Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har ni fått bilder stulna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur vet du att det är dina?
Jag har ju ingen aning om det (det är ju ganska många bilder) och jag har inte sett din.

Har du tagit kontakt med honom och bett honom ta bort dina bilder? Det borde inte vara svårt. Hur fick han tag i bilderna tror du?

Att få betalt från en privatperson är nästan utsiktslöst. Jag tror inte han tjänat pengar på att ha knyckt någon bild, och jag vet inte om du har förlorat något.

Att du inte kan högerklicka bilderna och spara dom är bara ett messkydd som du hur lätt som helst kommer runt. Surfa bland tumnaglarna till att börja med: http://www.efd.lth.se/~d98jm/Travel/Lago di Como - Italien/thumbs/
(vilket man lätt kan spärra).

Tittar man på vad bilderna heter så ser man antydan på att alla bilderna är tagna med samma kamera, utom två gruppbilder. Är det dessa du gnäller på? I så fall är du utan tvekan småaktig.

Kan inte se din länk...

Men självklart ska du ta betalt!!! Finns massor med aktuella trådar här där du kan se vad å hur du ska ta betalt om du inte redan vet det.

Kjer skrev:
Hur vet du att det är dina?
Jag har ju ingen aning om det (det är ju ganska många bilder) och jag har inte sett din.

Jag känner väl igen mina bilder och kände dessutom igen flera andra här ifrån fotosidan.
Har mailat dessa fotografer så de vet.

Har du tagit kontakt med honom och bett honom ta bort dina bilder? Det borde inte vara svårt. Hur fick han tag i bilderna tror du?[/QUOTE]

Jag har sänt ett mail och tiominuter senare försvann sidan. Som tur är sparade jag hans sid så den finns dokumenterad.

Tittar man på vad bilderna heter så ser man antydan på att alla bilderna är tagna med samma kamera, utom två gruppbilder. Är det dessa du gnäller på? I så fall är du utan tvekan småaktig. [/QUOTE]

Småaktig!! När någon kopierar bilder som jag tagit och utger sig för att ha tagit dem???
När han dessutom själv lägger en spärr och hävdar copyright på mina bilder?
Du kanske tycker det är småaktigt men för mig är mina bilder mitt levebröd och resultatet av många timmars arbete. Dessutom är de skyddade av copyright.

MVH
Magnus

Senast ändrad:
Småaktig!!!???

Sen när var man småaktig om man upptäcker sina egna bilder i sammanhang där dom inte hör hemma och reagerar på det....

Är inte stöld stöld kanske?

Men skriv då att du skickat mail och han tagit bort sidan.

Varför skrev du inte vilka bilder det var frågan om? Nu har jag gissat ut vilka två det är och att övriga är tagna med samma kamera.

Be honom ta bort dina bilder bara. Det här är ett normalt resefotoalbum där han säkert i god tro (tills någon bevisar motsatsen) lagt ut bilder för att visa från sin resa.

Spärren är som sagt obefintlig (bara att du är för lat att titta i html-koden och plocka ut bildfilen direkt).

Den obefintliga spärren förhindrar ju dock sådana som du att kopiera bilderna vidare. Det hävdas inte alls att han har copyright på bilden i dialogen.

Jag har själv dussintals bilder publicerat där andra tagit kort (med min kamera). Tur att jag inte lånat ut kameran till dig... :)

Skämt och sido. Varför dra det här längre än nödvändigt?
Hur känner du killen? Hur fick han korten? Var du med på samma resa? Är det bara att du tycker vanligt illa om honom och därför vill knäppa honom på näsan?

Skicka en räkning om det känns bättre. Stäm honom sedan i domstol när han inte betalar. Har han då redan tagit bort bilderna så är jag helt klart intresserad av resultatet.

Ursäkta Kjell.....

Men har du vaknat på fel sida idag, eller är det kanske nåt annat som är fel med dig? Varför ta till brösttonerna mot den som i detta fall är bestulen?

Själv hann jag ju aldrig med att se den aktuella sidan... Men såg i alla fall att den hörde hemma på en teknisk högskola... Å det är lite lustigt.... För just såna är dom som stulit mest material från mig genom åren. Överhuvudtaget så är det oroande ofta som "tjuvarna" visar sig vara s¨na som borde vara väl bevandrade i imaterialrätt.

BenHur skrev:

Sen när var man småaktig om man upptäcker sina egna bilder i sammanhang där dom inte hör hemma och reagerar på det....

Är inte stöld stöld kanske?

Har du inte sett att bilderna ingår i samma reseskildring. Förvånar mig inte en sekund ifall tjuven och "copyright-innehavaren" finns med på bilden ihop (tagit med självutlösare kanske?).

Har bilden tagits av en annan turist så kan man faktiskt fundera på vem som är fotograf och har upphovsrätten...

Man kan vara småaktig även om man blivit bestulen. Be att han tar bort bilderna från webbsidan så är ordningen tillräckligt återställd anser jag.

Hade det varit ett företag, eller bilder av högre klass, eller bilder som visats tydligare, så hade jag kanske haft en annan åsikt.

BenHur skrev:
Ursäkta Kjell.....

Men har du vaknat på fel sida idag, eller är det kanske nåt annat som är fel med dig? Varför ta till brösttonerna mot den som i detta fall är bestulen?

Själv hann jag ju aldrig med att se den aktuella sidan... Men såg i alla fall att den hörde hemma på en teknisk högskola... Å det är lite lustigt.... För just såna är dom som stulit mest material från mig genom åren. Överhuvudtaget så är det oroande ofta som "tjuvarna" visar sig vara s¨na som borde vara väl bevandrade i imaterialrätt.

Jag ursäktar :)

Jag har sett sidan och såg 40 bilder från en resa där det var omöjligt att gissa vilka bilder som kunde vara stulna. Vilket den bestulna kunde berätta tycker jag istället för att låta oss leka gissningslek.

Det var två ordinära gruppbilder. Lite knep kanske att ställa upp kameran (om alla var med på bilden), men annars inget speciellt vad jag ser.
Många andra bilder på sidan var mycket tjusigare anser jag.

Jag tycker att bilderna ska bort om upphovsmannen vill så, inget snack. Att börja prata pengar ställer jag inte upp på i det här sammanhanget ifall bilderna försvinner så fort man fått reda på det.

Rätt ska vara rätt, men pengar är inte alltid vägen till rättvisa.

Kjell.

Nej jag finns inte med på någon av de bilderna.
Skulle tro att inte heller Jørn Areklett Omre/NN, Magnus Johansson och Tomas Hansen finns med på bilderna. Ändå hittade jag deras bilder på sidan.

Du tittar på fel sida. Du hänvisar till någon sida från italien och jag till en sida med en massa sverigebilder som numera inte finns kvar.

Nu vet vi att det är fritt fram att använda dina bilder men vi andra är småaktiga och vill ha betalt.

MVH
Magnus

Magnus Nyman skrev:
Kjell.
Du tittar på fel sida. Du hänvisar till någon sida från italien och jag till en sida med en massa sverigebilder som numera inte finns kvar.

Nu vet vi att det är fritt fram att använda dina bilder men vi andra är småaktiga och vill ha betalt.

Åfan, då tar jag tillbaka allt jag sagt! Sorry!

Det var jag som slarvade och gick ut på hans huvudsida och sedan tillbaka (och då felaktigt tog enda fotosidan som fanns som den du hänvisades till).

Jag har aldrig påstått att det var fritt fram att använda andras sida. Däremot försökte jag gissa mig till vilka bilder du antydde var dina. Jag står fast vid att ifall det var de bilderna jag hänvisade till så hade du varit småaktig.

Nu var det inte det, så då faller hela anklagelsen. Nu vet vi inte heller hur sidan alls såg ut, eller hur bilderna var, vilket sammanhang han publicerat de, eller nått över huvudtaget.

Så egentligen har vi inte mycket kvar att diskutera... :)

Magnus Nyman skrev:
http://www.efd.lth.se/~d98jm/Travel/La Suecia de Jacob/index3.html

Här hittade jag två av mina bilder.
När man högerklickar får man veta att "not to allow unautorised copying"

Jag blir skitförbannad på sånt här och tänker ta betalt. Hoppas att ni andra som är upphovsmännen bakom bilder gör samma sak.

MVH
Magnus

Ja, det här är ju något helt annat än att råka använda en bild i oförstånd. Han blandar ju helt fräckt sina egna bilder med dina stulna. Håll liv i den här tråden och tala om hur det går!
Sidan (om det är samma) finns just nu på
http://www.efd.lth.se/~d98jm/Travel/Lago di Como - Italien/index.html?id=10132
och mycket riktigt tillåter inte herr Mattsson "unauthorized copying of this image"...

[Edit] Hoppsan - snabba inlägg här. Jag tittade visst också på fel sida

Jag brukar låta privatpersoner som frågar använda mina bilder på sin privata hemsida mot att de lägger copyright och namn samt länk till min sida.

Säljer de något på sin sida så får de öppna börsen och betala.

I detta fall fanns ingen länk till mig utan han utgav sig för att vara fotograf. Och då tänder jag på alla cylindrar.

MVH
Magnus

Re: Re: Har ni fått bilder stulna?

BengtJohnsson skrev:
Ja, det här är ju något helt annat än att råka använda en bild i oförstånd. Han blandar ju helt fräckt sina egna bilder med dina stulna. Håll liv i den här tråden och tala om hur det går!
Sidan (om det är samma) finns just nu på
http://www.efd.lth.se/~d98jm/Travel/Lago di Como - Italien/index.html?id=10132
och mycket riktigt tillåter inte herr Mattsson "unauthorized copying of this image"...

[Edit] Hoppsan - snabba inlägg här. Jag tittade visst också på fel sida

Men på denna sida går det att högerklicka och spara ner de förstorade bilderna. I alla fall med IE. :)

Re: Re: Re: Har ni fått bilder stulna?

mohei skrev:
Men på denna sida går det att högerklicka och spara ner de förstorade bilderna. I alla fall med IE. :)

Det där har antagligen med ifall man tillåter java-script att köra på sidan eller ej.

Sak samma egentligen, för det är inget skydd ändå. Lika lite som fotosidan hindrar att man sparar bilderna. Kan man se en jpg-bild i browsern så kan du också spara den till disk (med mer eller mindre besvär).

Dialogen fotosidan visar (och den här personen) är mest för att uppmärksamma att man borde tänka efter en sekund innan man sparar bilden.

Dialogen "tjuven" visar på sidan han har kvar är inte heller någon copyright-text på själva bilderna, även om det är lätt att uppfatta det så.

Magnus Nyman skrev:
Jag blir skitförbannad på sånt här och tänker ta betalt.

Hur mycket hoppas du få in? *nyfiken*

Har jag berättat om den brutala bildstöld jag råkade ut för i veckan som gick? Jorå, på en hemsida för en musikgrupp hittade jag några av mina bilder (äntligen!!!).

Då jäklar i min låda mailade jag killen som lagt ut dem o fick ersättning pronto! Deras första CD, den kom med posten igår, snart ska den avnjutas. Nån som vill ha en kopia? *s*

Re: Re: Re: Re: Har ni fått bilder stulna?

Kjer skrev:
Dialogen "tjuven" visar på sidan han har kvar är inte heller någon copyright-text på själva bilderna, även om det är lätt att uppfatta det så.

Skall vi uppfatta denna text som ironi av honom, då han förbjuder andra att göra det han själv gör?

Får mig inte att garva direkt, men det är jag det...

Re: Re: Re: Re: Re: Har ni fått bilder stulna?

MaxZ skrev:
Skall vi uppfatta denna text som ironi av honom, då han förbjuder andra att göra det han själv gör?

Får mig inte att garva direkt, men det är jag det...

Jag ser det som ironi också :)

Men få är ju sämre än att de kan tala om vad andra får och inte får göra, men se sig själv som undantag från regeln :)

Måste vara få göra ett OT-inlägg och säga att dina bilder är riktigt snygga och jag kan "nästan" förstå varför folk stjäl dem!! :)

// Jocke

Inget snack om att det inte är problem att hitta ett antal tjog av Magnus bilder som man vill ha på väggen. :)

Att folk stjäl sådana bilder förstår jag (inte samma sak som att acceptera det).

En mer nyfken fråga till Magnus, är hur du upptäckte det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar