ANNONS
Annons

Har idag D300, vill nu kunna filma. Köpa annan DSLR eller en filmkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bob Blixt

Medlem
Har idag en D300 som jag är jättenöjd med. Köpte den beg för 2-3 år sen. Funderade då på om jag skulle köpa D300s för att kunna filma. Men tyckte då att denna som jag kom över var så mkt billigare än en ny D300s att jag senare skulle köpa en enskild filmkamera för mellanskillnaden.
Hörde även att D300s bara gick att filma med i ca 5 min i sträck, vill kunna filma längre än så.

Där är jag idag, har viljan att filma mina syskons bröllop. Har lite erfarenhet av film och redigerat dom i Premere Pro. Funderar kring DSLR med film och då sälja D300an jag har eller köpa en semiproffsfilmkamer. Såg idag att man inte fick mkt för en D300 på blocket. Huvudargumentet för en enskild filmkamera är att jag har hört att man inte har autofokus i DSLR. Tittade på en beg Canon XA10 på blocket men den var för långt bort. (men var mkt sugen)
om jag skulle köpa en filmkamera så ligger budgeten högre än mellanskillnaden kring 15-18000. Men då gärna i form av paket(beg har ju ofta med extra batterier, extern mic mm)

Jag har ingen erfarenhet av att filma med DSLR så därför frågar jag; vad säger ni?

Jag har inte heller någon erfarenhet av att filma med DSLR men om man tittar på alla specialriggar som säljs för det ändamålet så verkar det inte helt enkelt. Titta bara på bilden ovan artikeln om Canons mässa.
Mycket "måste ha" grejer verkar det vara.

Hörde även att D300s bara gick att filma med i ca 5 min i sträck, vill kunna filma längre än så.

Kör du på absolut högsta kvalitet så slår det stopp efter cirka sex minuter, eftersom man då kommit upp till maximal filstorlek på 2GB

Dessutom har alla digitala systemkameror som säljs inom EU en gräns på 29min 59sek, annars klassas de som videokameror med mycket högre tull.

Tack för alla svaren så långt. Jag lutade åt en ren filmkamera innan och jag lutar nog mer åt det nu. Hade varit trevligt med en kamera och bägge funktionerna men känns som jag kommer få bättre resultat med en ren filmkamera.

Du kan lära av en del tips på nätet, se youtube länken
http://youtu.be/ds6TOvxA8mc
/anders
Han pratar om kort skärpedjup med objektiv med bländare kring 1,4-1,8 som om det vore något unikt för en dslr. Men flera av filmkamerorna jag har tittat på har även dom bländare kring 1,8 ?...
eller missförstår jag honom?
kan man sammanfatta DSLR med film med detta?;
# Filmfunktion med utbytbart objektiv till överkomligt pris. (filmkameror med utbytbart obj. kostar minst 30-40tkr.)
#Kombinationen av en stillbildskamera som tar bra bilder och en filmfunktion som ger bra film.
Är det något mer dom utmärker dessa kameror ?

T
Han pratar om kort skärpedjup med objektiv med bländare kring 1,4-1,8 som om det vore något unikt för en dslr. Men flera av filmkamerorna jag har tittat på har även dom bländare kring 1,8 ?...

Skärpedjupet är ju starkt beroende av den fysiska sensorstorleken, och videokameror har som regel betydligt mindre sensorer.

Utan erfarenhet av dslr filmning vill jag nog säga att man får lite olika saker för pengarna om man köper en dslr och en ren videokamera för samma slant. Videokameran har förstås oftast medföljande optik och kan filma så länge mediet räcker i streck. Man får d u xlr ingångar en bra bit ner i prisklassarna j f med systemkamera. Formfaktorn är d u bättre lämpad för handållen filmning.Man har större skärpedjup och snabbare AF vilket hjälper med fokus. En dslr klarar däremot ofta sämre ljus och ger möjlighet till kortare skärpedjup.

Skall man ha möjlighet till bästa AF prestanda i kombination med bra komprimering är en hackad GH2 nog idag svårslagen som dslr för filmning ffa nu då alla väntar på GH3 men innan den kan hackas kommer ta lite tid.

De nackdelar som tidigare nämnts för DSLR (ingen eller dålig autofokus) har Sony löst med SLT-tekniken. Den halvgenomskinliga spegeln gör att fasdetekterande autofokus fungerar även under videoinspelning. Jag har inte filmat mycket med min SLT-A77, men det lilla som jag har prövat har blivit riktigt bra.

Filmar en del med min D7000 och det fungerar förträffligt, skulle absolut inte överväga en videokamera. Bara man övar så blir det bra med MF även när man filmar med t.ex ett 50mm på f/1.8 och jag har inga andra hjälpmedel än ett stativ med ett bra videohuvud för mjuka rörelser. Har ibland använt en egentillverkad LCD-lupp hjord av en gammal negativlupp som jag fäster runt kameran med elastiska snören.
Folow-focus och andra tillbehör går ju med att tillverka på egen hand om man är lite händig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar