Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har hon rätt att sälja bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

reverse

Ny medlem
Så här ligger det till. Under de åren mitt ex och jag bodde ihop fotade hon rätt mycket på bla mina hundar, alltså inga "modell" bilder utan när det var ute mm. Och nu i efterhand har jag fått höra att hon sålt ett par av bilderna till bla Folksam och ett stort hundfoder företag, som ska min ena hund som omslagshund. Visst är det hon som äger bilderna, men kan hon sälja "mina" hundar utan mitt godkännande?

Det värsta av allt, den ena hunden den som ska bli omslagshund till foderföretaget, dog väldigt oväntat förra vecka, och det blir ju inte direkt kul att se den i alla butiker man går in i.

Såvitt jag vet är det fritt fram för exet att sälja bilderna. I detta avseende betraktas hundar som prylar, ungefär som om de vore en TV, möbel eller cykel.

Så här ligger det till. Under de åren mitt ex och jag bodde ihop fotade hon rätt mycket på bla mina hundar, alltså inga "modell" bilder utan när det var ute mm. Och nu i efterhand har jag fått höra att hon sålt ett par av bilderna till bla Folksam och ett stort hundfoder företag, som ska min ena hund som omslagshund. Visst är det hon som äger bilderna, men kan hon sälja "mina" hundar utan mitt godkännande?

Ja, hon säljer en bild, inte hundens själ, kropp eller något annat som hunden kommer att lida av.

Det värsta av allt, den ena hunden den som ska bli omslagshund till foderföretaget, dog väldigt oväntat förra vecka, och det blir ju inte direkt kul att se den i alla butiker man går in i.

Jag vet inte vad du hade för relation till hunden, men jag har ett stort foto av min avlidne morfar på väggen och är jätte glad att se den.
Jag gissar att du kommer att vara stolt att se din hund och tycka att det är trevligt att bli påmind om den, när den väl hamnar på tryck. Förutsatt att du tyckte om den hunden då.

Michael

Jag tror knappast hunden har förstånd att, om den nu gorde det, känna sig kränkt av att användas i reklam. Och om den nu är död så får man noga anse att det hela är en religiös fråga, om hundens ande kan uppnå ett högre medvetande och i sin nya vistelse i efterlivet känner någon form av missbehag över att inte längre kunna påverka sin levande situation.

Jag tror knappast hunden har förstånd att, om den nu gorde det, känna sig kränkt av att användas i reklam. Och om den nu är död så får man noga anse att det hela är en religiös fråga, om hundens ande kan uppnå ett högre medvetande och i sin nya vistelse i efterlivet känner någon form av missbehag över att inte längre kunna påverka sin levande situation.

Har ett 3-årigt barn förstånd nog att känna sig kränkt av att användas i reklam? För en hundägare upplevs ofta ens hund som en förälder upplever sitt barn, inte nödvändigtvis men för vissa är det så -- det är svårt att förstå om man aldrig själv har haft en hund.

Skulle du tycka att det var kul att se en reklamskylt för ett försäkringsbolag med bilder på ditt döda barn -- som du inte har godkänt?

Såvitt jag vet är det fritt fram för exet att sälja bilderna. I detta avseende betraktas hundar som prylar, ungefär som om de vore en TV, möbel eller cykel.

Det är lite kasst, eftersom att det inte på något sätt går att jämföra den känslomässiga förbindelsen man har till sin hund med den relationen man har till en cykel, TV, möbel, SAK.

Juridiskt sett är det kanske fritt fram, men moraliskt sätt...fy fan, speciellt utan godkännande.

Personligen tycker jag att det luktar gräl om alltihop. Mitt ex har minsann... Om det hade varit din nuvarande sambo så hade det säkerligen varit med ditt godkännande och du hade säkert även varit stolt över att din sambo tagit så fina bilder.

Som jämförelse kan man ta den på FS kända bilden av en ilsken biljettförsäljare i tunnelbanan. Han framställs inte på något trevligt sätt men ändå hyllas bilden. Kan det vara för att ingen är matte eller husse till honom? Är det någon som har kollat upp ifalla han har dött?

Sen när någon har tagit glada och vackra bilder på ett par hundar då är det helt plötsligt aja baja? Kan det vara för att ex:et tagit bilderna?...

Hade nåt av mina fd. husdjur hamnat på reklanafficherna så hade jag varit stolt!

