Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Manfrotto monopol på stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Jag har ett lätt enbenstativ (monopod) av kolfiber, för att alltid kunna ta med som stöd.
Beträffande "tripod" så räcker mitt gamla och lilla Gitzo Gilux Tatalux inte till för att ge tillräcklig stabilitet vid längre brännvidder. Det fungerade ju bra med min gamla OM-4 upp till 300mm brännvidd, men räcker nu inte till för 200mm på min E-300. Jag har därför kommit till insikt att jag behöver ett stabilare sådant, där jag prioriterar stabilitet före mobilitet.

Jag har kollat lite på Manfrotto och sett att de har ett par serier som kunde vara intressanta: 190 och 055. Jag har även försökt läsa på utländska forum om Manfrotto, men där heter de Bogen och modellerna typ 3021, 3001, samt 3051.

Har Manfrotto monopol på stativ, eftersom vad jag förstår så är det samma ägare till varumärkena Bogen, Manfrotto och Gitzo? Jag har inte kollat närmare på Giotto, Velbon och Cullman, men så många olika märken finns inte att välja på om man söker stabilitet.

Jag har även kollat i Leica tidskriften LFI 1/2006, där man testat 8 olika stativ.
Med tysk grundlighet har man testat stabiliteten hos de olika stativen under en 15 sekunder lång exponeringstid mot en projicerad laserpunkt, med avseende på känslighet för tre parametrar (exposure, pendulum, drop test). Allra bäst klarade sig Berlebach Report 2022, ett trästativ. Manfrotto 055ProB klarade sig hyfsat bra och hamnade mitt i fältet, men var tyvärr känslig för simulerad vindpåverkan (pendulum test parameter), dock typiskt för ett aluminiumstativ.

På tal om Manfrotto, så har de på sin sida en riktigt bra lektions-serie, där de använt Olympus E-1 och E-300 kameror, för att illustrera användandet av stativ för porträttfoto, panorama, makro, samt att bemästra det starka ljuset vid stranden.

Sen är det ju så att det finns flera kulleder att välja på, både med och utan fästplatta. Jag har en fästplatta på tilthuvudet till mitt enbenstativ, så där är det bekvämt. Men vad ska man ha för kulled till en tre-benare?

Ref:
 
Sundvisson skrev:
Har Manfrotto monopol på stativ, eftersom vad jag förstår så är det samma ägare till varumärkena Bogen, Manfrotto och Gitzo?
[
Brittiska Vitec Group PLC äger både italienska Manfrotto och franska Gitzo.
Så här står det dock på Gitzos hemsida:
"The declared policy of the Group is to maintain the two brands separate, from design solutions to production methods and facilities."
Amerikanska Bogen är Manfrottos, Gitzos, med fleras importör till USA. Även Bogen ägs av Vitec.

Olle

Edit: Lade till sista meningen.
 
Finns rätt många andra, även om det inte är så kända i sverige alltid.

Gitzo är strået vassare och klart dyrare, varför de fortfarande hålls helt separat. Det är som vissa lyxbilsmärken.

Andra märken är ju Cullman, Slik, Stabil, Feisol och Benbo. Bara där har du ett rätt bra urval på andra produkter att välja på. Finns säkert en del till också.
 
Manfrotto 055PROB & 488RC2

Tack för tips på stativ.
Även om jag gillar kolfiber med avseende på vikt, styrka och smidighet vid kyla, så satsade jag på tyngd och funktionalitet vid valet av tre-benaren. Jag valde även att lägga mig på en rimlig kostnadsnivå, så det blev ett Manfrotto 055PROB, med en 488RC2. Kravet på en kulled var att den måste ha två separata vred, dels ett vred för att kunna panorera, samt en separat ratt för att klämma åt själva kulleden. Med bara ett vred för dessa båda funktioner på klenare kulleder, så har jag tillräckligt många gånger sett kameror med påmonterade objektiv ljudligt smälla in i stativbenen. Valet av snabbplatta föll på den minsta modellen, RC2, eftersom jag redan har denna typ på en monopod. I de flesta fall erhålls med densamma tillräckligt stöd för min E-300, åtminstone med vidvinkel- och normalzoomen.

