Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har EF 50mm f/1.8 II utgått?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Vet någon varför det är i princip omöjligt att få tag på Canons EF 50mm f/1.8 II-objektiv?

Har Canon beslutat att låta det utgå ur sortimentet? Kommer en direkt ersättare eller är det den befintliga f/1.4 som ersätter?

Tacksam för tips..



PS. Jag har sökt i forumet utan att hitta svaret på denna fråga, men eftersom jag misstänker att jag inte är den förste som undrar kring detta objektiv så är jag tacksam över hänvisning till annan tråd där svaret finns.
 
Senast ändrad:
Hallå.

Jag letade också som en tosing efter det objektivet och upptäckte samma sak som dig. Dock sa vissa butiker att dom kunde beställa det.

Jag hittade mitt i en liten Expertbutik som hade ett undanstoppat i en låda. :)

Lycka till!
 
Dom har inte utgått oficiellt i alla fall, och tror personligent inte att de kommer göra det inom en nära framtid.

De finns i lager lite överallt i tyskland. Men canon sverige har helt slut och dåligt med inleveranser
 
Befinner mig just nu i Filippinerna och lyckades norpa ett ex och det finns fler.

Kostade mig bara ca 550 kr.
 
Som sagt förra våren var det 50/1,4 som va halvt omöjlig och hitta. Gissar på att Canon gör en stor mängd säljer dessa o sen gör en ny batch.
 
Har försökt ett tag att få tag på denna i Sverige. Har bevakat komplett.se där det står att den ska komma in om ett 1-2 v, men när man sedan kollar den dagen det skulle komma in så skjuts datumet upp 1-2 v igen. Verkar nästan ske per automatik.

Skrev till Canon och frågade om de hade leveransproblem, men fick till svar att de inte kunde ge den typen av information.

Fick till slut tag på ett exemplar i en liten butik i Köpenhamn (995 danska kr). Det fanns ett ex kvar i skyltfönstret.
 
Blev uppringd av Scandinavian Photo idag, de hade fått in en sändning precis och lade mitt på lådan omgående.

Ser fram emot att att få börja leka med det nya objektivet.
 
Om jag inte minns fel så är det så att Canon
tillverkar inte alla objektiv modeller samtidigt.

Förmodligen har många EOS ägare fått upp ögonen
för detta objektiv, varan tar slut hos Canon pga ökad försäljning
och det dröjer innan objektivet sätts i tillverkning igen.
Därav tomt på lager hos svenska återförsäljare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.