ANNONS
Annons

Har jag fokusproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Glömde säga att tärningarna förståss står uppställda "bakom" varandra i en rad och fokus ligger på mittentärningen. Det är kanske ganska självklart iofs.

Är kanske en perfektionistisk pixeljägare men tycker mig se att samtliga tärningar till höger är något suddigare än de motsvarande tärningarna till vänster. Detaljer som kanske inte spelar någon större roll när man är in-action ändå..

Kände mig hemmablind och tänkte att jag skulle fråga om er synpunkt, som ju verkar enväldig!

neliw skrev:
Är kanske en perfektionistisk pixeljägare men tycker mig se att samtliga tärningar till höger är något suddigare än de motsvarande tärningarna till vänster.
Det beror på att ungefär 1/3 av skärpedjupet hamnar framför och 2/3 bakom det objekt du har valt att fokusera på. Helt normalt alltså.

Att de är suddigare till höger beror på att skärpedjupet i en bild fördelar sig med en tredjedel mot kameran och två tredjedelar från motivet.
Det blir alltså fortare suddigt mot kameran.

Och om du har fokusproblem är svårt att vara hundra på eftersom du fotograferat en plan yta, skärpan kan ligga strax bakom tärningens sida.
Men det finns ingenting för att bedöma det.

Upprepa gärna sådan här tester många gånger med omfokusering.
Om en liten miss sker av någon anledning kan man luras av resultatet.

Canon EOS 10D med EF50/1,8. Fokuspunkten låst på knugens krona. Bilden så som kameran levererade den (stor).

http://www.enq.se/canon/IMG_3271.JPG

Med Tamron-optiken blir felet väldigt mycket större.

Jo, mände jag att "kameran testad utan anmärkning" av auktoriserad verkstad? Inne på femte månaden nu utan fått felet ens bekräftat.

Bilden ovan är ur en sekvens av sex bilder (3270-3276), varav fokus hamnade olika på samtliga.

kuisma skrev:
Canon EOS 10D med EF50/1,8. Fokuspunkten låst på knugens krona. Bilden så som kameran levererade den (stor).
På kronan? Du skojar? Det måste ju bli helsuddigt även i sökaren?
Själv har jag 6 gluggar till min 10D och bara en av dem felfokuserar, 85/1.8. Verkstaden fixar det lätt...hoppas jag.

Linmajon skrev:
På kronan? Du skojar? Det måste ju bli helsuddigt även i sökaren?
Själv har jag 6 gluggar till min 10D och bara en av dem felfokuserar, 85/1.8. Verkstaden fixar det lätt...hoppas jag.
Tyvärr inte det minsta lilla skoj. Nej, jag ser inte oskärpan i sökaren. Förmodligen finns den även där, men jag har svårt att se det, kanske på grund av glasögonen.

Hoppas det fixar sig med din 85/1.8!

Var på testfototur med mitt nya 70-200 4L i helgen. Dessvärre upptäckte jag att de flesta bilderna jag tog blev oskarpa. Lustigt tänkte jag.

Tamron 28-75 @ 75mm / F2.8 / 0.8 meter

Bilagor

• 0.8m_75mm_f2.8_fmin.jpg
    0.8m_75mm_f2.8_fmin.jpg
    24.3 KB · Visningar: 285
Tamron 28-75 @ 75mm / F2.8 / 1.5 meter

Bilagor

• 1.5m_75mm_f2.8_fmax.jpg
    1.5m_75mm_f2.8_fmax.jpg
    22.1 KB · Visningar: 154
Nu till det roliga:
Canon 70-200 @ 70mm / F4 / 2 meter

Bilagor

• 2m_70mm_f4_fmin.jpg
    2m_70mm_f4_fmin.jpg
    18.9 KB · Visningar: 152
Canon 70-200 @ 200mm / F4 / 5 meter
Skärpan på väggen bakom blev visserligen helt ok.

Finns det något bra serviceställe i Göteborg?

Bilagor

• 5m_200mm_f4_fmax.jpg
    5m_200mm_f4_fmax.jpg
    15.5 KB · Visningar: 151
Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto