Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har labben svårt med Fuji Reala?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Har använt denna film några gånger nu och aldrig egentligen blivit nöjd med färgerna vid kopieringen. Först efter scanning och en del efterbehandling har jag fått ordning på det.

Är detta en svår film att kopiera för labben?
 
Näe, det tror jag inte, är nog snarare en konsekvens av labb-personalens genomsnittliga kompetens och intresse av att utföra ett hyffsat jobb;-)
 
Det senaste året som jag lämnat in film till maistreamlabb så har jag konsekvent blivit missnöjd.
Det är helt uppenbart att film är underprioriterat i produktionskvaliten.
Själv så har jag använte Reala i många år innan dess och varit nöjd med färgerna. Så om du hittar ett bra labb så tycker jag du skall fortsätta med den filmen, men har den inte blivit väldigt dyr? Jag betalade 79kr för en 36exp i sommras, trodde jag skulle smälla av. 3 för 120 var normalpris för några år sedan.
 
Ja både labben och filmpriserna blir sämre ..
Förstår inte mig på filmpriserna , väldigt skiftande . Betalar 59kr för en superia400 24exp på dom flesta ställen . . värst var i somras då jag hade filmbrist och var tvungen att betala 85 spänn för en Kodak Ultra 36á på pressbyrån.
Tmax har dock blivit billigare tycker jag , 40 spänn för en Tmax100 24 exp . .
Jaja trots priserna och labben kommer jag själv aldrig lämna 35-filmen.

Men fortsätt plåta med Reala Magnus, en bra film.

mvh Ale
 
Nome Nescio skrev:
men har den inte blivit väldigt dyr? Jag betalade 79kr för en 36exp i sommras, trodde jag skulle smälla av. 3 för 120 var normalpris för några år sedan.

Dyr? Tycker jag nog inte... Går att hitta för väldigt bra priser:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F12_0008pac

Tycker också kvaliten har sjunkit på kopieringen bara det senaste året, kanske får ta och testa lite fler olika labb.
 
-Ale skrev:
Ja både labben och filmpriserna blir sämre ..
Förstår inte mig på filmpriserna , väldigt skiftande . Betalar 59kr för en superia400 24exp på dom flesta ställen . . värst var i somras då jag hade filmbrist och var tvungen att betala 85 spänn för en Kodak Ultra 36á på pressbyrån.
Tmax har dock blivit billigare tycker jag , 40 spänn för en Tmax100 24 exp . .
Jaja trots priserna och labben kommer jag själv aldrig lämna 35-filmen.

Jisses, var köper du film någonstans?

Kolla här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F1_005

10-pack:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F12_0005pac

Blir ju över halva priset styck mot vad du brukar ge...
 
Pris i butik blir ofta ganska dyrt, å andra sidan så får jag rullen dirket i näven och inte behöver jag betala porto + annat.
 
Nome Nescio skrev:
Pris i butik blir ofta ganska dyrt, å andra sidan så får jag rullen dirket i näven och inte behöver jag betala porto + annat.

porto blir inte mycket om man slår ut det på alla filmer, de skickas i regel som brev=55 kr ca.

Och köper man flera så har man ju ett lager i kylen...

Skulle aldrig falla mig in att betala 50-60 spänn för en rulle Superia!!

Och jämför man sen priserna på dia i butik och på nätet är de ju knappt på samma planet...
 
Fast cyber tar ju bara 2 spänn mindre än de 40 jag alltid betalar för min Tmax (exl frakt)
(kör nästan bara TMAX100 och 400 nuförtiden)På mattsons i Lund , som sagt tar dom 59 , eller 49 för en superia .. kommer inte ihåg . kostar dock 69 spänn att bara framkalla negativen på en S/V 24exp ... men då skickar dom iväg det .

Funkar det bra att köpa film på Cyber ?
funderar på ett 10pack , men priserna är ju exl frakten . .

Mvh Ale
 
Om det är svartvitt du vill köpa så skulle jag kika fotoimpex.de.
Dom brukar ha de bästa priserna på svartvitt, och frakten är 10e oavsett hur mycket du beställer.

Minimum på 50e's beställning dock, om jag minns rätt. Leverans hem till dörren.

Superia Extra är Superia 400. Vanliga Superia är 200. Någon annan skillnad är det ej.

/Henri
 
mange78 skrev:

Är detta en svår film att kopiera för labben?

hmmm...
det är några år sedan jag kopierade negg nu, men jag har för mig att den är svårare, eller i alla fall annorlunda att kopiera vilket ju betyder att ett snabblabb som kör den som vilken fuji som helst nog inte får så bra resultat.

/b
 
Reala är grymt bra. Försök dock inte få ett billigt Kodak-labb att få den rätt. Lab med Fuji Frontier-maskiner brukar lyckas bra.

/Pontus
 
För ett par år sedan när jag använde Reala fanns info på Fuji's hemsida. Ring ett Fuji center och fråga annars!

/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.