Personligen tycker jag att det luktar gräl om alltihop. Mitt ex har minsann... Om det hade varit din nuvarande sambo så hade det säkerligen varit med ditt godkännande och du hade säkert även varit stolt över att din sambo tagit så fina bilder.

Som jämförelse kan man ta den på FS kända bilden av en ilsken biljettförsäljare i tunnelbanan. Han framställs inte på något trevligt sätt men ändå hyllas bilden. Kan det vara för att ingen är matte eller husse till honom? Är det någon som har kollat upp ifalla han har dött?

Sen när någon har tagit glada och vackra bilder på ett par hundar då är det helt plötsligt aja baja? Kan det vara för att ex:et tagit bilderna?...

Hade nåt av mina fd. husdjur hamnat på reklanafficherna så hade jag varit stolt!

Indeed ! tänkte skriva just detta inlägg, inga på hopp här nu men nog låter det precis så att du har mer emot vem som tagit bilden än vem som är på bild.

du får ta det med ditt ex säga att du inte gillar detta så kommer det inte säljas fler bilder iaf !?

Även om det är stora känslor inblandade med den avlidna hunden och kanske agressiva känslor mot ex:et, kan man inte göra något.

Om du har ihjäl grannens älskade hund kan du bli åtalad för.. Just det - skadegörelse.

I lagens mening är hunden ett föremål.

Har ett 3-årigt barn förstånd nog att känna sig kränkt av att användas i reklam? För en hundägare upplevs ofta ens hund som en förälder upplever sitt barn, inte nödvändigtvis men för vissa är det så -- det är svårt att förstå om man aldrig själv har haft en hund.

Skulle du tycka att det var kul att se en reklamskylt för ett försäkringsbolag med bilder på ditt döda barn -- som du inte har godkänt?
Är det inte en död jycke det handlar om?

För en hundägare upplevs ofta ens hund som en förälder upplever sitt barn, inte nödvändigtvis men för vissa är det så -- det är svårt att förstå om man aldrig själv har haft en hund.

Det är också lika svårt att förstå att det faktiskt är skillnad om man inte har haft barn själv.

Djur är inte människor.

3-åriga barn är människor, det är nog min kristna uppfostran som säger mig att människor alltid är mer värda än djur. Det finns ju dom som hävdar att djur ska vara likställda med människor men det vägrar jag acceptera. Jag har haft flera djur och jag har även i slutet av deras liv dödat några av dem, men jag skulle aldrig kunnat döda min senila mormor. Min mormor hadde nog mindre medvetande om sin väld än ett 3-årigt barn.

Hur kan du jämställa en människa med en hund?

Klart jag vet att det finns dom som tillber saker som kristaller och heliga stenar och därför kan döda om dom tycker stenen har blivit kränkt men det är inget jag uppmuntrar.

Och djur är mycket mer likställda med saker än med människor, jag har till och med dödat djur för att rädda en sak. (satte råttfällor i min farfars gammla BMW 502), saken var alltså mer värd än flera djur-liv.

Jag har inga barn, har du? Skulle du verkligen då tveka inför vilket av barnet eller hunden som var mest värd?

Det är också lika svårt att förstå att det faktiskt är skillnad om man inte har haft barn själv.

Äligt talat så borde det inte alls vara svårt att förstå för en frisk människo-hjärna med sunda värderingar.

Men det finns ju osunda värderingar, Här sitter det folk i sofforna och känner sig personligt kränkta om deras hund, träggårdstomte eller profet blivit avbildade.

Senast ändrad:
Om nu hunden hade varit stylad och känd och berömd utställningsjycke, uppnår den då verkshöjd och ägaren kan hävda att det är dennes skapelse?

Uppnår stylade bilar verkshöjd eller kan man fotografera dessa och sälja för reklamändamål.

Våra sk rashundar är synnerligen artificiella skapelser och det tar inte många generationer av blandras förrän det blir nån sorts obestämbar urhund, som även Darwin noterade med de artificiellt skapade duvorna. Om man kreerar en ny hundras har man då upphovsrättsskydd på denna under sin livstid plus ett antal år för arvingarna?

3-åriga barn är människor, det är nog min kristna uppfostran som säger mig att människor alltid är mer värda än djur. Det finns ju dom som hävdar att djur ska vara likställda med människor men det vägrar jag acceptera. Jag har haft flera djur och jag har även i slutet av deras liv dödat några av dem, men jag skulle aldrig kunnat döda min senila mormor. Min mormor hadde nog mindre medvetande om sin väld än ett 3-årigt barn.

Hur kan du jämställa en människa med en hund?

Klart jag vet att det finns dom som tillber saker som kristaller och heliga stenar och därför kan döda om dom tycker stenen har blivit kränkt men det är inget jag uppmuntrar.

Och djur är mycket mer likställda med saker än med människor, jag har till och med dödat djur för att rädda en sak. (satte råttfällor i min farfars gammla BMW 502), saken var alltså mer värd än flera djur-liv.

Jag har inga barn, har du? Skulle du verkligen då tveka inför vilket av barnet eller hunden som var mest värd?

Eutanasi och ditt råttdödande är helt irrelevant. Jag jämställer inte människor med hundar, jag säger att för VISSA upplevs förbindelsen dom har till sin hund likt den förbindelse en förälder har till sitt barn, jag utgår ifrån vad jag har hört av folk som har haft båda. Jag tvivlar inte alls på att ett barn är mer värd än en hund i alla fall, men det går ändå att jämföra i det här fallet OM det nu skulle vara så att trådskaparens relation till hunden är på det sättet som jag nämnt. Skilj mellan att jämföra och att jämställa. Vad är det du inte förstår?

Aja, ska nog inte ödsla mer tid på ett rasistiskt spån som inte kan diskutera utan subtila personangrepp.

En människa är mer värd en ett djur, att tycka annat är sinnessjukdom!

Eutanasi och ditt råttdödande är helt irrelevant. Jag jämställer inte människor med hundar, jag säger att för VISSA upplevs förbindelsen dom har till sin hund likt den förbindelse en förälder har till sitt barn, jag utgår ifrån vad jag har hört av folk som har haft båda. Jag tvivlar inte alls på att ett barn är mer värd än en hund i alla fall, men det går ändå att jämföra i det här fallet OM det nu skulle vara så att trådskaparens relation till hunden är på det sättet som jag nämnt. Skilj mellan att jämföra och att jämställa. Vad är det du inte förstår?

Aja, ska nog inte ödsla mer tid på ett rasistiskt spån som inte kan diskutera utan subtila personangrepp.

"rasistiskt spån" vad är det för uttryck? Menar du att det är rasistiskt att tycka att det är fånigt med folk som påstår sig känna sig kränkta äver att deras tillhörighter och djur blir avbildade? Det finns ju exempel här på att folk har velat anmäla en fotograf för kränkning bara för att personen fått sin bil avbildad, jag tycker sånt är löjligt. Lika löjligt som när kommuner köper in "vattenvirvlare" och "magiska stenar" för 100000-tals kronor.

"rasistiskt spån" vad är det för skitsnack? Jag tror inte trådskaparen jämställer sin hund med ett barn. Det är enligt mig inte friskt att göra så, en människa är alltid mer värd en ett djur.

Om denna åsikt gör mig till rasist så ska jag bära den titeln med stolthet.

I tyskland på 30-talet kunde man bli dömd för att ha dödat och dessikerat en "oskyldig" mask medan det var helt ok att göra samma sak med judar, dom var ju inte oskyldiga.

Man måste ju vara nån sorts extrem-vegan om man tycker att det är rasistiskt att tycka att människor är mer värda än djur.
Sådanan åsikter är samhällsfarliga för det skulle betyda att sammhället skulle behöva ansvara för vart enda djur i skogen. Ska älgarna få socialbidrag om vintern blir hård, och vad händer om man kör över en grävling?

Hoppas jag uttryckt mig klarare den här gången, men jag tar det en gång till ändå: En människa är mer värd en ett djur, att tycka annat är sinnessjukdom!

Detta är min fasta övertygelse och den står jag för, rasistiskt eller ej.

Ärligt talat tycker jag det är ganska äckligt med sådana där åsikter om att bara för att ett litet barn inte förstår lika mycket som en vuxen hund så kan man ifrågasätta barnets värde.

Kan barnet känna sig kränkt? Ja, om det utvecklas normalt. Hunden lär aldrig uppnå ett medvetande av den grad att den ens förstår vad det innebär att se sig själv på en reklam-bild.

Om nu mot förmodan nåt djur är medlem på Fotosidan och känner sig kränkt så står det djuret fritt att anmäla inlägget.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar