Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag förstört min Pentax ME

Produkter
(logga in för att koppla)

sidosak

Medlem
Hej

Har problem med min Pentax ME.

Sympton: Spegeln har fastnat i uppfällt läge. bilden är svart.

Frammataren (vad är det korrekta namnet) är helt lös. Man kan röre den fram och tillbaka men det är inget motstånd och känns död. Det händer ingen inne i kameran heller.

När jag har i auto läge lyser led-dioden vid tidsangivaren.

mvh Johan

tjenare!

har en pentax me med exakt samma problem. e tydligen ganska vanligt. Man kan skicka iväg den och få den fixad - men när jag kollade upp det för ett antal år sen så sket jag i det och köpte en ny kamera istället.

vet inte hur det fixas..

hmm.

Hejsan tack för det snabba svaret.

Antar att det blir ganska dyrt att laga. Vad kan en Pentax ME kosta begagnad.

Skulle helst dock laga för tyvärr har jag bara lånat kameran och det känns surt att förstöra någon annans kamera.

/johan

På Olympus OM-2 stannar spegeln i uppfällt läge om inga batterier sitter i kameran. Det kan väl inte vara något sådant som spökar på Pentax ME?

En Pentax ME är juh gammal som gatan. Skulle inte förvåna mig ifall du kan hitta någon för 50 spänn på loppis eller få en gratis av någon vänlig själ, om du nu verkligen vill hålla dig kvar på en såpass gammal modell.

/Henri

Nåja gratis var väl att ta i, de brukar säljas för mellan 500:- och 1000:-, en ME Super ligger vanligen lite högre. Finns i skrivande stund 3-4 st på blocket.

/AnnaKarin

Vettefan, jag fick en Pentax SFX från -89 för 0kr.
Det är nog riktigt svårt att sälja en ME för 1000kr, då folk säljer moderna prylar för ~1500kr.

Såg någon vecka sen ett MZ-* hus plus två objektiv för 1700kr. Priserna sjunker som stenar i sjön.

/Henri

eatfrog skrev:

Det är nog riktigt svårt att sälja en ME för 1000kr, då folk säljer moderna prylar för ~1500kr.
Plastskräp menar du? Pentax ME är extremt liten och helt av metall, i princip. En suverän liten SLR som duger långt. Ett fint ex. är lätt värd en tusing.
Försök hitta en beg. helt modern kamera i icke-plast för mindre än 3000...

Hejsan

Jo det kanske inte lönar sig att lämna in den för rep.

Iaf så testade jag att slå med kameran i handflatan men det hände ingenting.

Batterierna fungerar. Har testat att ta ut dom också.

/johan

Det är inte så att slutaren inte har gått igen helt och att det är därför spegeln inte fälls ner?

Jag har en uråldrig helmekanisk Pentax S3 med liknande symptom och på den har fjädern som driver slutaren tappat spänsten så ibland orkar inte slutaren slå igen helt vid avtryck och då fastnar spegeln i uppfällt läge.

Ta det dock försiktigt med att peta i kameran - om man inte vet vad man gör är det lätt att gör ont värre.. (jag har en viss tendens att skruva i saker jag inte riktigt har full koll på.. inte alltid så bra :-/)

[EDIT]Eh, insåg precis att din kamera antagligen inte är så gammal att dess slutare liknar den som finns i min (eller snarare farsans) 35-nånting-åriga kamera..[/EDIT]

Senast ändrad:
problemet med pentax me och varför folk i regel inte vill ha den är att den inte är helmekanisk. Det går nämligen inte att välja slutartid, något som me super däremot kan.
Vill man sälja sin me så får man göra det själv, för jag vet ingen affär eller liknande som vill ha den just för att det inte finns någon efterfrågan efter den. Men det är fortfarande en bra kamera.. tog en massa bra bilder med min.

Har också hört att man kan dunka den lätt mot ett bord eller liknande, Men i och med att frammataren är död, så verkar det som om det är nått kugghjul som gått av eller helt enkelt slitits ner. jag vet faktiskt inte vad det är. Men man måste plocka isär kameran för att kolla vad som är fel, och då är det i regel billigare att köpa en ny.

Jag skulle se om det går att skruva bort bottenplattan där transmissionen för mekaniken troligen sitter. (Håll kameran upp-och-ner hela tiden) Studera sedan om det kan vara ett enkelt fel som du själv kan åtgärda. Ibland kan det vara en liten mekanisk pryl som inte återfjädrar fär att smörjningen är skitig eller att en liten fjäder gått av. Själv skulle jag inte kunna låta bli att pilla lite.

Pentax Me är en fin kamera.men kanske inte värt att sats 1000 lappen på rep.Kolla iallafall rep pris på Photoflood I Stockholm eller Pentax i Uppsala

tack för alla svar

Nä jag undrar om det är värt att reparera. Har kollat runt lite på annonser och de verkar säljes för billigare än tusenlappen. (iofs vet man inget om hur länge dessa håller).

Jag funderar på att köpa en nyare kamera. Helst med autofokus. Passar de objektiv jag har till Pentaxen till andra kameror. Känns lite jobbigt när man har en massa tillbehör.

Hur är det med blixtar t ex. Passar de också andra kameror?

Kan ni rekommendera en billig kamera med autofokus där objektiv och blixt passar. Skulle gärna vilja ha en kamera som känns lika solid. nyare kamerar känns väldigt plastiga när man jämför.

mvh Johan

Pentax ME har K-fattning. Objektiv med K-fattning kan monteras de flesta nyare hus med autofokus. Men du får inte autofokus om du monterar dina gamla objektiv med K-fattning på ett nyare hus som har KAF2-fattning eller KAF-fattning. Med objektiv med KA-fattning så kan man få autofokus med en AF-adapter

Här är för övrigt en servicemanual för Pentax ME.

Exakt samma sak har hänt några gången på min ME Super. Efter ett tips så öppnade jag bottenlocket och kikade i hålet där framdragningsarmen kommer ut om det var något som låste sig när jag försökte dra fram.

Efter at ha lyft en liten hake där, så gick det att dra fram filmen igen och spegeln gick tillbaka till ursprungsläget. Sen var det bara att fota på för fullt igen! :)

Hej

Ok kanske ska testa och öppna bottenplattan.
mailade pentax och frågade efter kostnad för en reparation. 1950 kr kostade det utan att de kunde garantera att det gick att fixa.

Problemet brukar annars vara att jag skruvar för mycket i saker jag inte har en aning om, oftast med negativt resultat. Försökte undvika det denna gång.

Men det blir nog troligen att jag skruvar ändå:).

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar