Annons

har en canon 750, byta till en 760 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

silander

Ny medlem
Hej
har fotat i en del år men är absolut ingen expert (lite tröglärd kanske ;) )..... men nu har jag bytt ut min Canon 500d mot en 750d... men jag skulle från början köpa en 760d men den fanns inte för direkt leverans så jag köpte en 750d istället... min fråga är: ska jag sälja mitt 750 hus och köpa ett 760 eller vänta tills jag sparat ihop lite mer pengar och kliva upp några steg.... bara lite funderingar som jag vill bolla med...

Prestandan för 750D och 760D år mycket lik. 760D har en funktion som 750D saknar: autofokus för roliga motiv vid live view.

Annars är det hanteringen som skiljer. 750D delar formfaktor med föregångaren 700D medan 760D har liknande utformning som 70D. Det är lättare att göra vissa inställningar med 760D.

Det kan också vara värt att kolla på 70D som inte är så mycket dyrare en 760D. 70D är mer lämpad för actionfoto med snabbare seriebildstagning och större bildbuffert. Greppet är större, den ger dual-pixel-af vid videofilmning med STM-objektiv och inte minst så är sökarbilden större.

Prestandan för 750D och 760D år mycket lik. 760D har en funktion som 750D saknar: autofokus för roliga motiv vid live view.

Annars är det hanteringen som skiljer. 750D delar formfaktor med föregångaren 700D medan 760D har liknande utformning som 70D. Det är lättare att göra vissa inställningar med 760D.

Det kan också vara värt att kolla på 70D som inte är så mycket dyrare en 760D. 70D är mer lämpad för actionfoto med snabbare seriebildstagning och större bildbuffert. Greppet är större, den ger dual-pixel-af vid videofilmning med STM-objektiv och inte minst så är sökarbilden större.

Tack för det snabba svaret....
Du fick mej att fundera på en 70d nu... verkar faktiskt som det är mer för pengarna specielt som jag oftast tar "ögonbliksbilder" så snabbare seriebildstagning verkar ju perfekt för mej

Det är ingen avgörande skillnad mellan 700D, 750D, 760D eller 70D.

Det avgörande steget från dessa modeller är upp till fullformat, dvs 6D eller 5D.

Så i ditt fall skulle jag fota på och spara pengarna till objektiv eller ett fullformatshus.

Det är ingen avgörande skillnad mellan 700D, 750D, 760D eller 70D.

Det avgörande steget från dessa modeller är upp till fullformat, dvs 6D eller 5D.

Så i ditt fall skulle jag fota på och spara pengarna till objektiv eller ett fullformatshus.

Nja, för actionbetonad fotografering är det en tydlig fördel med 70D till en rätt modest merkostnad. Men vid allmän fotografering är 760D och 70D mycket lika.

Oberoende av objektiv

Dual pixel AF får man oberoende av Ef och ef-s objektiv. Med STM får man mjuk och tyst fokusering utan de typiska hacken man kan få med vanliga objektiv. Enda gången man inte kan använda dual pixel AF är då man använder den inbyggda filmextendern på 3x då man filmar med bara den mittersta delen av sensorn.

Nja, för actionbetonad fotografering är det en tydlig fördel med 70D till en rätt modest merkostnad. Men vid allmän fotografering är 760D och 70D mycket lika.

Jag använde en 70D under ett år ungefär. Det är en riktigt bra kamera och jag tyckte om den. Men jag skulle säga att den snarare utmärker sig när det gäller filmning. Så om man ska filma så är det en bra kamera.

För riktig krävande stillsbildsaction tycker jag inte att den är snabb nog. Då är det isf 7DII.

Men om man inte har några spcifika krav eller önskemål räcker alla Canonmodeller som börjar på 7 bra.

Utformningen av reglagen på 760D är lite mer lika dem på 70D, men formfaktor (alltså hur själva kamerahuset ser ut) är mer lika mellan 750D och 760D än vad någon av dem är lik 70D.

Jag blev lite besviken på att den bakre inmatningsratten på 760D var så pillig att använda. Den sitter inte riktigt bra till för att användas snabbt. Långt ifrån 70D (vars bakre inmatningsratt i sin tur inte är riktigt lika bra som en del lite mer "high-end" EOSar).

Lite synd, faktiskt, eftersom 760D är en mindre och lättare kamera än de tvåsiffriga EOSarna (till vilka jag även räknar EOS 7D I & II) och har rätt bra prestanda.

Jag kan bara hålla med. Om TS kan utöka sin budget lite så är det ett mycket bra förslag.

Annars är väl det klokaste att behålla 750:an och fotografera med den. Det är en kompetent bildmaskin som räcker till mycket.

Jag använde en 70D under ett år ungefär. Det är en riktigt bra kamera och jag tyckte om den. Men jag skulle säga att den snarare utmärker sig när det gäller filmning. Så om man ska filma så är det en bra kamera.

För riktig krävande stillsbildsaction tycker jag inte att den är snabb nog. Då är det isf 7DII.
Ja, givetvis är det så. EOS 7DII är ju Canons bäst presterande actionkamera i "halvformat"-klassen.
Men NB att de krav man ställer som gör att man måste ha den kameran inte gick att uppfylla med någon kamera i den klassen innan EOS 7DII fanns på marknaden.

Så ibland kan det kanske, eventuellt, duga med en kamera som har lite sämre prestanda? ;-)

Skillnaden i actionprestanda mellan 70D och dess föregångare 60D är rätt stor. Jag gav upp att försöka fotografera snabba fåglar med 60D och köpte en 70D och det resulterade i en och annan skarp bild, vilket jag nästan inte alls lyckades med när jag använde 60D.

760D/750D har nog bättre AF än 60D, men det är ju inte bara AF det handlar om.

Men vill man ha det bästa i klassen så är det förstås EOS 7DII som gäller. Till ett ordentligt högre pris.

Men om man inte har några spcifika krav eller önskemål räcker alla Canonmodeller som börjar på 7 bra.
Yep. Det är mest ergonomi, vikt och storlek som skiljer och spelar roll om man inte har några andra krav.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto