Annons

Har jag pajat något nu?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalkiel

Aktiv medlem
Jag har en Eos 300d. En dag märkte jag att det satt lite damm inne i huset. Så jag rengjorde spegeln + den skivan ovanför spegeln (den med de 7 autofokuspunkterna på). Jag lyckades inte få bort dammet så jag tänkte att jag skulle blåsa bort det. Så jag tog ett djupt andetag och blåste till in i huset. Dammet försvann MEN på något sätt så lyckades jag med konststycket att få in en minimal droppe saliv på "autofokus-glas-brickan" som sitter ovanför spegeln. Jag försökte få bort den och lyckades förutom att det blev som ett märke efter salivet. Detta försökte jag i sin tur att gnugga bort med en blöt tops. Hela skivan såg ett tag ut som ett mindre världskrig. Tillslut så använde jag en fiberduk och "tror" att jag fick bort de sista resterna efter "städningen".

Nu till frågan. Jag har ju säkert gjort allt man inte skall göra inne i huset... så min fråga är kort och gott om jag har sabbat autofokuspunkterna eller något annat i huset?

Fråga 2: Hur skulle jag gjort rengöringen på "det rätta sättet"?

Jag är väldigt tacksam för svar på detta.

MVH/Daniel
 
När jag tittar genom sökaren mot en lampa utan att ha på något objektiv så ser jag de 7 fokuspunkterna men det jag ser är väldigt mycket repor och skit som antagligen ligger på skivan ovanför spegeln.

Hjlp mig någon.
 
Utan att ha nån direkt kunskap inom området skulle jag gissa att denna "någon" som ska hjälpa dig är Canon. Låt dom göra ren kameran ordentligt. Mitt råd.

/malin
 
Tack för tipset! Jag har kollat runt lite och det är inte "hela världen" om det är lite skit på fokus-skivan. Jag kommer dock ändå att fixa det...

MVH/Daniel
 
Autofokusmodulen sitter i botten av huset så den kommer du inte åt. Det sitter en till spegel bakom den spegeln du ser(som är halvgenomskinlig) så det kommer ner ljus dit.

Det du ser i toppen ovanför spegeln är mattskivan där bilden du ser i sökaren formas. Det är även där du de speglar in visningen av autofokuspunkterna. Inget mer.
 
Peter. Precis den är det... mattskivan (ovanför spegeln). Jag har ju lyckats "repa" den med min putsduk från cyberfoto. Påverkar det bildens kvalité eller är det bara för syns skull i sökaren? Jag har inte märkt något nämnvärt men funderar ändå på att skicka in den.

MVH/Daniel
 
Det ska inte påverka bilden om jag har fattat rätt vilken del som är repig.
Det är bara det som du ser genom sökaren inte på väg till sensorn.
 
Mmm det låter bra det. Då ska jag nog sluta oroa mig och se till att byta ut den delen när jag ska skicka in kameran på rengörning om ett tag.

Tack alla för hjälpen!

MVH/Daniel
 
Jag har gjort samma grej med min D70. Vet inte hur den blev så skitig så jag tog en trasa och gned lite. Resulterade i ännu kladdigare och en repa. På D70:n är den väldigt lätt att ta bort så jag gjorde det och tvättade försiktigt med såpa och vatten. Resultatet blev mycket bra, rent & snyggt men repan finns där. Har inte märkt några problem förutom att det är vansinnigt irriterande att se den förbannade repan hela tiden. Ska nog ringa Nikon och kolla om det går att köpa en ny löst och montera själv.
 
Ja gör det... funderar starkt på att göra det samma. Det ska inte vara helt omöjligt att "göra det själv" på Eos 300:an heller.

MVH/Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.