Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har DU Minolta Dimage 7 / 7i? Titta här då.

Produkter
(logga in för att koppla)

zlice

Aktiv medlem
Jag har sett att en del av er har det. Men jag vill se fler, det är för mycket att leta igenom.

Så om du har det? lägg in en rad så får jag kika in hos dig med.

Anledningen att jag frågar är för jag är sugen på kameran och jag är inte nöjd med butikernas tester. Jag vill ha mera bildbevis :)

Jag har en 7i sedan några veckor..I mina album "Kvällspromenader" Och "Genrep" finns bilder tagna med den..Kommentera gärna.. :) Jesper

Kim7i skrev:
här finns både bilder och länkar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=2286

kolla gärna in min bild "båt vid brygga" i albumet "i naturen" fler bilder kommer..
mvh
/Kim
All respekt till Kims bilder, men för att se vad en kamera klarar av rent tekniskt sett är väl inte fotosidan, med dess begränsade bildstorlekar, den bästa referensen? En bild här håller ju rent tekniskt vare sig det är mellanformat eller 7i?

Calle S skrev:
All respekt till Kims bilder, men för att se vad en kamera klarar av rent tekniskt sett är väl inte fotosidan, med dess begränsade bildstorlekar, den bästa referensen? En bild här håller ju rent tekniskt vare sig det är mellanformat eller 7i?

Har velat säga detta länge, håller helt & hållet med.

Brukar själv inte kunna bedöma mina dia-skanningar riktigt förrän jag skriver ut dom i minst A4 240 dpi. Jag har bilder inlagda här på fotosidan som jag aldrig skulle köra på papper(tagna med min gamla 2.1M digital), dom duger inte. Däremot i fotosidans format pa skärm så duger dom, då ska ändå tilläggas att jag lägger ut mina bilder i max tillåtna format, ett problem pga att jag skärpt dom för 1024x, det gör att dom är suddiga om man inte förstorar dom... Jag har tom bilder inlagda tagna med en 6 år gammal digikamera med upplösningen 480x320, dom håller nästan 7i-klass (skämt). Jag är övertygad om att detta underverk är en sjusärdeles fin bildmaskin, kände på en igår i göteborg, sneglade ner på min gamla om-1:a på magen & la in 7:an i montern igen...

Mvh, Larsa.

Håller med Calle. Det man vill se är bilder knäppta av vanliga användare i full upplösning. I Lägre upplösning kan man få det mesta att se bra ut :)
Inte för att jag tror att just denna kamera tar dåliga bilder, tvärtom tror den tar mycket bra bilder, men man vill ju se högupplösta och omodifierade bilder.
Om nån kan maila över några bilder till mig så kan jag gärna lägga upp någon/några å en server.

På steves-digicams finns det bilder
Kolla in här

tnx.. .där fanns det bra bilder

Jag har några varierande bilder tagna med dimage 7 kan varmt rekomendera denna kamera i alla fall som ett komplement till "riktig" kamera:). Men den slukar batterier och har dårlig sökare+ att den är lite seg som de flesta billiga digitalkameror.

Japp,7:an är seg, men 7i är inte seg :) sökaren är bra för att vara elektronisk, men där har vi väl största argumentet mot 7/7i..gillar man inte elektronisk sökare så..
kan skicka bilder så fort jag kommer hem..sitter uppkopplad via långsamt modem just nu..så skicka bara ett mejl så skickar jag bilder i fullstorlek.
mvh
/Kim

Det var inte meningen att få proffisionella tekniska testresultat av detta, vill jag det så vänder jag mig till proffstesten, jag ville bara se flera motiv med just denna kamera. Klart jag också är intresserad av oredigerade bilder i fullstorlek som inte går att erbjuda här lika lätt. Jag ville bara bli lite suktad :) så sluta gnäll kvalitet i min tråd, alla andra trådar diskuterar redan detta ;)

Herman_D skrev:
I Lägre upplösning kan man få det mesta att se bra ut
Hur går det till i så fall? Färgåtergivning och omfång går ju inte trolla fram och en 600 pixlar bred bild säger faktiskt rätt mycket om hur skarpt originalet är, bara man vet hur stort det är. Skärpa går ju bara att öka med "oskarp mask" till en viss gräns.

Det handlar om jämförelse mellan kameror att se skillnad och jag förmodar att skillnaderna är relativt små och att då en liten bild inte säger mycket.

Anders: om du tar en brusig iso 800 bild i full upplösning och minskar ner den till 600 punkters bredd, tror du att du fortfarande har kvar lika mycket brus då?
Självklart trollar man inte fram en färgåtergivning, men om man förminskar bilden kan man så försvinner ofta luddiga kanter som uppstod pga för hård jpgkomprimering i kameran, det kanske blir mindre tydlig crome-abberation (stavning) osv.
Om du t.ex. jämför bilden mellan en Olympus 2100z o en Canon D30 i full upplösning så förstår du vad jag menar.

MinoltaDimage

Den är fin och rolig att arbeta med har ej lärt mig alla finesser ännu.
-minus, den är skör och ömtålig.
Carina =)

Har en 7i

som jag är mycket nöjd med. Objektivet känns förstklassigt, om än bättre åt telehållet, hanteringsmässigt passar den mig bra, men jag har lite problem med den elektroniska sökaren vid snabba händelser, då hänger den inte riktigt med (inte autofokusen heller, tur då att den är bra att jobba med manuellt)

Titta gärna på bilderna i min mapp
7i

slö som tusan och slukar ström...

Jag har 7:an och tycker att autofokusen är väldigt långsamt. Nästan omöjligt att plåta något som rör på sig. Bäst att hålla sig till saker som står still.

Ibland har jag märkt att även om jag ta bilder på prylar som står still så är fokusen ute och cycklar någonstans. Detta händer bara ibland så det är väl mjukvaran som spökar.

Jag har skrivit ut en del bilder på bläckstråleskrivare och den blir helt ok kvalitet. Håller väl inte profsen med om kan jag tänka mig. Men på min vägg duger dom att hänga.

Sen suuuuuuger kameran ut batterierna på nolltid. Glöm alla siffror om hur många kort du kan ta. I praktiken så kan jag ofta inte ta mer än kanske 30-40 kort eller så.

Något ingen verkar tänka på heller är att det är kallt i detta sabla land för det mesta. Batterilivslängden i kallt väder blir ett skämt!!! Har testat i vinter och det går inte många minuter mellan batteribyten. Jag har typ 10 uppsättningar batterier med mig för att klara mig på vintern.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar