Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag drömt om priset på Canon 24-105/4 L IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Conna

Aktiv medlem
Hade inte Cyberphoto ett lägre pris än 10455 kr för ett par dagar sen på 24-105 (runt 8750 kr)?

Iaf så kostar det "än så länge 8725 kr på Yfo och på Zebramedia 7978 kr.

Märkligt? Kan nästan svära på att det inte kostade över 10000 kr på varken Cyberphoto eller Scandinavianphoto för någon dag sen.

Kanske var felskrivet på båda hemsidorna? Ja ja...
 

Bilagor

  • 24-105.jpg
    24-105.jpg
    7.7 KB · Visningar: 3,239
Kanske det är priserna utan moms som halkat ut hos leverantörerna till att börja med. De första priserna är ju t.o.m. lägre än New York-priser, och det händer ju tyvärr inte så ofta här ...
 
Valde mellan ett 17-40 och ett 24-105, så jag kollade priser runt om på olika nätbutiker. Cyberphoto hade runt 8200kr - 8500kr för några dagar sen (och det var med moms). Misstänkte att det var fel pris, eftersom alla andra var flera tusen kronor dyrare.

//Johan
 
Det händer nog att leverantörerna har lite bråttom när de ska presentera nyheterna och släpper ut fel pris till återförsäljarna. Canon lär säkert komma med en förklaring om några dagar.
 
Zebramedias pris stämmer, men det går inte att beställa (inte via webben i alla fall). Objektivet är slutsålt och det verkar inte ens gå att ställa sig i kö. Bittert.
 
Vad händer med priserna för oss som bokade tidigt till det "billiga" priset?

Mvh "orolig" Niclas,, (Cyberphotokund)
 
Det är inte bara beträffande priserna återförsäljarna verkar något förvirrade, utan även vad gäller själva produkten. Flera av dem har ju knappt lagt ut någon info alls, medan Zebramedia hävdar att autofokusen drivs av en mikro-USM-motor.

Även hos Canon verkar det ha gått fort. I BÅDA texterna om de nya objektiven 24-105 och 70-300 (som Jeppe hämtat från Canon och lagt upp på FS) står följande:

"Den snabba mikroprocessorn och en optimerad algoritm ger väsentligt snabbare autofokus än i den föregående modellen."

Har det helt enkelt blivit fel? 24-105 har inte funnits i någon tidigare variant, så det bör ju inte vara föregående objektivmodell de syftar på.

Kan det vara motorerna som uppgraderats? De två objektiven har helt olika AF-motorer, och då undrar man ju om båda dessa tagits fram i nya modeller? Eller är det mikroprocessorn som tagits fram i ny modell (eventuellt gemensamt för båda objektiven)?

Själv har jag hittills utgått från att meningen inte alls hör hemma i texten om 24-105, och enbart syftar på uppgraderingen från 75-300 till 70-300, men det kanske är att göra det för enkelt för sig. Är det någon som vet?
 
Jag räknar hur som helst med att den inte fokuserar vare sig trögt eller osäkert, så mycket litar jag på Canons mer kvalitativa produktion.

Men visst är man lite brydd över detta med micro eller usm motor...

Mvh Niclas,
 
Ingen har rätt pris

Vad jag vet har leverantörerna inte fått inköpspris ännu. I USA har de kommit lite längre och kan lova priset, har ringt B&H och frågat. DE tar $1250, med svensk moms och USD/SEK = 7,50 skulle det bli ca 11500 SEK men betänk då att gluggarna i USA vanligtvis är 30% billigare. Jag tror att det är rimligt att räkna med ett pris kring 13 - 14 tusen i Sverige. 28-70 2.8 ligger ju på 12900 SEK, varför skulle 24-105 vara billigare?
 
Hoppet är som bekant det sista som överger människan, och jag vill så gärna tro att 24-105 blir billigare än 24-70. Jag har tänkt att ljusstyrkan och mängden glas talar för ett lägre pris på 24-105. 24-70 väger 50% mer och det säger ju lite om innehållet och produktionskostnaden. Jag hoppas att den skall följa prissättningen för de andra f4-objektiven (17-40 och 70-200), som ju är betydligt lägre än 16-35/2.8 och 70-200/2.8.

Mot detta talar förstås prissättningen hos B&H och 17 St Photo som båda tar ca 100 dollar mer för 24-105 än för 24-70. Men jag har försökt tänka att det är dollarkursens berg-och-dalbana som spökar. Det är svårt att i USA ändra priserna i takt med kursändringarna - det blir konkurrens mellan dem som sitter på lager och dem som inte gör det. Samtidigt har Canon inget intresse av att alla européer åker till USA och handlar, så när nya prylar kommer måste de kanske prissättas efter de kurser som gäller då.

Jag lever på hoppet!
 
Jag har best. en 24-105 till ett pris av 8,725Kr. hos YFO och i går hade dom inga uppgifter att det skulle kosta mer. Om man tittar på Cyberfotos priser så kan man köpa Eos 5D och 24-105 för 36,995Kr och det skulle ge ett optik pris på 6,995 plus lite påslag för att man köper optiken löst, så tycker jag att 8,750 verkar vara rätt pris. Men jag får väl se på måndag när Yfo öppnar om dom har fått någon ny prislista från Canon. Hoppas inte! Å andra sidan så är det inte första gången butikerna lägger ut priser utan moms.
 
Intressant! Kerry, talade du med någon på YFO om priset?

Vad gäller momsen, så anger YFO priset inkl moms till 8725 och exkl moms till 6980. Det är i alla fall inte någon uppenbar miss på den punkten.
 
Jag tyckte att Canons rek. pris såg lite konstigt ut.. De anger ju 12.000:- som rek.. och yfo som då tar 8725:-, lägger man moms på det så blir det 10900:-, dvs ett mer normalt förhållande gentemot Canons rek. pris. Kan det vara så att det är Canon som dabbat sig i sin iver att få ut priserna och gett handlarna ett pris med moms, som egentligen skulle vara utan moms?

Ps. Ingen av butikerna är skyldiga att sälja objektivet för det angivna priset, det vet ni va?
 
Jag väntar på svar från Cyberphoto. Angående priset på det objektiv jag beställt till det tidigare priset.

Känns knepigt om de ändrar priset som står i mina leveransuppgifter..

Mvh Niclas,
 
Håller med om att Canons riktpris verkar väldigt högt i förhållande till YFOs pris.

Jeppe, det vore kul att höra dina tankar om Canons riktpris på 12000 kr. Är det inte väldigt högt i förhållande till 24-70/2.8 och i förhållande till de andra f4-objektiven? 50% högre än 17-40 och ännu större skillnad mot 70-200. Är det något jag inte förstår?

För att spekulera vidare: tror du att Canon är på väg att släppa en IS-version av 24-70? Det skulle ge dem en möjlighet att "rätta till" prislogiken (i alla fall i mina ögon).
 
Canons riktpriser är ju en sak, varje återförsäljare sätter priset fritt.

Om Canons riktpris är 12000 så hamnar ju priset hos webbhandlaren på i alla fall 2000 mindre. Det är ju det normala. Personligen så tror jag att priset på tex cyberphoto kommer att hamna på UNDER 10000 inkl moms. Men såklart alldeles vid introduktionen så ligger ju priset som högst och kanske då toppar över 10000.

/Niclas,
 
Jeppe skrev:


Ps. Ingen av butikerna är skyldiga att sälja objektivet för det angivna priset, det vet ni va?

Blir nyfiken nu. Har du råkat ut för detta tidigare? Vad hände? Ombes man bekräfta sin order till det nya priset? Förstår att det kan bli svårt att hålla en butik vid ett utannonserat pris, men håller med Niclas om att en seriös handlare bör tänka två gånger innan man pillar i en bekräftad order.
 
Även om inte varan finns för omgående leverans per idag så tolkar jag det som att varan (objektivet) faktiskt är såld/klubbad till mig till det överenskommna priset vid ordertillfället.

Jag undrar vad konsumentköplagen säger om detta..

Mvh Niclas, både "nervös" och nyfiken;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.