Ref:
Recension av Manfrotto 055PROB på Fotosidan.
 
kulled, tilthuvud eller gaffel

Sundvisson skrev:
...Sen är det ju så att det finns flera kulleder att välja på, både med och utan fästplatta. Jag har en fästplatta på tilthuvudet till mitt enbenstativ, så där är det bekvämt. Men vad ska man ha för kulled till en tre-benare?

Såg just denna Novoflex Gabelkopf, vilken ju är öppen för att snabbt kunna växla mellan porträtt- och landskaps-format. Kanske något att satsa på för monopoden, den dagen jag överger snabbplattan RC2.

Ref:
 

Bilagor

  • gabelkopf.jpg
    gabelkopf.jpg
    14 KB · Visningar: 2,975
Manfrotto kulled 488RC2

Med den nyinköpta kulleden som också har samma typ av snabbplatta, så kan jag nu enkelt flytta min E-300 kamera mellan dessa tre stativ:
  • Monopoden som är försedd med Manfrotto 234RC / Bogen 3229 Tilthuvud för snabbplattan 200PL-14.
  • Gitzo Gilux Tatalux som har nya kulleden 488RC2 för snabbplattan 200PL-14.
  • Manfrotto 055PROB, som har ett Gitzo 3-vägs videohuvud R.No 1., som tillsammans med hållaren 323 passar för snabbplattan 200PL-14.
Ref:
Recension av Manfrotto 488RC2 kulled på Fotosidan
 
Testbild med Manfrotto 055PROB & 488RC2

Fotade månen ikväll med kameran på nya stativet och kulleden.
E-300 med Makinon Reflex 500mm/F8.0, OM FourThirds adapter, EC-14 1.4x Telekonverter, samt med ME-1 1.2x förstorande ögonmussla. Spegeluppfällning 4 sek.

Rekommenderad exponering om jag minns rätt är för månen: ISO100, F11, 1/30s.
500mm * 1.4x = 700mm (bildvinkel motsvararande 1400mm i 24x36mm filmformatet)

Kulleden och stativet får godkänt, men det är svårt att få till ett bra resultat med spegeltelet, största problemet är just den manuella fokuseringen. Jag skulle vilja testa med någon av dessa tre kamerahus som ju har Live View: Leica Digilux 3, Panasonic DMC-L1, Olympus E-330.
 

Bilagor

  • pb067718hf400.jpg
    pb067718hf400.jpg
    53.8 KB · Visningar: 2,598
Re: Testbild med Manfrotto 055PROB & 488RC2

Fotade månen denna gång med ett autofokus objektiv, vilket också sitter hyfsat i stativfästet, men är troligen på gränsen vad fästplattan klarar av att hålla.
E-300 med ZD50-200mm/F2.8-3.5 & EC-14 ger brännvidden 200mm * 1.4x = 280mm (bildvinkel motsvararande 560mm i 24x36mm filmformatet). En 100% crop från den bränvidden ryms inom 512x512 pixel. Som synes, så plockar telezoomen fram mer detaljer av månens struktur än med spegeltelet, samtidigt som fokuseringen fungerar automatiskt och bekvämt.
 

Bilagor

  • pb077776hf400.jpg
    pb077776hf400.jpg
    54.2 KB · Visningar: 2,585
Hej

Tänkte tipsa om ett relativt nytt stativ/ huvud företag från Kina.

Benro visades på Photokina 2006, tidningen foto skrev lite om det.

Ser ut som plagiat av typ Manfrotto och Gitzo och de har fått bra betyg av användare. Deras styrka är ju priset och intressanta lösningar och verkar vara av bra kvalite.

Kullederna ser ut som Arca kulled, men för helt andra priser.

Tex till stativ medföljer stativväska och spikfötter (de jag kollade på i alla fall).

http://www.benro.cn/

Finns bla att köpa från Ebay

http://search.ebay.co.uk/search/sea...uk/ws/&fkr=1&from=R8&satitle=benro&category0=

England

http://www.photopal.co.uk/

Norge

http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.aspx?t=1041&g0=0&g1=12

MVH

Omar Brännström
 
Omar skrev:
Hej

Som ett exempel kan man nämna Arca B1 kulleden med snabbfästanordning , en legend för ca 4000kr i tex tyskland och den är utan snabbplatta.

Benro har något liknande, KJ-2 Ballhead för ca 1500kr

http://cgi.ebay.com/Benro-KJ-2-Ball...ryZ30094QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem


MVH

Omar
Jag hade tidigare ett Benro, Benroks KS-0. En lten och mycket fin kulled sett till design o finish. Enligt specen skulle den klara ca 8kg. Kan tyvärr meddela att den kulleden inte var speciellt bra. den var helt omöjlig att låsa totalt. Enligt försäljaren skulle man dra åt friktionen till max samtidigt som man låste kulan. Personligen har jag aldrig hört talas om en sån lösning på andra kulleder, dessutom så förbättrade inte det låsningen. Av den anledningen är jag skeptisk till Benros kulleder. Stativen däremot är en annan femma. Jag har en fyrdelad variant som heter A-228. Ett mycket fint stativ som jag anser vara i en helt annan division än Manfrottos produkter, lite av en Gitzo-kopia. Ett mycket lätt o stadigt stativ. Gjort i Aluminium o väger endast 1,88 kg och skall stå pall för 8 kg. benros stativ har jag inga anmärkningar på, men se upp med kullederna.
 
personligen skulle jag titta på Benro, de har verkligen fina grejor. Och till ett mycket bra pris.

Köpte själv mig en ny kulled benro kv-01 helt underbar när det gäller att ställa in hårdheten. Riktigt skönt sug, finns även ett extra vred på denna kulled som gör att man kan ställa in det exakt i hårhet.
Snabbplattan sitter som gjutet

Köpte min på ebay för 1000:- sen tillkom tull och skatt på 300 så 1300:-
Ett fynd
 
diablo 3 skrev:
personligen skulle jag titta på Benro, de har verkligen fina grejor. Och till ett mycket bra pris.

Köpte själv mig en ny kulled benro kv-01 helt underbar när det gäller att ställa in hårdheten. Riktigt skönt sug, finns även ett extra vred på denna kulled som gör att man kan ställa in det exakt i hårhet.
Snabbplattan sitter som gjutet

Köpte min på ebay för 1000:- sen tillkom tull och skatt på 300 så 1300:-
Ett fynd
Snabbplattan håller jag med om sitter suveränt bra. Ett tips dock, testa att fixera kamera med en tyngre glugg typ 70-200 2,8 och gå en bit med stativet över axeln. Min utrustning dippade efter ett tag pga att kulan inte låste. Kanske var det fel på min kulled, vet ej.
 
paul innergård skrev:
Snabbplattan håller jag med om sitter suveränt bra. Ett tips dock, testa att fixera kamera med en tyngre glugg typ 70-200 2,8 och gå en bit med stativet över axeln. Min utrustning dippade efter ett tag pga att kulan inte låste. Kanske var det fel på min kulled, vet ej.

Måste nog varit något fel på din. När min är låst kan jag inte ens med rå kraft flytta den. Vet ej om den extra vredet gör detta.
Men tiden får säga sitt, sen har jag bara en tokina 80-400 väger ca 1100gr
 
Manfrotto 200PL-14 med ett styrstift

Intressanta tips från Omar m.fl. om stabila plattor och kulleder. Helt klart är att det behövs kraftiga grejor för långa telen.

Hur som helst, jag har en liten platta från Manfrotto som heter 200PL-14. Förrutom den obligatoriska centrumskruven på 1/4" gänga, så levererades bara en av dessa plattor med ett styrstift, som tydligen kan fästas i något av tre tillgängliga positioner. Vad är detta stift avsett för, det passar i alla fall inte på min E-300?
 

Bilagor

  • pb237919sq400.jpg
    pb237919sq400.jpg
    55.1 KB · Visningar: 1,178
Det svar jag sett tidigare på fs är att det tydligen finns videokameror som har motsvarande hål.
 
Styrstift

Styrstiftet är där för att hindra kamran från att vridas på plattan vid panorering.
Hålet finns på alla större film- och video-kamror.
Erik J
 
Slik gör också väldigt bra och stabila stativ, förhållandevis lätta. Jag använder ett Slik Pro 700 DX som har fått mycket stryk under den tid jag haft det. Dessutom är det ett ganska högt stativ, rekommnederas varmt. Inte allt för dyrt heller.
 
ANNONS