Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag valt fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcy85

Medlem
Hej!

Jag är totat ny på detta och vet inte riktigt om jag hamnat rätt.

Innan jag köpte min nya kamera med objektiv för ett par veckor sen, hade jag en Sony a300 (knappt använd faktiskt)
Spelar innebandy och tänkte vad fräckt det skulle vara att ge ut en fotobok eller ngt till våran säsongsavslutning nästa år. Så jag har knäppt x antal bilder och i stort sätt är alla väldigt mörka.
Fick sedan höra att man inte kan redigera så mkt i fotoprogrammen som jag trodde. Skit ledsen för detta, så har jag köpt ny utrustning. Utrustning är inte allt men det kan ju ge en liten spark i rätt riktning.

Jag har då köpt en canon eos7D med ef 70-200mm f2,8 L USM...
Är då lite orolig över att jag borde köpt en med bildstabilisator. Är jag kanske tom ute med fel kamera?
När jag tar en titt på bilderna, och zoomar in, tycker jag att de är lite korniga.

Som sagt, är verkligen ett nybörjarfall så bli inte allt för arga på mig ifall jag hamnat fel eller så.
 
Du har ingen nytta av bildstabilisator om du ska fota innebandy eftersom du ändå behöver minst 1/200 i slutartid för att frysa rörelserna!
 
Du har inte valt fel

Hej!

Jag är totat ny på detta och vet inte riktigt om jag hamnat rätt.

Innan jag köpte min nya kamera med objektiv för ett par veckor sen, hade jag en Sony a300 (knappt använd faktiskt)
Spelar innebandy och tänkte vad fräckt det skulle vara att ge ut en fotobok eller ngt till våran säsongsavslutning nästa år. Så jag har knäppt x antal bilder och i stort sätt är alla väldigt mörka.
Fick sedan höra att man inte kan redigera så mkt i fotoprogrammen som jag trodde. Skit ledsen för detta, så har jag köpt ny utrustning. Utrustning är inte allt men det kan ju ge en liten spark i rätt riktning.

Jag har då köpt en canon eos7D med ef 70-200mm f2,8 L USM...
Är då lite orolig över att jag borde köpt en med bildstabilisator. Är jag kanske tom ute med fel kamera?
När jag tar en titt på bilderna, och zoomar in, tycker jag att de är lite korniga.

Som sagt, är verkligen ett nybörjarfall så bli inte allt för arga på mig ifall jag hamnat fel eller så.

Jag har Canon eos7D sedan länge (den är MYCKET bra) med bla 70-200mm utan stbilisering. Fotar en del i sporthallar.
Kan de va så att du ställt in kameran fel? Verkar som du komprimerar bliden för hårt. Behöver du göra kraftiga utsnitt räcker inte 200mm till så skaffa en konverter eller ett objektiv med längre omfång.
Kör med RAW och högst bildkvalitet samtidigt för det är gott om plats i minneskortet och visst kan man göra mycket i ett bildbehandlingsprogramm.
Stabilisering var den än sitter påverkar inte upplösningen eller "kornigheten" men bilden blir lättare suddig pga skakningsoskärpa utan.Håll stadigt och ta gärna stöd !

Välkommen i eos7D gänget, det finns mycke och trixa med i den kameran så hadegott / janne
 
7D och ett 70-200 2,8 ger dig bra förutsättningar till schyssta sportbilder inomhus. Det finns metervis med trådar om inomhus sportfoto i forumet. Sök på innebandy, hockey eller innefotboll så hittar du mycket läsvärt.

Grunden är väl att använda Av eller M på kameran. Använd största bländaren 2,8 och dra upp ISO till du får åtminstone 1/500s i slutartid. Plåta i RAW och justera vitbalansen beroende på vilken typ av belysning du har i hallen, antingen direkt i kameran, eller i efterbehandlingen.

Bilderna kommer att bli lite "korniga" framförallt när du "zoomar in" och tittar på dem på grund av det höga ISO som krävs. Det går att fixa till en del av det i efterbehandlingen. Det är skillnad att se bilden i 100% på skärmen och en 1000px webbild eller 10x15 utskrift. Och det viktigaste av allt - träna! Öva öva, lägg ut exempelbilder här och fråga - sedan öva ännu mer ;)
 
Du har ingen nytta av bildstabilisator om du ska fota innebandy eftersom du ändå behöver minst 1/200 i slutartid för att frysa rörelserna!


Jag tänkte typ att eftersom jag rör kameran mycket för att hinna med att ta bilden så behövs det ngt som stabiliserar den.
Jag tänker också lite så här, jag ska alltid ha den lägsta bländaren (f-tal), vilket i detta fall inte går att få mer än 2,8., och den allra snabbaste slutartiden, vad skulle gå fel lixom? Men nu efter ett par ggr och några sidor längre fram i boken, fattar jag det som att du då inte kan få skärpa på fler punkter. Åt kompakt kamera hållet, där blir det ju skarpt på hela bilden..
 
Jag har Canon eos7D sedan länge (den är MYCKET bra) med bla 70-200mm utan stbilisering. Fotar en del i sporthallar.
Kan de va så att du ställt in kameran fel? Verkar som du komprimerar bliden för hårt. Behöver du göra kraftiga utsnitt räcker inte 200mm till så skaffa en konverter eller ett objektiv med längre omfång.
Kör med RAW och högst bildkvalitet samtidigt för det är gott om plats i minneskortet och visst kan man göra mycket i ett bildbehandlingsprogramm.
Stabilisering var den än sitter påverkar inte upplösningen eller "kornigheten" men bilden blir lättare suddig pga skakningsoskärpa utan.Håll stadigt och ta gärna stöd !

Välkommen i eos7D gänget, det finns mycke och trixa med i den kameran så hadegott / janne

Fantastiskt! Då vet jag vem jag kan frågebomba :)
Jepp, har säkert gjort en massa felinställningar haha
Du säger att jag kanske komprimerar för hårt, själv tycker jag inte att jag gör det..

Kör i M-läge
Använder Raw och jpeg. Gör det som en säkerhetsgrej, att kameran kan fixa till bilden lite och få den bättre än vad jag skulle kunna få i Raw.. Är ju helt vilsen i bild-fixar-programmen också.
Så här ser mina inställningar ut:
vitbalansering - AWB
färgrymd har jag nyligen ändrat till adobe RGB
bildstil - standard
Kvalite - Raw + L
hade ngt som hette ONE SHOT innan men satt den nu på AI Focus, det är väl rätt?
bildserie med hög frekvens

Hur verkar det?
 
7D och ett 70-200 2,8 ger dig bra förutsättningar till schyssta sportbilder inomhus. Det finns metervis med trådar om inomhus sportfoto i forumet. Sök på innebandy, hockey eller innefotboll så hittar du mycket läsvärt.

Grunden är väl att använda Av eller M på kameran. Använd största bländaren 2,8 och dra upp ISO till du får åtminstone 1/500s i slutartid. Plåta i RAW och justera vitbalansen beroende på vilken typ av belysning du har i hallen, antingen direkt i kameran, eller i efterbehandlingen.

Bilderna kommer att bli lite "korniga" framförallt när du "zoomar in" och tittar på dem på grund av det höga ISO som krävs. Det går att fixa till en del av det i efterbehandlingen. Det är skillnad att se bilden i 100% på skärmen och en 1000px webbild eller 10x15 utskrift. Och det viktigaste av allt - träna! Öva öva, lägg ut exempelbilder här och fråga - sedan öva ännu mer ;)


Nej usch, måste man öva så mycket :)
 
Hadde nog börjat med Av läget .Sen kan du fota en vit vägg eller nåt i hallen så kan du justera vitbalansen efter den.
 
hade ngt som hette ONE SHOT innan men satt den nu på AI Focus, det är väl rätt?
bildserie med hög frekvens

Du bör nog välja AI Servo om du skall fota sport.

Se också till att ta kontrollen över fokuspunkten. Välj den central, kanske utökad.

Av läget, bländare 2.8

ISO, beror på hur ljus hallen är. Börja på 1600, försök få tider på 1/500 eller kortare, om du hamnar ner mot 1/1000 kan du sänka ISO. Om du får längre än 1/500 måste du nog höja ISO ytterligare.

Om du kollar bilderna i 100% på datorn kommer det alltid se ganska illa ut. Om du skriver ut eller kollar på dem i normal storlek på skärmen kommer det att se mycket bättre ut.
 
Du bör nog välja AI Servo om du skall fota sport.

Se också till att ta kontrollen över fokuspunkten. Välj den central, kanske utökad.

Av läget, bländare 2.8

ISO, beror på hur ljus hallen är. Börja på 1600, försök få tider på 1/500 eller kortare, om du hamnar ner mot 1/1000 kan du sänka ISO. Om du får längre än 1/500 måste du nog höja ISO ytterligare.

Om du kollar bilderna i 100% på datorn kommer det alltid se ganska illa ut. Om du skriver ut eller kollar på dem i normal storlek på skärmen kommer det att se mycket bättre ut.

Med andra ord kan man välja 2,8 1/500 och auto ISO?


Petter ...
 
Jag tänkte typ att eftersom jag rör kameran mycket för att hinna med att ta bilden så behövs det ngt som stabiliserar den.
Jag tänker också lite så här, jag ska alltid ha den lägsta bländaren (f-tal), vilket i detta fall inte går att få mer än 2,8., och den allra snabbaste slutartiden, vad skulle gå fel lixom? Men nu efter ett par ggr och några sidor längre fram i boken, fattar jag det som att du då inte kan få skärpa på fler punkter. Åt kompakt kamera hållet, där blir det ju skarpt på hela bilden..

Med en 7D och 200/2,8 har du ett skärpedjup på 26 cm vid 10 m fokusavstånd.
Så det är nog sant att inte hela bilden blir skarp. Der är ju till och med så att inte ens hela den person du fokuserar blir skarp. Så det gäller att sätta fokus där du vill ha den.

Petter ...
 
Med andra ord kan man välja 2,8 1/500 och auto ISO?


Petter ...

Ja det är också ett möjligt alternativ. För egen del brukar jag inte använda Auto ISO så ofta.

Säg att jag tycker ISO 1600 ger ett "OK" brus. Om ljuset i hallen är gott så kanske man vill dra nytta av det och få ännu kortare tider än att man sänker ISO. Det hela beror förstås på vad man fotar, vilka preferenser man har etc.
 
Med en 7D och 200/2,8 har du ett skärpedjup på 26 cm vid 10 m fokusavstånd.
Så det är nog sant att inte hela bilden blir skarp. Der är ju till och med så att inte ens hela den person du fokuserar blir skarp. Så det gäller att sätta fokus där du vill ha den.

Petter ...


Ja precis. Inte så kul och se på datan att fokusen legat på en armbåge :p
Jag ska öka bländaren då eller?
 
Du bör nog välja AI Servo om du skall fota sport.

Se också till att ta kontrollen över fokuspunkten. Välj den central, kanske utökad.

Av läget, bländare 2.8

ISO, beror på hur ljus hallen är. Börja på 1600, försök få tider på 1/500 eller kortare, om du hamnar ner mot 1/1000 kan du sänka ISO. Om du får längre än 1/500 måste du nog höja ISO ytterligare.

Om du kollar bilderna i 100% på datorn kommer det alltid se ganska illa ut. Om du skriver ut eller kollar på dem i normal storlek på skärmen kommer det att se mycket bättre ut.


rätta mig om jag har fel. one shot är mest för objekt som står still, AI servo för rörliga och AI focus för en blandning av dessa. så som boken beskrev: AI sevo är lämpligt till att fota barn, de står still i en stund för i nästa sticka iväg. Innebandyn är ju en snabb sport med snabba vändningar och stopp.
 
För sånt som rör sig gäller Servo AF. Men det är också en fråga om när fokuseringen ska vara igång och när den inte ska vara det. När jag plåtar sport flyttar jag nästan undantagslöst bort fokuseringen från avtrycket utan kör det på AF-ON och * istället. Om jag alls behöver något exponeringslås flyttar jag det till M-Fn.

Då har jag alla möjligheter att låta fokuseringen gå när jag vill, och ändå fotografera serietagningar med låst fokus om jag vill det. Dessutom kan jag på ett ögonblick byta mellan den aktuella och en förvald fokuspunkt. Då förväljer jag en som jag av erfarenhet vet ofta blir bra för den idrott jag fotograferar.
Dessutom brukar jag ha nedbländningsknappen som en nödknapp för att få fler fokuspunkter aktiva än en (ev. med utökning), om motivet skulle komma så nära att kompositionen gör att den enda valda punkten hamnar utanför motivet. Då kan jag bara hålla nedbländningsknappen intryckt och ha exempelvis hela mittzonen av AF-punkter igång på ett ögonblick.

Detta skriver jag inte för att jag tror att du omedelbart tar bättre bilder om du gör samma inställningar på din kamera. Avsikten är istället att visa på vilken mängd olika konfigurationsmöjligheter som en 7D har, möjligheter som man kan utnyttja om man finner dem bra till ens eget arbetssätt. Innebandy vete katten om jag fotograferat nån gång, men jag har tagit tusentals idrottsbilder för att komma fram till hur jag vill arbeta och hur jag vill ha dem.
Nattorientering är något av det jävligaste jag försökt mig på. Man ska få till bilder som är mörka nog för att det ska synas att det är just nattorientering, samtidigt som de ska vara ljusa nog så man kan se personen. Man ska fokusera på någon som man inte kan se förrän blixten går av, exponeringen måste ställas manuellt på ett motiv som inte finns inom synhåll när man gör inställningen och till råga på allt har man bara en chans, för orienterare kommer inte tillbaks till samma ställe två gånger, om de inte är helt vilse.

Nattorientering

Oavsett vad du ger dig på får du räkna med att actionfotografi kräver massor av övning. Inte för att ta en enstaka bra bild, men för att ta bra bilder om och om igen.
 
rätta mig om jag har fel. one shot är mest för objekt som står still, AI servo för rörliga och AI focus för en blandning av dessa. så som boken beskrev: AI sevo är lämpligt till att fota barn, de står still i en stund för i nästa sticka iväg. Innebandyn är ju en snabb sport med snabba vändningar och stopp.

AI Focus kan möjligen vara lämpligt för barn, stilla ibland, rör sig ibland.

AI Servo är lämpligt för innebandy, motivet rör sig kontinuerligt.
 
Ja precis. Inte så kul och se på datan att fokusen legat på en armbåge :p
Jag ska öka bländaren då eller?

Försök hellre vara noga med att få fokus på rätt ställe. Du behöver ju f/2.8 för att få så kort slutartid som möjligt.

När jag fotar knattefotollanvänder jag:
- "manuellt val - utökad fokuspunkt"
- "AI Servo AF"
- Fokus-aktivering på AF-On
- ingen fokusaktivering på avtryckarknappen

Oftast använder jag mittpunkten och är beredd att beskära bilden i efterhand för att få till kompositionen.
Jag följer motivet hela tiden och har AF-On intryckt. Sedan trycker jag in avtrycket när det jag ser i sökaren känns värt att föreviga.


Petter ...
 
Har du någon kompis som fotograferar och kan hjälpa dig att komma igång?
Annars brukar studieförbunden och fotoklubbarna ha kurser, skiftande kvalité och pris. Även om fotoklubben nära dig inte har någon kurs på gång kan du säkert få hjälp av medlemmar där. Både på fikarasten och kanske träffas privat vid annat tillfälle. Som alla föreningar finns det allt mellan dem som är aktiva och har trevlig stämning till de som mest har gamla trötta gnällspikar. Besök klubben och känn av stämnimngen, hittar du rätt klubb är jag övertygad om att du kan få bra hjälp att komma igång.
Man kan lära mycket genom böcker och internet, men det är ofta lättare om man träffar läraren.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar