ANNONS
Annons

har du hittat rät kamera för dig??

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniell Fherm

Aktiv medlem
Det e snack hela tiden..fram och tillbaka...om alla dessa kameror..... jo okey....

För dom som e intresserade..och vet att dom har en klar bildkänsla...och står och blädrar i tidings affärerna och ser alla proffs som har testat olika kameror..och bara rekommenderar...


så är man tillbax i det förvirrande..... vad ska mn välja???
 
Ja!

(Detta kan nog bli hur kort eller långt som helst. Kanske rent av ännu ett märkeskrig...)

/AnWi
 
Har äntligen beställt en KM D7D, jag hoppas det är kamerna för mig. Jag är ganska säker på att det blir bra, har klämt på nästan smatliga modeller som går att uppbringa inför valet.

Många tycker kanske att det det stora utbudet skapar problem vid valet, vänd det till din fördel och hitta det hus/system som verkar passa dig bäst.
Idag behöver man inte kompromissa med något, det är bara att ta det som är bäst för just din situation. Förutsättningen är förstås att pengarna räcker.
 
Fr mig är 300d den rätta kameran..
Mkt kamera för pengarna och den passar mina händer utmärkt har alla funktioner jag vill ha (förutom snabb sekvens).

För mig handlade mycket om vad jag hadde råd med.

MvH Andreas
 
Aldrig..! Så länge det finns en "kommande" modell med bättre specs har jag inte hittat den rätta..! Problemmet är bara att jag måste oftast nöja mig med det som finns inom räckhåll..!!

Men om vi snackar "tillräckligt bra för stunden" kamera kan jag kanske säga att jag är rätt nöjd med den jag har..!
 
Rätt kamera har jag nog (20D), värre med optiken, det finns alltid något som är bättre som man vill ha...

Å andra sidan så skulle det ju inte vara fel med större buffert (10-12 RAW i stället för 6 som nu) och AF som funkar på objektiv med största bländare över 5.6, och lite fler fokuspunkter, och ...

Just nu är den perfekt, om 5 år? Antagligen utbytt...
 
Säger som Peter, 20D är helrätt för mig nu då jag inte vill ha fullframe. Men det kommer säkert annat jag blir sugen på inom ett par år.
 
Kan man vara nöjd som tekniknörd? Självklart inte.

Är riktigt nöjd med min 20D, min Eos 10 och min gamla trotjänare Konica - men det saknas en massa i fotoskåper. Nästa inköp blir sannolikt en 6x6 Hasselblandare och efter det vore det ju riktigt kul med en storformatare. Varför ska man vara nöjd?

(skulle gärna ha en nikon också men då måste man starta på ny kula med all optik - känns lite overkill)

BAW
 
så du säger att 10d e helt utmärkt??
för jag hade ne 20D och sålde den för att den fungerade inte som jag allls ville ... va besviken... men jag köpte nden begagnad..
 
Teknikbög

Jag får väl erkänna att jag är teknikbög och hade kunnat köpa varje ny modell som kommer ut på marknaden, om man bara hade haft råd :(


Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
"Att plåta med mellanformatskamera, är som att jaga älg med pansarvagn"
 
Från 1n HS gick jag över till 10D, trots att jag stretat emot den digitala omvandlingen. Nu, hela 3 dagar efter jag fått den hem (från USA (Ebay)), kan jag för allt i världen inte förstå hur korkad jag kunde vara att inte köpa digitalare tidigare.

Nu trycker jag av en serie med bilder, hejdar mig för att "spara film", så kommer jag ihåg att det är en digitalare jag kör och så trycker jag ner avtryckaren igen och lever livet. När det kommer till att plåta ungar, vilket jag gör ofta, så ska man inte snåla. De ändrar ansiktsutryck mycket, och precis när man tror man fått den perfekta bilden så kommer det underbaraste leendet, underbaraste blicken, underbaraste minen.

Jag tror just 10D är en perfekt kamera för mig. Den har precis det jag vill ha på en kamera (förutom vertikalgrepp som kommer att köpas snart).

Bildkvalite är underbar.

Så, jag är nöjd.
 
Jag har nog hittat MIN kamera, Canon EOS 350D passar mig perfekt. Ville ha nåt att lära mig med som ändå "hänger med" ett tag teknikmässigt. Lagomt stor för mina händer också. Värre är det m objektiven tycker jag. Helst vill jag ju ha nåt superkompakt o jätteskarpt o typ f1.8 o gärna brännvidden 15-200 då men det är ju en utopi förstås... ;-)
 
Efter några års av drömmande har jag nu den för mig ultimata kameran , smidig , kvalitativ , otrolig optisk prestanda , och så en gnutta kult.
När man väl testat den går man aaldrig tillbaks.
Leica M6.

mvh Ale
 
Rätt kamera för mig?

Vet faktiskt inte. Har haft den i några veckor nu (7D) & det känns bra. Måste dock få in den där ryggmärgskänslan som tar en stund att fixa innan jag kan säga att den är rätt.

Som det känns nu så verkar den vara det rättaste för min budget just nu, självfallet så finns saker att klaga på (finns alltid) men dom får man ta, om dom inte är för många förstås...

Upplösning & bildkvalite är helrätt för mina behov, det jag ska undersöka framöver nu är hur den är att arbeta med & tillförlitligheten.

//Larsa
 
JA, utifrån kombinationen ekonomi och konkreta behov.

Men behoven, ekonomi och preferenser förändras över tiden. Jag gissar att jag sitter med andra ideer inom en rätt kort tid.

Köp en av de större producenterna.

Canon och Nikon är ju säkra val. Idag är ju allt så pass bra att det är fotografen som gör ett dåligt jobb.. Så har det iofs vart väldigt länge:=)!!

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.