ANNONS
Annons

Har jag orimliga förväntningar? (Canonservice)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fia-Mia

Aktiv medlem
Skickade min A85 för garantireparation för ca 2 veckor sen och fick tillbaka den idag.
När jag skickade den la jag den i orginalkartongen, virade bubbelplast runt den och la i en lite större låda och skickade med posten.
När jag fick tillbaka den hade de bara packat i orginalkartongen och virat massa tejp+packband runt. På detta satt även postens lappar direkt på kartongen.
Kanske är jag löjlig, men nu är ju kartongen förstörd... Om jag skulle sälja tycker jag att en fin orginalkartong säjer en del om mig som person, dvs rädd om sina grejer och denna kartongen ser ju verkligen inget ut för världen. När jag köpte min 300D häromveckan tyckte i alla fall jag att det var kul att få grejerna packade i orginalemballage.
Är denna kartong verkligen avsedd för transport?

Dessutom hade jag inte tagit bort skyddsplasten på displayen utan hade den som skydd, nu var den borta, och kvittot jag skickat med var inte med tillbaka... Visserligen inte det riktiga kvittot men en riktig kopia, dvs det som var med från Technikdirekt som både skickar kvitto och kvittokopia. Hade varken tid eller möjlighet att köra en kopia när jag skulle skicka den.

Äsch, jag kanske har för stora krav, men jag gillar inte att få tillbaka grejer i sämre skick än jag skickade dem :-(

Fast kameran var lagad i alla fall!
Det stod att de bytt OE, vad kan det betyda? Linsen hade låst sig, så nåt med optik kanske?
 

Bilagor

  • paket.jpg
    paket.jpg
    41.2 KB · Visningar: 741
Jag skulle definitivt vara missnöjd. Ring och prata med dom, kanske kan du få igen kvittokopian. Att dom tagit bort plasten och behandlat kartongen så känns respektlöst.
Kanske vill dom kompensera på något sätt med produkt i sortimentet om du står på dig..? Eller så tycker dom inte att det är något att klaga över.
Jag tillhör också en av dom som gillar orginalkartonger.
mvh Johan
 
Fia-Mia skrev:
IT Workshop i Växjö, på uppmaning av Canons telefonsupport.

Okej, tack!

Jag har lämnat min kamera på lite fix i Aspudden (Sthlm) och varit väldigt nöjd! Skicka dit grejorna nästa gång.

Tag kontakt med Canon och begär en ny kartong. Självklart via telefon. Försök att få kontakt med någon "försäljnings chef" och inte enbart med receptionen... Säg att det var efter deras rekomendation som du anlitade verkstaden och har förlorat förpakningsmaterialet. Tjata och vägra acceptera allt som inte passar dig, det hade jag gjort!
 
Cyberphoto har tydligen högre krav än Canon, de skrev att man ska skicka materialet i originakartongen och sedan packa den på samma sätt som de skickade prylen, dvs med en massa frigolitchips runt i en annan kartong som är större. Det räcker inte att slå in originallådan med wellpapp, det anser de inte vara tillräckligt väl förpackat.

Känns som seriösa killar!
 
CyberPet skrev:
Cyberphoto har tydligen högre krav än Canon, de skrev att man ska skicka materialet i originakartongen och sedan packa den på samma sätt som de skickade prylen, dvs med en massa frigolitchips runt i en annan kartong som är större. Det räcker inte att slå in originallådan med wellpapp, det anser de inte vara tillräckligt väl förpackat.

Känns som seriösa killar!

Ja, det är så jag tycker att det ska skickas oxå, det gjorde ju jag när jag skickade in kameran...
 
Jag fick precis tillbaka min kamera från service (Stockholm Centralservice, via Canon RCC i Göteborg dit jag skickade den först)

När jag skickade in min 10D låg den i orginalkartong med omslagspapper runt. (jag vill också ha en oförstörd orginalkartong utan klisterlappar på) Jag ansåg att denna karton var helt OK att skicka i och tillräckligt skydd för kameran.

När jag fick tillbaka kameran låg en välputsad 10D i sin orginalkartong som i sin tur var inlindad rikligt med bubbelplast och allt i ytterligare en kartong... Det kallar jag väl emballerat.! Så ska det vara när man skickar till auktoriserade verkstäder.

Med andra ord: Du ska inte acceptera den nonchalanta servicen dom har gett dig genom att behandla lådan så. Kvittot är ju självklart att du ska ha tillbaka. Vid eventuell privat försäljning så är nog köparen intresserad av både en fräsch kartong och ett orginalkvitto. Det ger alltid ett bättre intryck.

Lycka till!
Mvh /Peter
 
Nu har jag pratat med både Canon och servicestället.
På Canon hamnade jag hos nån som inte vågade uttalsa sig, men tyckte att emballeringen "lät lite dålig" och hos InfoCare (tidigare IT Workshop) hamnade jag hos nån som bara skyllde på deras logistikavd...
En orginalkartong räknas för dem som förbrukningsvara och om den hade varit i dåligt skick hade jag inte fått tillbaka den alls utan i vilken kartong som helst (!)

Nåja, han var nog glad när jag la på för jag kände mig som jag hade ätit citron.
Loggade sen in mig på Canons hemsida och beskrev problemet, men räknar knappt med att höra nåt från dem...

Kartongen ser så där ut nu... När jag drog bort tejpen följde endast det glansiga skiktet med så trycket syns fortfarande, men den är ju knölig och lite trasig pga packbandet.

Det var i alla fall sista gången jag skickade nåt till Växjö... Nästa gång konfererar jag med er innan jag skickar nåt ;-)
 
Ring dit (canon) varje dag, om kartongen är viktig för dig så får du ett! Hota med allt du kan (på rätt sida av lagen, så klart) så kan det gå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.