Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har någon provat Picasa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp. Det är snabbt och bra (om man har tillräkligt snabb dator). Räcker till enklare bildbehandling. Dess röda ögon funktion är en av dom bästa automatiska röda ögon funktioner jag har testat.
 
Bör provas

Tjena!

Det fungerar riktigt bra. Jag använder endast programmet för att bringa ordning och få snabb överblick över mina bilder. Att det klarar av att visa *.raw är suveränt.

Programmet har en del enklare bildredigeringsfunktioner men de är inte mycket att hänga i julgranen.

Gränssnittet är snyggt och rent och svarar snabbt. Hela programmet känns mycket "strömlinjeformat" och genomtänkt.

Kan bara rekomendera det, dessutom är det ju gratis, så varför inte prova?!
 
Jepp, kan bara hålla med ovanstående. Grymt snabbt och vissa mindre redigeringsfunktioner funkar. Dock använder jag det endast till att "organisera" och kolla igenom bilder. För "seriös" redigering skulle jag ej rekommendera det men det är förmodligen inte tanken heller...
 
jimh skrev:
På vilket sätt tjänar Google pengar på Picasa?

Man kan via Picasa beställa pappersbilder hos en rad amerikanska leverantörer. Möjligen trillar det in någon skärv därifrån. Sedan kan man ju lägga upp bilder i bloggar via programmet. Vissa annonseringsintäkter torde trilla in därifrån också?!

I övrigt tror jag att programmet huvudsakligen är en good-will-skapare. En stor sådan.
 
Följer den IPTC-standarden och är det smidigt att tagga bilder med Picasa?

Vad har den för nackdelar?
 
Picassa är sjysst, som sagt bara man inte har en seg dator! Vilket jag har så då är det inte supersnabbt! Men det fyller utan tvekan sin funktion! Samt att jag känner att man får en bättre översikt på sina bilder!

För er som inte vet ... Google är ett "trevligt" företag med en policy "dont be evil" dom är rätt coola faktiskt tjänar bra med pengar på vårat klickande! :)

Här är en liten OT länk om google http://www.dumpalink.com/media/1138447724/Working_At_Google
 
Jag tycker också picasa är ett schysst, enkelt bildvisningsprogram.
Tyvärr har jag problem med att få det att visa EXIF från min Canon 350D. Innan fungerade det men lade helt plötsligt av. Det hjälper inte att köra Picasa på en annan dator så gissningsvis är det importen av bilderna som krånglar. Jag gör det via Canons egna programvaror. Vet någon hur man löser det?

Hur som helst, testa det!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.