Annons

Har jag blandat fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

igenomensnelugg

Avslutat medlemskap
Framkallade film i skolan och detta väkte mitt analoga intresse, men nu när jag framkallade hemma så ser det ut som att jag har haft ISO 3200, (använder TriX 400 film)
Filmen blir också lite ljusare och inte lika "genomskinlig" som den blev innan

Blandar allt precis som i skolan, men vad gör jag för fel?

(Det är inget fel på kameran eller scannern)

När du skriver "ljusare och inte lika genomskinlig" funderar jag på om det är ljusgårdsskyddet som inte blivit upplöst helt. Det tror jag sker i fixet. Det finns olika typer av fix som kräver väldigt olika tider. Kontrollera att du blandat fixet rätt och att du använt rätt tid. Hoppas du hittar orsaken.
Hälsningar
Lars Hedin

Att filmen/negativen samtidigt blev ljusare och mindre genomskinlig ser jag som mystiskt? Blir den ljusare (som vid underexponering efter t.ex 3200 SO) brukar den bli MERA genomskinlig.

Kan det vara så att den är otillräckligt fixerad? Då brukar det bli lite mjölkigt och mindre genomskinligt. Prova att lägga den i nytillblandat fix och glöm inte att agitera.

När du skriver "ljusare och inte lika genomskinlig" funderar jag på om det är ljusgårdsskyddet som inte blivit upplöst helt. Det tror jag sker i fixet. Det finns olika typer av fix som kräver väldigt olika tider. Kontrollera att du blandat fixet rätt och att du använt rätt tid. Hoppas du hittar orsaken.
Hälsningar
Lars Hedin

Kanske ska testa att ha en större del fix/D-76 än vad som står på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar