Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

har jag gjort värsta tabben??

Produkter
(logga in för att koppla)

mozes

Aktiv medlem
finns det nån som har erfarenhet av att köpt Nikon D80 på blocket?jag har gjort det med blockets internetgiro för att skydda mig från lurendrejare men-när paketet kom efter 3 veckor så låg en lapp i att 2gb minnet kommer senare samt kvittot samt att svensk instruktion är helt plötsligt inte med kameran utan kan köpas till för 199:-Jag fick då be girot att ej betala ut
pengarna utan vänta och se om allt kommer....
MEN vet nån hur garantin på kameran samt objektivet funkar då man köpt från någon man trodde drev företag men eftersom avsändaren på paketet är XX
och på blocket kallar han sig föt Daniel Andersson??
Jag är medveten om att jag inte gjort ett lyckat val av säljare men vet nån vilka papper som måste vara med kameran för att garantin ska gälla?
Om nån vill kolla finns fortfarande säljes annonsen kvar på blocket
HELT NY NIKON D80 +18-135mm lens
//Helena
 
Senast redigerad av en moderator:
Daniel Andersson är omtalad här på forumet. Inte helt rent mjöl i påsen. Jag är högst tveksam till att garantin gäller här i Sverige, eftersom Daniel förmodligen importerar dessa kameror. Nikon har precis som Canon, kontinentgaranti, vilket gör att du kan få problem vid garantireperationer.
 
Ja, alltså, ett kvitto (vilket du då inte har och även om du får ett, så tvivlar jag), samt någon form av garantisedel. vet inte hur de ser ut för Nikon. Men det är i varje fall vad som krävs hos Canon.
 
:(
Var rädd att jag gjort en tabbe igen:(
Vet nån hur det funkar när man skickar tillbaka grejorna kan han lösa ut paketet och säja att inga grejor fanns i och jag får då ej tillbaka pengarna från blocket?? :(
Tack också för de svar jag fått hittills
//Helena
 
mozes skrev:
:(
Var rädd att jag gjort en tabbe igen:(
Vet nån hur det funkar när man skickar tillbaka grejorna kan han lösa ut paketet och säja att inga grejor fanns i och jag får då ej tillbaka pengarna från blocket?? :(
Tack också för de svar jag fått hittills
//Helena

Du har ju inte fått komplett leverans, så det är ju bara att skicka tillbaka. Den annons som finns på blocket just nu säger

"Hej (Finns i Lager) (SVENSK MENY, MANUAL)

Ni bjuder på en helt Fabriksny Nikon D80 + 18-135mm NIKKORmed 2 års garanti. Kameran skickas med orginal kvitto och garanti.
"

Intressant det där med "bjuder", förresten. Standardtext som också används på tradera, uppenbarligen.

Per
 
Det är ju inte så bara, när det visar sig att det inte är något företag som ligger bakom försäljningen...Men snart kommer väl Daniel, med förklaringar om varför det blev fel ;)
 
Jeppe skrev:
Det är ju inte så bara, när det visar sig att det inte är något företag som ligger bakom försäljningen...

Njae, jag trodde att det var detta som var fördelen med internetgiro, skicka tillbaka och få tillbaka pengarna, de har ju ännu inte kommit Daniel A tillhanda.

Per.
 
:(
om jag skickar tillbaka detta, kan han då säja till blocket att det inte fanns några varor i , så jag varken får pengar eller kamera tillslut....
Måste jag betala frakten tillbaka?eller kan man skicka , så han måste lösa ut det mot fraktkostnad?
fast frakt kostnaden är ju lite ändå förståss om man tänker på vad det kan kosta mig i slutändan om kameran går sönder:(
//Helena
 
perstromgren skrev:
Du har ju inte fått komplett leverans, så det är ju bara att skicka tillbaka. Den annons som finns på blocket just nu säger

"Hej (Finns i Lager) (SVENSK MENY, MANUAL)

Ni bjuder på en helt Fabriksny Nikon D80 + 18-135mm NIKKORmed 2 års garanti. Kameran skickas med orginal kvitto och garanti.
"

Intressant det där med "bjuder", förresten. Standardtext som också används på tradera, uppenbarligen.

Per

"SVENSK MENY, MANUAL" betyder inte alls att det är svensk manual. Det betyder att det finns svensk meny i kameran och en manual men inte att manualen är på svenska.
 
Jag var på väg att inhandla en 5D av Daniel Andersson men såg till att ställa riktigt mycket frågor eftersom priset helt klart krävde det och jag måste säga att man verkligen fick draaaaa ur honom svaren och han svarade endast på exakt det jag frågade så det blev några e-postmeddelanden fram och tillbaka och i slutändan valde jag att avstå.

Exempelvis så annonserade han ut kameran i Stockholm på blocket för att sedan när jag erbjöd mig att sätta mig i bilen och åka över sa att det inte gick för han bodde i Göteborg och sedan när jag erbjöd mig att resa ner dit istället så kom det fram att han inte hade kameran hemma utan att jag skulle betala först och frågade jag rakt av om han importerade kamerorna personligen och fick på den frågan svaret "ja" men att om jag bara la någon tusenlapp eller så i pant så skulle han beställa den o jag kunde få hämta kameran - ja, så höll det på och när han väl lagt alla korten på bordet så var det väl inte så illa alls (huruvida han betalar tull o moms eller inte för det han importerar eller om han skriver ner varornas pris etcetera får stå för honom) MEN det han hävdade med bestämdhet trots att jag ifrågasatte det var att jag skulle ha två års garanti från Canon även fast huset var importerat från USA och mig veterligen stämmer detta inte alls

så jag skulle inte tro att det gäller för dig heller men jag ska ändå säga att jag inte han ringt Canon eller Nikon och frågat rakt ut dock kändes allt som sagt inte alls bra i slutändan så jag backade istället och fortsätter handla mina fotoprylar på cyberphoto som jag gjort tidigare - det är värt de extra slantarna enligt mig
 
fridhamre skrev:
det han hävdade med bestämdhet trots att jag ifrågasatte det var att jag skulle ha två års garanti från Canon även fast huset var importerat från USA och mig veterligen stämmer detta inte alls

så jag skulle inte tro att det gäller för dig heller men jag ska ändå säga att jag inte han ringt Canon eller Nikon och frågat rakt ut dock

Men det har jag, Canon har bara kontinentalgaranti på sina digitala SLR. Det är fakta. Hur det är med Nikon vet jag däremot inte med exakthet, dvs jag har inte ringt och kollat med dom.
 
Fabriksny Nikon D80 + 18-135mm NIKKORmed 2 års garanti
Vill man så kan man ju tolka detta som att det är objektivet man har garanti på. Och det kanske åtminstone säljaren vill? Speciellt om han hänvisar till Nikkor-garanti i privat korrespondens...

För visst har väl Nikon världsgaranti på rören men inte digitalhusen?
 
Stoppa lite här nu va ! Först och främst så skulle jag vilja säga , att om man köper en vara på "Blocket" som du har gjort och skickar en sån stor summa pengar till en till synes helt främmande privat-person så får man skylla sig själv ...
Men eftersom skadan redan är skedd så tycker jag att du ska ta reda på dina pengar innan du skickar iväg kameran igen . Ringa och försäkra dig om att du får igen dom innan du skickar iväg , och kanske blir blåst på allt .

Lycka till !

M.v.h. anders.
 
jag skulle ta tillbaka pengarna och behålla kameran. Det konto som är mottagare har en persnr. polis anmäl det!
 
Men hallå, vad ska hon anmäla? Hon har köpt en kamera och fått en kamera... Däremot har Daniel under falska förespeglingar antytt att den är ny med garanti. Man kan ju lite krasst se på texten och tolka det som Jim gör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.