Annons

Har någon tagit IR bilder med 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

weedogt

Aktiv medlem
Det finns MASSOR att läsa på nätet om IR bilder. Verkar väldigt spännande att prova!!

Jag är nyfiken på att ta IR bilder med min Canon 300D. Är det någon som har provat detta?

Vilket filter har då använts?

Efter mycket letande på nätet har jag funnit två kandidater:
Hoya R72 (ca 720 nm)
B+W 093 (ca 800 nm)

R72 kommer att ge bättre känslighet men mindre uttlad effekt än 093.

Problemet är att få fatt på dessa filter. Dom verkar inte säljas i Sverige (jag rigt/mialat runt), det blir till att importera från USA. Dyra är dom också. Runt 1000 kr/st.

/anders
 
weedogt skrev:
Det finns MASSOR att läsa på nätet om IR bilder. Verkar väldigt spännande att prova!!

Jag är nyfiken på att ta IR bilder med min Canon 300D. Är det någon som har provat detta?

Vilket filter har då använts?

Efter mycket letande på nätet har jag funnit två kandidater:
Hoya R72 (ca 720 nm)
B+W 093 (ca 800 nm)

R72 kommer att ge bättre känslighet men mindre uttlad effekt än 093.

Problemet är att få fatt på dessa filter. Dom verkar inte säljas i Sverige (jag rigt/mialat runt), det blir till att importera från USA. Dyra är dom också. Runt 1000 kr/st.

/anders


Jag har läst lite på www.dpreview.com på 300D forat. Tyvärr så verkar det som om att 300D inte direkt är någon höjdare på IR. Dessutom så verkar kit-linsen ge en ljusare halo i mitten av bilden enligt folk som provat. Folk som provat med 50mm f/1.8 hade fått betydligt bättre resultat men tydligen så är det 10-15 sekunders exponeringstid på hög iso som gäller även i solsken. Alltså riktigt dåligt. Skulle vara kul om någon kunde bekräfta eller dementera detta då jag också är intresserad av IR-foto.

Sen är det trist att det inte gå få tag på IR-filter och att de kostar skjortan. Skulle vara trist att pynta 1500 och sen märka att resultatet är riktigt dåligt.

/Richard
 
Jag har ett litet projekt på G...

Istället för att köpa ett svindyrt filter och upptäcka att kameran ändå inte klarar det (=pengarna i sjön) håller jag nu på med detta:

Elfa har IR filter av enklare typ som jag har köpt. Det är ett plastfilter som i filtereffekt ungefär motsvarar ett Hoya R72 eller Helipan/Kodak/Wratten 87, dvs lite, lite synligt ljus läcker igenom. Ett "hårdare" filter skulle nog ändå inte funka.
Art.nr. 75-584-89 Dagsljusfilter NIR79 1mm
Pris: 110 kr + moms

Sedan har jag köpt ett vanligt skylight filter 1A hos den lokale begagnathandlaren. Kostade bara 65 kr.

Jag har knackat bort glaset på filtret jag köpte och ska nu fila till IR filtret och montera. Sedan ska det provas...

Det jag gör är budget-budget med tillhörande brister. Filtret är av plast och har därmed knappast samma fina optiska egenskaper som ett bra glasfilter. Men som sagt, det handlar om att se om det överhuvtaget funkar.

Fortsättning följer...
 
billigare filter

Jag har köpt Hoya R72 från SRB film. Det var det billigaste jag hittade då. (www.srbfilm.co.uk). Jag minns dock inte exakt vad det kostade; det var nog kring 500kr i storleken 58mm. De har också ett plastfilter som passar till olika filterhållare.

I Sverige kan man köpa plastfilter från Hitech hos Dito (www.dito.se). De passar även i filterhållare från Cromatek och Cokin (p-system). Det är det billigaste IR-filtret jag sett till salu i Sverige.
 
Re: billigare filter

Ravi skrev:
Jag har köpt Hoya R72 från SRB film. Det var det billigaste jag hittade då. (www.srbfilm.co.uk). Jag minns dock inte exakt vad det kostade; det var nog kring 500kr i storleken 58mm.

£35,96 kostar det idag.

I Sverige kan man köpa plastfilter från Hitech hos Dito (www.dito.se).

Dito säljer också glasfilter från Heliopan. 575:- exkl moms för ett 58 mm IR filter. Dom har ett antal varianter på temat. Jag ringde och kollade levtid. Svar: ca 2-4 veckor.

Tack för tipsen. :)

/anders
 
När jag tittade på IR-filter, hittade jag en uppsjö olika. De hade olika beteckningar, släpte igenom olika frekvenser och var olika breda.

Kan någon tala om vilket filter man uppnår vad med?
 
Det funkar!

Här kommer allra första bilden. En trist bild och inomhus så det är verkligen inte mycket att se egentligen. MEN det visar att det går!

Tid utan filter är 1/8 s. Med filter 30s.

More to come...

/anders
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    21 KB · Visningar: 618
Nya bilder

OK, nu har jag provat lite mer. Det funkar rätt bra att ta IR bilder med 300D. Men inte bättre än rätt bra. Filtret i 300D (som tar tar bort UV och IR) är väldigt bra. Det ger bra vanliga färgbilder men minskar känsligheten för IR.

Exponeringstiderna blir långa (5 sek eller mer). Bilderna blri också rätt brusiga och man tappar en del skärpa. MEN det blir kul bilder!

Bilden nedan är ett exempel på samma motiv som vanlig färgbild och tagen genom IR filter. Alla IR bilder får knasiga färger och dålig konstrast. Båda delarna fixas lätt i Photoshop.

/anders
 

Bilagor

  • ir.jpg
    ir.jpg
    42.9 KB · Visningar: 561
hehe, Varför inte göra IR i photoshop??

Har ett Action som heter Walrus IR

Funkar perfekt och man får superduper coola IR bilder, helt utan brus och utan bök :)

/Adam
 
modellbilder.se skrev:
hehe, Varför inte göra IR i photoshop??

Har ett Action som heter Walrus IR

Funkar perfekt och man får superduper coola IR bilder, helt utan brus och utan bök :)

/Adam

Hmmm... du har inte lust att berätta var man kan hitta detta?

/anders
 
exempel på Walrus IR Action för Photoshoppen :)

Tycker det blir rätt bra..
Visst, man kan dra lite extra i levels för att få de där "vita" i ir.. Hade dock inte tid med det nu


Maila mig så kan jag maila actionet till dig

[email protected]

www.naturephoto.se
 

Bilagor

  • ir.jpg
    ir.jpg
    28.8 KB · Visningar: 409
jag använder förvisso en nikon D100 som är lite äldre än 300D och ger rätt hyfsade IR-bilder.
men filtret jag kör med är det som ger mest effekt, ett wratten 87, gelatinfilter.
kostar 425 spänn på photax.
det släpper inte igenom något synligt ljus alls men IR-effekten blir väldigt tydlig.

på den här bilden har jag använt 800 iso, bländare 7.1 och en sekunds slutartid.

det där med skärpan beror förmodligen mest på att objektivet inte bryter IR-ljuset på samma sätt som det synliga ljuset som har en kortare våglängd. man måste därför räkna om på skärpan.
man måste ställa om skärpan på ett lite närmare plan än vanligt.
jag har noterat att min autofokus vill ställa in sig närmare automatiskt. men om det blir rätt vet jag inte.

Lennart Hansson skriver:

För att korrigera skärpeplansskillnaden(avståndet mellan film och optik) mellan det synliga och osynliga infraröda ljuset måste du öka avståndet mellan optik och film.
Om du tittar på din optik så ser du en liten röd prick till vänster om skärpeinställning-strecket. Ställ in avståndet 1 meter på vanligt sätt. Vrid sedan skärpeinställningen 1 meter till den röda punkten och titta samtidigt längst fram på din optik. Optiken förlängs framåt, om än ytterst lite, så tillräckligt för att du nu skall ha korrigerat skärpeplansskillnaden mellan synligt ljus och infrarött ljus.

Vid fotografering med infrarödkänslig film ställer du hädanefter in skärpan mot den röda punkten. Skulle den röda markeringen saknas på ditt objektiv blir allt så mycket svårare. Du får då testa dig fram. Tekniskt sett skall förlängningen vara ¼% av optikens brännvidd.

För en 50mm optik innebär det 0,13mm förlängning. För bästa skärpa i bilderna använder du ett stabilt stativ till din kamera och arbetar med minsta möjliga bländare vid fotograferingen.
 
Billiga ir filter finns nog lite överallt

Många till synes vanliga svarta plaster kan fungera som ir filter.
Att hitta nån klar kan ju iofs vara ett problem men det blir ju billigt ospecat.

Framkallningstrummor är oftast t.ex svarta för ögat men vissa är olämpliga att framkalla t.ex kodaks highspeed ir o andra ir neg.
Dom är som gjorda i transparent plexiglas sett
i infrarött.....
En sådan trumma kan se exakt ut så i utrustning för ir runt 1000nm.
Plexiglasburk....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.