Annons

Har jag gjort ett klipp?

Produkter
(logga in för att koppla)

aros_axa

Aktiv medlem
Var in idag och köpte en Pentax K100D med Sigma 70-300 (Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro) för 3490:-

Kameran var ett monter-exemplar och objektivet helt nytt. Allt följde med utom kartong och kit-objektiv.

(Jag behöver definitivt en normalzoom.)

Ja, har jag gjort ett klipp?

Vill även berätta att detta är min första digitala system.
Har kollat på Canon och Nikon men fastnat för denna Pentax

PS. Det här är mitt första inlägg så jag ber ödmjukast om ursäkt ifall det hamna i fel forumdel.

Klipp vet jag inte men det får väl anses vara ett ok köp. Problemet är bara att kitgluggarna ibland kan vara rätt dyra då man köper de separat. men du får iofs en rätt komplett utrustning för ca 4500-5000 kr och det får väl anses vara ett bra köp.

Ja det skulle jag nog villja kalla ett klipp. Teleobjektivet du fick med är ingen höjdare men huset presterar mkt bra och det finns mkt begagnad optik med K-fattning att köpa BILLIGT.

Tyvärr kan jag inte så mkt om Pentax men känner ett par stycken som har just den kameran och är mkt nöjda.

Oj, tack för alla svar hittills.

Ja, det är full garanti på utrustningen, 1 år.

Nja, kitobjektivet är inte ett måste.

Det verkar som du fått ett bra pris, även om jag inte kan något om Pentax.
Sigma 70-300-objektivet finns i olika utförande och APO-versionen är inte så tokig. Den största nackdelen med dessa objektiv ser jag med den roterande frontlinsen, som gör det omöjligt att använda poloriseringsfilter och tonat gråfilter.
Dessutom har Sigma en usel konstruktion på linsskyddet som gör det nästan omöjligt att hantera med motljusskyddet på.

Calle:
Tack för länkarna.
Ska kika runt lite på Blocket.

Paul:
Tyvärr hade dem inte några lösa kitobjektiv kvar. Det var en av de stora elektronikkedjorna.

Martin:
Objektivet rent bildmässigt har jag ännu inte testat. Men själva konstruktion kan jag hålla med om, det finns lite att kritisera. Tex AFn som låter ganska högt.

Inte en normalzoom men hittade en äldre(?) PENTAX SMC 50/1.7 för bra peng.

Som sagt, jag kan inte Pentax, men en fast optik med de värdena är mycket användbar. Jag kör mycket med min Nikon 50mm f/1,8 och med mellanring är den bra till macro.

aros_axa skrev:
Oj, tack för alla svar hittills.

Ja, det är full garanti på utrustningen, 1 år.

Nja, kitobjektivet är inte ett måste.

Enligt konsumentköpslagen har du 2 års garanti på objektivet. Monterexemplar tordes ju iofs falla inom samma kategori!

Calliii skrev:
Enligt konsumentköpslagen har du 2 års garanti på objektivet. Monterexemplar tordes ju iofs falla inom samma kategori!

Tänker du på reklamationsrätten?
Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd till tre år, har tidigare varit två år.

Garantitiden är något som handlaren/tillverkaren själva bestämmer, dock oftast utifrån Svensk Handels rekommendationer.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto