Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag valt fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara för att man kan ställa in vilka kombinationer som helst i M-läget så betyder ju inte det att det blir vettiga bilder. Du måste fortfarande exponera rätt för det ljus och den situation du har framför dig.

Tips: Kör på Av-läget med bländare 2,8. Då kommer kameran att själv ställa in den slutartid som den tycker är lämplig med tanke på ljuset. Blir den tiden för lång så får du höja ISO. Ju mer du höjer ISO desto mer brus i bilden, men om tiden är för lång och bländaren redan så stor som möjligt så är ju ISO den enda lösningen.

Sportfoto i halvtaskigt upplysta idrottshallar är inte det enklaste man kan ge sig på, men det går under förutsättning att man förstår hur saker och ting hänger ihop.
 
För sånt som rör sig gäller Servo AF. Men det är också en fråga om när fokuseringen ska vara igång och när den inte ska vara det. När jag plåtar sport flyttar jag nästan undantagslöst bort fokuseringen från avtrycket utan kör det på AF-ON och * istället. Om jag alls behöver något exponeringslås flyttar jag det till M-Fn.

Då har jag alla möjligheter att låta fokuseringen gå när jag vill, och ändå fotografera serietagningar med låst fokus om jag vill det. Dessutom kan jag på ett ögonblick byta mellan den aktuella och en förvald fokuspunkt. Då förväljer jag en som jag av erfarenhet vet ofta blir bra för den idrott jag fotograferar.
Dessutom brukar jag ha nedbländningsknappen som en nödknapp för att få fler fokuspunkter aktiva än en (ev. med utökning), om motivet skulle komma så nära att kompositionen gör att den enda valda punkten hamnar utanför motivet. Då kan jag bara hålla nedbländningsknappen intryckt och ha exempelvis hela mittzonen av AF-punkter igång på ett ögonblick.

Detta skriver jag inte för att jag tror att du omedelbart tar bättre bilder om du gör samma inställningar på din kamera. Avsikten är istället att visa på vilken mängd olika konfigurationsmöjligheter som en 7D har, möjligheter som man kan utnyttja om man finner dem bra till ens eget arbetssätt. Innebandy vete katten om jag fotograferat nån gång, men jag har tagit tusentals idrottsbilder för att komma fram till hur jag vill arbeta och hur jag vill ha dem.
Nattorientering är något av det jävligaste jag försökt mig på. Man ska få till bilder som är mörka nog för att det ska synas att det är just nattorientering, samtidigt som de ska vara ljusa nog så man kan se personen. Man ska fokusera på någon som man inte kan se förrän blixten går av, exponeringen måste ställas manuellt på ett motiv som inte finns inom synhåll när man gör inställningen och till råga på allt har man bara en chans, för orienterare kommer inte tillbaks till samma ställe två gånger, om de inte är helt vilse.

Nattorientering

Oavsett vad du ger dig på får du räkna med att actionfotografi kräver massor av övning. Inte för att ta en enstaka bra bild, men för att ta bra bilder om och om igen.

kompliserat detta, ska lusläsa och försöka jämföra med manualen. tack tack
 
Försök hellre vara noga med att få fokus på rätt ställe. Du behöver ju f/2.8 för att få så kort slutartid som möjligt.

När jag fotar knattefotollanvänder jag:
- "manuellt val - utökad fokuspunkt"
- "AI Servo AF"
- Fokus-aktivering på AF-On
- ingen fokusaktivering på avtryckarknappen

Oftast använder jag mittpunkten och är beredd att beskära bilden i efterhand för att få till kompositionen.
Jag följer motivet hela tiden och har AF-On intryckt. Sedan trycker jag in avtrycket när det jag ser i sökaren känns värt att föreviga.


Petter ...

ännu mer grejer som ska kollas upp i manualen känner jag :)
 
Har du någon kompis som fotograferar och kan hjälpa dig att komma igång?
Annars brukar studieförbunden och fotoklubbarna ha kurser, skiftande kvalité och pris. Även om fotoklubben nära dig inte har någon kurs på gång kan du säkert få hjälp av medlemmar där. Både på fikarasten och kanske träffas privat vid annat tillfälle. Som alla föreningar finns det allt mellan dem som är aktiva och har trevlig stämning till de som mest har gamla trötta gnällspikar. Besök klubben och känn av stämnimngen, hittar du rätt klubb är jag övertygad om att du kan få bra hjälp att komma igång.
Man kan lära mycket genom böcker och internet, men det är ofta lättare om man träffar läraren.

Nej känner ingen som kan men jag har sätt att canon har en kurs. ska nog ge det ett försök längre fram. får jobba lite först själv känner jag.

när ni efterbehandlar era bilder, använder ni programmet som följde med kameran?
 
Bara för att man kan ställa in vilka kombinationer som helst i M-läget så betyder ju inte det att det blir vettiga bilder. Du måste fortfarande exponera rätt för det ljus och den situation du har framför dig.

