Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har en D80 och vill köpa nytt, VAD???

Produkter
(logga in för att koppla)

Martiina76

Medlem
Jag fotar mest mina barn och lite andra porträtt med min D80 och har alltid varit supernöjd. Nu vill jag köpa en till för att förnya mig lite. Eftersom jag har objektiv till Nikon kommer det att bli en sån till. Jag väljer mellan: D5100 och D7000. Som glad amatör som alltid klarat mig med D80, räcker det med D5100 tro??? Filma kommer jag nog bara göra ibland och det är inte jätteviktigt så fokus ligger på fotograferingen.
Funderade på nackdelen med att 5100 inte har motor i huset men såg att det kommit ett nytt 50/1,8 med motor så då borde det ju funka, eller??

Är det pärlor till svin att köpa en D7000, och är D5100 bara en lillebror med liknande egenskaper som ändå blir ett uppsving efter min D80

Lång text kort: Om jag är nöjd med D80, kommer D5100 bli en förbättring för mig då???

tack på förhand
Martina

Funderat på D90? Ett rejält lyft från D80. Borde gå att hitta relativt billigt nu.
Annars är ju D7000 Nikons mest moderna kamera på konsumentsidan så vill du lägga de pengarna kommer du att vara nöjd väldigt länge.

Har du objektiv utan inbyggd motor är D90/D7000 att föredra.

/FW

Är du van vid dubbla hjul, topdisplay och alla knappar och vred som inte finns på 5100 så kommer du bara bli irriterad, satsa på 7000.

Jag har haft en D80 i 5 år och skaffade D7000 nyligen. Milsvid skillnad, framför allt på hastigheten och det låga bruset. ISO 6400 går att använda i de flesta fall!

De är i ungefär samma prisklass = riktar sig till samma användare.

Mvh Fredrik

D90 är bärre än D80 men förbättringarna berör ffa sensorn: lägre brus och video. TFTn är också mer högupplöst - väldigt mycket bättre.D7000 är det betydligt större uppgraderingar på: f u sensorn har den bättre optisk sökare, autofokus och metallhus utöver de förbättringar som fanns i D90.

D5100 är en uppgradering av prestandan men kamerahuset och inställningar/knappar är mycket enklare än på D80 så att "gå tillbaka" till en instegsmodell kan kännas konstigt även fast prestandan är bra.
Vilka finns det då att välja på?

Ja, du har ju D5100 som är en nedgradering när det gäller huset men en uppgradering när det gäller prestanda. Sensorn är samma som i D7000 och skärmen är vinklingsbar. Ingen inbyggd autofokusmotor, så har du AF-D objektiv är detta ett problem...

Sen har du D90, samma hus som D80 men med bättre skärm, sensor och lite annat smått och gott. Alltså "endast" en uppgradering av prestanda.

Och sist men inte minst D7000. En uppgradering både när det gäller hus och prestanda. Vädertätat metallhus, 31 punkters af-system, mycket bra sensor, 6 bilder per sekund och lite annat smått och gott.

Och så har vi det där tråkiga med...budget...

Det skiljer ju lite i pris. Jag har ju ingen aning om din ekonomiska situation så där är det du själv som vet vad som går att köpa. D7000 kostar ca 9500 kr, D90 går att få tag i för ca 5500 kr och D5100 kostar ca 6000.

Hoppas att jag har varit till hjälp!

/Hannes

EDIT: glömde ju det där med filmning...
D5100 slår både D90 och D7000 när det gäller filmning (D7000 är inte långt ifrån, D90 är en bit ifrån), men eftersom att du skrev att du inte kommer att filma så mycket....... men lite fakta kan jag ju skriva i alla fall:
D7000 och D5100 har samma sensor så kvalitet är liknande. Fördelen som D5100 har över D7000 är vinklingsbar skärm och den kan filma i 30 fps i full hd (endast 24 fps med D7000). Båda har mikrofoningång och båda har autofokus vid filmning.
D90 kan inte filma i full hd ("endast" 720p), den har inte vinklingsbar skärm, ingen af och inte mikrofoningång. Men det betyder inte att D90 är dålig på att filma, men den är inte bäst.

/Hannes

EDIT2: "Pärlor åt svin"?! Knappast! En fotograf behöver bra verktyg för att kunna utföra sitt hantverk!

Senast ändrad:
Faaast D90 är inte bra på att filma nånstans. Äckligt mycket komprimering som gör att man nog inte ens kan kalla det för 720p och rolling shutter som gör att man blir åksjuk så fort man ens sätter igång live viewn.
Så om filmningen är viktig och du fortfarande vill ha ett najs kamerahus med alla knappar, rattar och displayer som du är van vid så är det D7000 du ska sikta på.

Jag började med en D5000 och sedan skaffade jag en D80 som begagnad extra kamera, D80 sålde jag i vintras mot en D90 på rea. Nu har jag inte testat D5100 men jag tror mycket av hanteringen är likt D5000. Har nu D90 som första kamera och D5000 som extra och jag har betydligt bättre sökarbild och hantering med D90, den känns som ett nedsteg att fota med D5000. Har man haft en D80 så hade jag valt en D90 (kostar väl 5000:) eller D7000 (den såldes väl nu för 8000:- någonstans). Kan man få en D7000 till ett skapligt pris så hade jag gått direkt, annars hade jag valt att ta vägen via D90.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar