Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har någon testat reklamationsrätten?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin2000

Aktiv medlem
I samband med annan diskussion kom jag att tänka på följande:

Har någon använt reklamationsrätten? Dvs att reklamera en produkt efter ett år när Nikons garanti gått ut och istället hänvisa till den (numera) lagstadgade treåriga reklamationsrätt som finns?

När jag fick en död pixel på en Canon (hehe) A70 efter 1,5år hann jag knappt nämna "reklamationsrätt enligt konsumentköplagen" förrän de sa "ja garantin är ett år, men du har ju två års reklamationsrätt". (2005 ökade det till tre år).

Frågan är: Hur gör Nikon? Juridiskt handlar det väl om huruvida t.ex. döda pixlar är att anse som ett ursprungligt fel (som visar sig först nu) på sensorn eller inte. Om slutaren går sönder efter 2,5år och 100000 exponeringar däremot skulle jag säga vara normalt slitage. Om den går sönder efter 0,8 år och 100000 exponeringar då? Garanti? :)
 
Det är inte Nikon som ska hantera det. Det är butiken som du har köpt varan i som är ansvarig.

Om de sen väljer att ta det genom Nikon eller inte är nog olika från fall till fall.

MVH
Marcus
 
Om slutaren går sönder efter 2,5år och 100000 exponeringar däremot skulle jag säga vara normalt slitage. Om den går sönder efter 0,8 år och 100000 exponeringar då? Garanti? :) [/B]


En vara kan ju vara utsliten innan garantin går ut och slitage är ju inte ngt garantin gäller för.
 
Re: Re: Har någon testat reklamationsrätten?

nicrosoft skrev:
En vara kan ju vara utsliten innan garantin går ut och slitage är ju inte ngt garantin gäller för.

Det tycker jag nog kan gälla för skor eller byxor. Men knappast för tex ett felande (utslitet) skrivarhuvud eller liknande. Eller?

/K
 
Det finns ju alltid en viss norm för vad som är slitage.

Kamerans slutare brukar ju vara allt från 50 000 upp till 250 000 exponeraringar eller X-antal år, vilket som än kommer först.

Vad gäller skrivarhuvuden så beror det ju helt på hur skrivaren är byggd. Många skrivare byts ju huvudena alltid tillsammans med patronerna då dessa sitter ihop, i andra har de fasta huvuden som ej kan bytas och sist så finns det skrivare som har separata huvuden som kan bytas. Beroende på vilken typ av huvuden som skrivaren har så kan det alltså skilja i planerad livsländ från en färgpatron till hela skrivarens livsländ som ligger på åratal. Dessutom måste man i de fallen ta hänsyn till användningen då skrivaren inte får stå oanvända för mycket då risken att huvudet torkar igen ökar.
 
Damocles skrev:
Det finns ju alltid en viss norm för vad som är slitage.

Kamerans slutare brukar ju vara allt från 50 000 upp till 250 000 exponeraringar eller X-antal år, vilket som än kommer först.

Vad gäller skrivarhuvuden så beror det ju helt på hur skrivaren är byggd. Många skrivare byts ju huvudena alltid tillsammans med patronerna då dessa sitter ihop, i andra har de fasta huvuden som ej kan bytas och sist så finns det skrivare som har separata huvuden som kan bytas. Beroende på vilken typ av huvuden som skrivaren har så kan det alltså skilja i planerad livsländ från en färgpatron till hela skrivarens livsländ som ligger på åratal. Dessutom måste man i de fallen ta hänsyn till användningen då skrivaren inte får stå oanvända för mycket då risken att huvudet torkar igen ökar.

Visst! Men jag menar om tex min skrivare som rengör sej själv varje kväll skulle sluta funka efter 9 mån så gäller ju garantin antar jag. Till skillnad från sulan på skon som är utsliten på samma tid. Slitage är inte alltid så lätt att definiera.
Det går naturligtvis att säja att garanin inte innefattar slitage! Men vad är naturligt slitage?

/K
 
Senast ändrad:
Hehe. Lite off-topic. :)
Är det någon som faktiskt fått sin Nikon reparerad gratis genom att hävda konsumentköplagens reklamationsrätt efter det att Nikons (snåla) garanti (på endast ett år) gått ut?

Varför lämnar Nikon FEM års garanti på sina objektiv i USA? Och ändå är de svinbilliga!
 
martin2000 skrev:
Hehe. Lite off-topic. :)
Är det någon som faktiskt fått sin Nikon reparerad gratis genom att hävda konsumentköplagens reklamationsrätt efter det att Nikons (snåla) garanti (på endast ett år) gått ut?

Varför lämnar Nikon FEM års garanti på sina objektiv i USA? Och ändå är de svinbilliga!

För att det är så otroligt sällan som det är fel på ett objektiv är en orsak. Det andra att det är minst lika sällan som ett fabrikationsfel dyker upp efter ett år, fast det händer ju naturligtvis.

Som några skrivit så gäller inte garantin för slitage. 100k exponeringar på en D40 så kan du glömma garanti om det är slutaren som sagt upp sig t ex.

Butiken hanterar garantiärendet men det är producenten som gör bedömningen i slutändan. Faller sig naturligt om man tänker på att en kamera t ex måste skruvas isär ofta för att orsak ska kunna bedömas.

Vidare gäller inte garantin för fuktskador, stötskador och sand.

När garantin gått ut är det omvänd bevisbörda, dvs kunden måste visa att det är ett fabrikationsfel. Vilket normalt inte är så svårt tack vare internet.

Vissa typer av fel fixas trots att garanti inte finns på varan eller reklamationsrätt. Jag har en minolta inne på verkstad nu t ex. Sigmas justering av objektiv tidigare är ett annat exempel.

Mvh
Maverick
 
Delvis svar på frågan.
Vi har en Nikon coolpix 5900 som är drygt 2,5 år, det vill säga garantin har gått ut. Den köptes precis efter att reklamationsrätten utökades till totalt 3 år. I november slutade objektivet fungera, det lät illa och ville inte gå tillbaka in i kamerahuset.

Vi gick till Scandinavian photo där den är köpt. De skickade den till Nikon som bedömde det som en reklamation och de bytte objektivet på kameran. Nu fungerar den utan problem och utan att det kostat oss en spänn.

Så i det fallet så godkände Nikon att raklamationsrätten täckte kostanderna för oss.

Hur de gör bedömningen när det gäller pixelfel, slutare som slutat funka etc. har jag ingen aning om.

//Henrik
 
Intressant det med antalet fotografier.

Hur många cykler skall en D80 hålla i? Menar det beror väl knappast på ålder? Det är ju avhängt till hur många foton just jag tar med kameran. Använder jag den flitigt eller inte???
 
Slutaren på min D50 har börjat krångla.
22 månader gammal, ca 25000 exponeringar.
Lämnade in den direkt till Nikon i Solna idag.
De gav inget säkert besked, men sa att eftersom den var köpt hos Cyberphoto var det bara ett års garanti och jag får förmodligen betala reparationen. De påstod att Expertbutikerna gav två år garanti. Har inte hittat kvittot än, så jag vet inte vad som står på det. Har kollat Cyberphotos sajt, men där står inget konkret. Bara att det är minst ett års garanti.
Återkommer när jag vet resultatet / kostnaden och hur Nikon / (ev. Cyberphoto) behandlar sina kunder ;-)
 
Nu är det ju så att Svensk Konsumentköplag ger dig MINST 24 månader. Det är t.o.m. ändrat så lite nyare saker ger dig 36 månader "garanti".

Ring din konsumentrådgivare i kommunen å hör efter!
 
Blanda inte ihop garanti och reklamationsrätt, det är inte samma sak.

Man behöver inte ens lämna någon garanti om man inte vill. Lämnar man inte garanti så kan man ändå reklamera och de första 6 månaderna gäller samma regler som om det vore garanti.
 
nicrosoft skrev:
Blanda inte ihop garanti och reklamationsrätt, det är inte samma sak.

Man behöver inte ens lämna någon garanti om man inte vill. Lämnar man inte garanti så kan man ändå reklamera och de första 6 månaderna gäller samma regler som om det vore garanti.

Är inte reklamationsrätten alltid lagstadgad 36 månader oavsett vilken snålgaranti än butiken lämnat?

/K
 
martin2000 skrev:
Om slutaren går sönder efter 2,5år och 100000 exponeringar däremot skulle jag säga vara normalt slitage. Om den går sönder efter 0,8 år och 100000 exponeringar då? Garanti? :)
Nä. Slitage. Visserligen under kort tidsrymd men i detta exemplet är det solklart.

Exempelvis ett företag som använder kameror för tester och experiment kan mycket väl göra tiotusentals exponeringar på väldigt kort tid. De får då snällt äran att betala den nya slutaren själva, men är handlaren schysst kan man kanske få lite rabatt nånstans.
 
Fast garanti är väl oftast mer som "om NÅGOT händer".

Reklamationen gäller mer som "om det var fel på varan när du köpte den".

Dålig förklaring, men vet i f-n hur man förklarar det annars.
 
Kameran köpt 2006-06-??

Cyberphoto har ett års garanti på kameror.

Har läst på diverse konsumentsajter och det finns ingen garanti eller reklamationsrätt som jag kan hänvisa till.

25/6 Lämnade in kameran direkt till Nikon.
30/6 Fick kostnadsförslaget. Dock med tillägg för skönhetsfixar och rengöring av objektiv, inget jag bett om.
30/6 Svarade att de skulle ändra kostnadsförslaget via email. Service-sajten har ingen ruta för kommentarer.
9/7 Svarade igen. Hade missat att svarsadressen inte var samma som avs.adress. (Pga deras mail var halvt oläsligt pga &#228-tecken ist. för åäö). Rätt adress skulle vara [email protected].
14/7 Svarade igen.
17/7 Ringde Nikon, 08-59410900. Fick svar att deras datasystem var nere.
17/7 Ringde Nikon igen. Meddelade att jag vill att de lagar, men inte byter gummi-tumgreppet eller rengör objektivet.
(16 arbetsdagar har gått)

De kommer att laga förhoppningsvis inom 5 dagar. (Jag åker på semester om 5 dagar så...).
De minskar inte arbetstidskostnaden trots att antalet moment minskat.
Kostnad, (1,5h arbete), 1406 kr. (Byte av skadad motor och slutare).
+ material.
Är det rimligt ?

När jag frågade varför de inte svarat på mailen så sa hon att de inte hade resurser att göra det och att adressen inte var till för kunder.
Jag svarade att de hade ju bett mig svara via mail och om de hade problem så var det inte mitt problem.
Kvinnan svarade att jag borde förstå att man ska ringa.

Kvinnan jag pratade var i mina öron otrevlig och inte det minsta tillmötesgående.
Så jag rekommenderar att ni vänder er till annat servicecenter.
Jag är rätt så förbannad på hennes attityd, men det går väl över.
 
anystrom skrev:
Kameran köpt 2006-06-??

Cyberphoto har ett års garanti på kameror.

Har läst på diverse konsumentsajter och det finns ingen garanti eller reklamationsrätt som jag kan hänvisa till.


Som flera redan påpekat så är reklamationsrätten 36månader och lagstadgad. Det är alltså inget som Cyberphoto själva avgör.

Du skriver divese konumentsajter. Den enda du behöver hänvisa till är: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleId=4216
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.