Tips: Kör på Av-läget med bländare 2,8. Då kommer kameran att själv ställa in den slutartid som den tycker är lämplig med tanke på ljuset. Blir den tiden för lång så får du höja ISO. Ju mer du höjer ISO desto mer brus i bilden, men om tiden är för lång och bländaren redan så stor som möjligt så är ju ISO den enda lösningen.

Sportfoto i halvtaskigt upplysta idrottshallar är inte det enklaste man kan ge sig på, men det går under förutsättning att man förstår hur saker och ting hänger ihop.


ska testa detta nästa gång, är ju lite lättare att hantera färre delar när man inte riktigt förstår allt. Var säkert nyttigt o köra i M-läge ett par gånger så kanske jag märker av skillnaden sen
 
när ni efterbehandlar era bilder, använder ni programmet som följde med kameran?

Det finns många som använder Canons programvara. Gissningsvis är det dock fler som använder andra program.

Själv använder jag Adobe Lightroom. Det är perfekt om du vill ha bra koll på dina bilder, enkelt och snabb sortera bilder. Programmets bildredigeringsunktioner är lätt att jobba.

Det man inte kan göra i Lightroom är avancerad bildredigering, t ex klippa ut en himmel från en bild och klistra in i en annan. För den typen av arbete använder de flesta Photoshop eller Photoshop Elements eller något gratisverktyg.

Du kan ladda ner gratis testversion av Lightroom från Adobes hemsida.
 
Det finns många som använder Canons programvara. Gissningsvis är det dock fler som använder andra program.

Själv använder jag Adobe Lightroom. Det är perfekt om du vill ha bra koll på dina bilder, enkelt och snabb sortera bilder. Programmets bildredigeringsunktioner är lätt att jobba.

Det man inte kan göra i Lightroom är avancerad bildredigering, t ex klippa ut en himmel från en bild och klistra in i en annan. För den typen av arbete använder de flesta Photoshop eller Photoshop Elements eller något gratisverktyg.

Du kan ladda ner gratis testversion av Lightroom från Adobes hemsida.

om det just nu är viktigast att försöka rädda bilder som är alldeles för mörka eller korniga (bruset?)
vad hade du valt?
 
om det just nu är viktigast att försöka rädda bilder som är alldeles för mörka eller korniga (bruset?)
vad hade du valt?

För justering av exponering och brusreducering är verktygen i Lightroom kraftfulla.

En duktig bildredigerare kan nog åstadkomma ännu mer med hjälp av Photoshop men det är ett mer komplext program som kräver mer kunskap.

Jag tycker absolut du skall prova att ladda ner Lightroom och testa!
 
För justering av exponering och brusreducering är verktygen i Lightroom kraftfulla.

En duktig bildredigerare kan nog åstadkomma ännu mer med hjälp av Photoshop men det är ett mer komplext program som kräver mer kunskap.

Jag tycker absolut du skall prova att ladda ner Lightroom och testa!


toppen!

vet du kanske också om man kan hyra en bildredigerare, så som man kan hyra en fotograf?
 
toppen!

vet du kanske också om man kan hyra en bildredigerare, så som man kan hyra en fotograf?

Det kan man säkert. Det har ju varit några trådar här på fs om fotografer och företag som anlitar bildbehandlare i låglöneländer, t ex Indien, för bildbehandling.

Tänker du i generella termer eller funderar du på den "mörka och brusiga" bilderna du nämnde ovan?

Om det gäller det senare så går det att t ex i Lightroom att väldigt snabbt fixa till ett stort antal bilder. Säg att du har en serie med 200 bilder från en innebandy match där alla är tagna under mer eller mindre likartade förhållanden. I LR kan man då först redigera en bild, det kanske tar 3-4 minuter innan man är nöjd. Sedan går det att med ett par musklick applicera dessa justeringar på alla 200 bilderna. Man behöver alltså inte gå in på varje bild individuellt och göra redigeringar och sedan "Spara som". Det finns förstås annan programvara som klarar detta men i LR är den typen av redigeringar ovanligt enkla.

Kan också tillägga att om du har en bild som du vill rädda kan du lägga upp den här på fotosidan och be om hjälp. Det finns många hjälpsamma och duktiga här på fotosidan. Det kan ge dig en fingervisning om huruvida dina bilder är värda att rädda eller inte.
 
Lägg ifrån dig manualen och gå ut och fotografera (du kan ju ta med manualen ifall frågetecken uppstår). Ställ kameran i Av-läget och kör på, kolla hur högt du kan gå i iso-tal utan att dina inomhus-bilder blir oacceptabelt brusiga (enligt dig själv). Undersök vad som händer när du använder olika bländarvärden och olika slutartider (och begränsa dig till att testa en sak i taget). Ställ inte kameran i M-läge innan du har koll på det och vet vad det innebär när exponeringsmätaren står på -2 respektive +2. Håll i minne att du inte alltid behöver frysa allt i bilden (öva på att panorera och kom ihåg att rörelseoskärpa kan tillföra något i en bild).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar