Annons

Har min slutare gett sig - eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Idag klarade min gamla D600 inte av att autofokusera ordentligt och bilderna ser ut som nedan.
Antar att det är slutaren som har gett sig, eller vad säger ni experter här inne?
Senast jag använde den hade jag den till lite blixtfotografering, ett halmstrå att greppa är ju att någon inställning jag hade då skulle kunna ligga kvar och orsaka detta...
Har tagit drygt 80 000 exponeringar med kameran.
DSC_7808+liten+2.jpg
 
Ville fokus inte funka så gissar jag på att det snarast är spegeln som sagt upp sig. AF-modulen sitter i underkant av spegelhuset och ser genom den stora spegeln, via en mindre spegel på undersidan. Ta av objektivet och kolla vad som händer där inne när du tar en bild.

Edit: Om slutaren skulle ha fastnat så borde kanten mellan exponerad och oexponerad del av bilden vara skarpare (om än inte helt skarp eftersom slutaren trots allt sitter en bit från sensorn).
 
Tack! Det här forumet är verkligen kanon.

Ja, spegeln slår nog bara upp till hälften...
AF funkar i live-view, men bilden är mörk nedtill.

20220226_120338.jpg
 
Helt logiskt då att bilden är mörk i botten om spegeln inte går upp hela vägen, eftersom bilden projiceras upp och ned på sensorn.
 
Vad gör man? Är det värt att chansa på att bara pilla till lite själv? Lämna in blir väl för dyrt i förhållande till kamerans värde?
 
Om jag minns rätt brukar spegelmotorn och slutaren bytas i ett så det är tveksamt om du inte får den att funka att det är lönt att reparera. Man får en beg D800 för bara lite över 5000kr så det kan vara värt att titta på en sådan om du skall byta.
 
Jag fick min D800 reparerad för mindre än 3000:- inklusive frakt.
De bytte spegel-modul/box, autofokusmodul och bländarmodul. Sedan justerade de fokus, gjorde rent kameran. Jag tyckte det var värt de pengarna. Min D800 har gått ca 70000 exponeringar. (Det var inte hos Nikon)
 
Jag fick min D800 reparerad för mindre än 3000:- inklusive frakt.
De bytte spegel-modul/box, autofokusmodul och bländarmodul. Sedan justerade de fokus, gjorde rent kameran. Jag tyckte det var värt de pengarna. Min D800 har gått ca 70000 exponeringar. (Det var inte hos Nikon)

Intressant. Har inte haft några problem med min D800. Den har visserligen en backup funktion idag men har gått en bit över 100.000 bilder. Som en tanks
 
Idag klarade min gamla D600 inte av att autofokusera ordentligt och bilderna ser ut som nedan.
Antar att det är slutaren som har gett sig, eller vad säger ni experter här inne?
Senast jag använde den hade jag den till lite blixtfotografering, ett halmstrå att greppa är ju att någon inställning jag hade då skulle kunna ligga kvar och orsaka detta...
Har tagit drygt 80 000 exponeringar med kameran.
Visa bilaga 164004
Den här annonsen kan kanske vara av intresse.
Intressant. Har inte haft några problem med min D800. Den har visserligen en backup funktion idag men har gått en bit över 100.000 bilder. Som en tanks
Ja, det är första gången sedan 1975 som jag haft problem med en Nikon. Jag hoppas den kommer att fungera bra framöver. Nu blir den som backup till min D850, som jag köpte för att inte bli utan kamera under reparationen.
 
Kanske en D750? Finns en med få exponeringar och servad enligt Nikons servicemeddelanden på Blocket nu. Samma upplösning som D600 men betydligt bättre autofokus och snabbare än den och de övriga du funderar på. D800 har dock fördelen av högre upplösning.
 
Kanske en D750? Finns en med få exponeringar och servad enligt Nikons servicemeddelanden på Blocket nu. Samma upplösning som D600 men betydligt bättre autofokus och snabbare än den och de övriga du funderar på. D800 har dock fördelen av högre upplösning.
D700 är i och för sig snabbare vad gäller serietagningen om man har PDK-1 (dvs grepp och stort batteri). Fokussystemet i D750 är däremot uppgraderat så att det är ljuskänsligare än vad det är i gamla D700 och sensorn är solklart modernare. Tänker man ändå köra med greppet monterat på D700 kan man lika gärna köpa en D3 om man hittar ett fräscht ex eftersom prisskillnaden nu är liten, till skillnad från när de var nya.

Är man inte ute efter det lite bastantare huset och/eller karaktären hos den äldre sensorn i D700 är D750 rimligen vettigare, om än lite dyrare. Slutaren går förvisso till 1/8000 i D700, men det förtas av att bas-ISO är 200, så det blir sak samma om man vill köra vidöppet i solljus mot D750 med 1/4000 och ISO 100. Har man haft D600 så är ju sensorn i D750 känd och den i D700 är rent tekniskt en nedgradering på den punkten.

Själv gillar jag inte greppet på D800(e), men det är mycket kamera för pengarna. Jag hade däremot en D810, där greppet juserades lite ihop med en del annan finslipning, som jag dock bytte ut mot D850. Den sistnämnda är utan tvekan den bästa i klubben och går dessutom att skrämma upp till samma serietagningshastighet som D700 med PDK-1 på samma vis med grepp och stort batteri. Dock annat pris, förstås...

Tillägg: För att vara mer exakt så tar D850 med grepp "till och med" 9 bilder/sek, inte 8 bilder/sek som D700 i samma konfiguration. Det är lika snabbt som D3, som var 1 bild/sek snabbare än D700+PDK-1.
 
Senast ändrad:
Jag har en D850 som förstakamera, så detta är mer tänkt som en kamera jag kan ha till slit-och slängiga tillfällen och som inte är hela världen om den går sönder. (Tänk sandstränder.)
Funderar på D700. Vad jag förstår ganska lik D300an som jag gillade mycket. Inte farligt dyr heller.
 
Vad man
Jag har en D850 som förstakamera, så detta är mer tänkt som en kamera jag kan ha till slit-och slängiga tillfällen och som inte är hela världen om den går sönder. (Tänk sandstränder.)
Funderar på D700. Vad jag förstår ganska lik D300an som jag gillade mycket. Inte farligt dyr heller.
vad man kan tänka på som andrakamera är att försöka få kringutrustning att passa, tex så har jag fyra olika hus, V1, Z6, D750 och D500 där samtliga använder kompatibla batterier, vilket är otroligt smidigt och att man har reservbatterier och endast en laddare. Tyvärr är USB anslutningarna olika i mitt fall. Man kan också tänka på fjärrkontroller mm kan passa båda husen
 
Vad man

vad man kan tänka på som andrakamera är att försöka få kringutrustning att passa, tex så har jag fyra olika hus, V1, Z6, D750 och D500 där samtliga använder kompatibla batterier, vilket är otroligt smidigt och att man har reservbatterier och endast en laddare. Tyvärr är USB anslutningarna olika i mitt fall. Man kan också tänka på fjärrkontroller mm kan passa båda husen
D700 har EN-EL3e, så där är det den äldre batteritypen och inte samma som D850 (eller dina kameror). Därmed även olika laddare. D700 har även enbart en CF-plats, så där är det också annorlunda mot D850. D800 och D810 hade CF+SD, men D850 har XQD/CFexpress+SD.

Eftersom jag har kvar min D700 så är en sak som kan vara lite snurrigt om man inte använder den så ofta att en del saker görs helt annorlunda. AF-lägen och mätning som byts med brytare t ex, medan tillväxten i alternativ gjort att detta sker med knapp+hjul på D850. Samma sak med att byta mellan AF-S och AF-C som görs direkt med spaken på framsidan på äldre modeller med AF-motor i huset. Det finns flera exempel. En sak att notera är också att auto-ISO är mer rudimentär och inte hellre går att slå av/på med ISO-knappen och det främre hjulet. Det måste inte vara ett problem, men man bör vara medveten om att det är en del "moved cheese" som Thom Hogan brukar kalla det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.