
fotade på diskbänk (ljus compenserat)

notera att de vita pappret inte särskilt vitt.
men den lila ok.

Bilagor

• pict3300-lila.jpg
    pict3300-lila.jpg
    36.2 KB · Visningar: 468
Det menas att en vänlig själ lade ner tid på att försöka finna svar på din fråga.

Min A1 verkar inte ha de problem som du pratar om.

Jocke

Jo, det är vänligt, men om jag förstår inte vad du gjorde eller har gjort :)
Jag förstod inte att Pantone som du nämnde var en lila fägr vilket förvirrade mig lite. Men nu fattar jag och skall göra en liknande test. Men jag kan få fram lila men den blir på tok för blå och i vissa fall bara blå.

Tack.

Senast ändrad:
Jag läste någonstans att just lila är en mycket knepig färg att få till rätt. Kommer inte ihåg riktigt vad det berodde på. Om det var att mäniskans öga egentligen uppfattar färgen "fel"?

Så kamereran måste ha en specialskriven kod för att gissa sig till vilka färger som vi uppfatar som lila och vilken nyans av den.

Eller var det så att vi uppfattar just lila lite olika från person till person.

Människan uppfattar alltid färger rätt och så som människan uppfattar färger vill man att en kamera skall uppfatta färger. När en billig kamera med lätthet kan ta bilder på denna färg borde man kunna kräva att en bra kamera skall kunna dockumentera samma färger lika bra.

Jag skall nu låna ut min kamera till en studio ftotgraf som är känd och har jobbat med bilder för olika tidningar och reklam byråer. Efter det får vi se om det blir en till dyster promenad till Minolta för att klaga.

Jag har sett att de flästa A1 klarar lila mycket bra, så jag tror att jag åter drabbas av ett måndags exemplar :-(

Det är säkert fel på din kamera. Jag menade bara att jag tror det var så att färgen lila inte finns i den synliga rgb-spectrat vilket tydligen var lite jobbigt för ccd sensorer

off-topic kanske då.

eller så var det så att det fanns lila men den lila nyans som t ex blommor har inte ÄR lila utan blåröd.

jaja...

Kan vara så. Men min lila penna blev för blå i färgen trots att den lila färgen framträder ganska tydligt. Ringen nere på pennan lyser nära på lila men den blir blå på de flästa av mina bilder tagna med A1.

Nu är lila som sagt ingen vanlig färg och der är lätt att man kanske missar detta, men jag har som sagt sett att de flästa Minolta klarar av detta utan problem.

Människan uppfattar alltid färger rätt och så som människan uppfattar färger vill man att en kamera skall uppfatta färger. När en billig kamera med lätthet kan ta bilder på denna färg borde man kunna kräva att en bra kamera skall kunna dockumentera samma färger lika bra.
Problemet är att människan i det här fallet bara är en människa. Färg är som smak, en tolkningsfråga som kan skilja från person till person.

Jag själv har inte samma färgbalans ens mellan ögonen, än mindre tror jag att alla människor har samma färgseende utan att gå in på dom djupare förklaringarna. Det var en bra tråd uppe om ämnet för någon månad sen bara.

Damocles skrev:
Problemet är att människan i det här fallet bara är en människa. Färg är som smak, en tolkningsfråga som kan skilja från person till person.

Jag själv har inte samma färgbalans ens mellan ögonen, än mindre tror jag att alla människor har samma färgseende utan att gå in på dom djupare förklaringarna. Det var en bra tråd uppe om ämnet för någon månad sen bara.
Khe? Är det bara jag som uppfatter den ena delen av blomman på min bild som blå? Blå är väll alltid blå och det är bara några få färgblinda som har svårt att skilja på färger.

Ser jag en lila blomma och fotograferar den och den blir blå så utgår jag att det är fel någonstans. Om jag sedan fotograferar samma blomma med en annan kamera och den blir lila så utgår jag ifrån att mina ögon faktiskt såg en lila färg. När jag även läser i en blomsterbok att dessa blommor är lila så är jag nära på säker att blomman är lila och inte blå.

I detta fall litar jag hellre på mina ögon än till min Minolta A1 och jag tror att det är få som vill argumentera för att blomman faktiskt är blå och inte lila.

Eller missuppfattade jag dig nu?

Iså fall blir min fråga hur min billiga kamera kan fånga dessa färger perfekt men inte min Minolta som borde vara bättre och även kunna hantera större färgdjup.

Hittade denna länk.
http://dickbudnikphotography.home.att.net/Photoshop1GettingStarted/18.html
där man förklarar varför det blir blått. Men frågan återstår varför min Epson aldrig bommar på lila (den gör det inte bra men den missar inte). Har den en bättre pallett eller en bättre rutin för färgblandning eller nått liknande?

Skulle man inte kunna designa om paletten? aRGB har överdrivet mycket grönt jämnfört med sRGB, men man borde kunna offra denna för att få lila.

Jag tycker det är lite synd och jag hoppas inte lila kommer ingå som modefärg på vinterkläder i vinter :)

Märkte föresten att om man använder colorprofile SMPTE-C i PS så får man bättre lila, men även med PAL/SECAM och Canon profiler samt några till.

Senast ändrad:
Eller missuppfattade jag dig nu?
Ehh, ja. Det var en replik till att du skrev att människor alltid uppfattar färger rätt, vad som nu anses vara "rätt" och vilket så inte är fallet.

Därimot är det så klart något knas med kameran. Speciellt om du kört med manuell vitbalans.

Då både sRGB och framförallt aRGB inehåller nog mycket lila för att kunna återskapa de flesta naturliga lila färger och genom dithering kan den skapa ännu fler. Med 16 bitar borde man kunna årerskapa än fler lila färger även det finns ont om lila i paletten.

Ett alternativ varför det blir fel kan bara bero på att kameran eller firmware gör ett uselt jobb att konvertera färger från CCDn till bilder. Men frågan är varfär inte alla A1 har detta problem; jag har misstankar vad det kan bero på men jag skall ta det lungt när det gäller att säga saker som kan tolkas som negativa.

Men jag skall se om jag kan få kontakt med Minolta och fråga om detta. För det kan vara så simpelt att vissa modeller behöver en optimerad firmvare eller så.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar