Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har du en fotoskrivare hemma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Har du en fotoskrivare hemma?

  • Ja

    Röster: 109 45.0%
  • Nej

    Röster: 115 47.5%
  • Nej, man skall köpa snart

    Röster: 18 7.4%

  • Totala väljare
    242
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en Canon 8200 Photo. Är väldigt nöjd med den hittills. Det enda som är lite trist är att den av någon anledning i slutet av en A4-utskrift "tappar" färg i en strimma över hela pappret som visserligen knappt är synlig om man inte vet om den, men perfektionismen är ju (natur)fotografens evige följeslagare så... synd är det. Någon annan med samma problem?

I övrigt så har jag säkert skrivit ut ett 50-tal heltäckande A4-bilder på Epsons fina halvmatta papper som heter "semigloss photopaper". Rekommenderas varmt till denna skrivaren! Jag ska snart ha en utställning på stadsbiblioteket i Karlstad då dessa bilder kan beskådas, (5/3 - 2/4) Välkommna!

Såsmåningom blir det nog en A3-skrivare som får ersätta min nuvarande Canon. Synd bara att det ska vara så svindyrt med bläck! En A3-utskrift suger ganska bra på patronerna... Någon som vet om det är billigare med bläck utomlands kanske?
 
Visst, har en fotoskrivare hemma. Men den använder jag i första hand till att få fram bilder ifrån inscannade neg som jag sedan kan ta med mig till mörkrummet. Då har jag gjort bilden i datorn en gång innan och känner till svårigheterna. Mörkrummsarbetet blir på detta sätt mycket mer effektivt. För vem vill ha utskrifter när man kan få feta fiberkopior?! ;-)
 
Japp, sån har man ju. Och bläck suger den. Annars glad, men ännu gladare vore jag om den tog A3. Tänk panoramautskrifter från rullpapper i A3 :)
 
Jo, fast det beror ju på definitionen på en fotoskrivare. Jag har i alla fall en HP970cxi som fungerar bra, det enda jag saknar är möjligheten att skriva ut i A3. Jag skulle också gärna se en lösning med separata färgpatroner så att man slipper byta allihop så fort någon färg tar slut.

/Maverick
 
Jag är nybliven ägare till en allt i ett maskin från HP som jag fick i Julklapp. Den heter hp psc 750 och innehåller förutom fotoskrivare även en flatbädsscanner och kopiator.

Jag har doch inte provat på fotopapper ännu men räknar med att göra det så fort jag får mina studiemedel från CSN som är sena som vanligt.

Jag tar gärna emot förslag på vilka papper man skall använda.

MVH
Greve Nickon:cool:
 
Dom få bilder som jag vill ha på papper sparar jag på en diskett och går ner till min lokala fotohandlare. Alltid bra resultat och på äkta fotopapper.

// Magnus
 
Har kikat på resultatet av några fotoskrivare, och det är ibland som att man tapper hakan... Vem hade trott det när bläckstråleskrivarna kom på marknaden.

Men fast jag ser de enastående bilderna är jag fortfarande lite skeptisk. Jag vill ha min bild i pappret och inte på pappret! Iofs ligger alla bilder som trycks på pappret, men vanligt fotopapper ser djupare ut och känns pålitligare.

Om jag finge uppfinna min egen apparat skulle det vara en typ av laserskrivare för silverfotopapper. Pappret belyses i laserskrivaren som sedan behandlas i vanliga vätskor. Fördelen skulle vara den digitala bildbehandlingen ihokopplad med den kemiska pappersprocessen. Har för mig att Durst megastora Lambdaskrivare arbetar på det här sättet, jag skulle vilja ha samma lösning men för hemmabruk. Det vore något!!

Bläckstrålesprutorna får nog vara ett tag till.

/Erik
 
Nej, kopierar mina negativ/dia-färg själv nere på fotoklubben. Bättre kvalité än datajox, och roligare (tycker jag).
 
Fotoskrivare

Jag har en HP Deskjet 959c, ganska billig men funkar utmärkt. Har skrivit ut en del bilder som jag ramat in och är väldigt nöjd med resultatet. Återstår att se hur beständiga färgerna är.
Den enda svårigheten är att kalibrera skärmen med utskriften. Tips om hur man bäst går tillväga tar jag tacksamt emot.

M v h
 
Nja, en HP Desk Jet 930C, hyfsat snygga utskrifter på blankt papper. Tyvärr vattenlösligt bläck = inte röra på ytan med fingrarna! Det tunna skiktet med färg är känsligt för repor, fukt och direkt sol-ljus.
Det får mig att tänka på daguerrotypen, som förvarades i en mörk, fuktfri och lufttät låda/ram. Har tekniken inte kommit längre för oss amatörer med liten ekonomi?
 
Nja, jo - just nu den gamla Epson 300 som kastades på oss när vi fick hem PC för tre år sen, skaffade en Epson 670 för ett år sen, men den gav jag bort i julklapp till min son eftersom jag får en ny i nya hemPC paketet. (Konstigt nog blev han glad trots att han är van vid vassare grejer på jobbet som AD)
Hoppas nu att jag valde rätt, fick välja mellan multimaskinen HP psc 950 och HP Descjet 960. Tog den senare eftersom jag redan har en flatbäddscanner.

Nån som "vet" vilken de två som är bäst som fotoskrivare, eller är det bara Epson som gäller i fotosidans kretsar?
______________
Bo
 
Har en allround skrivare HP DJ970Cxi ("Professional Series" vad de nu menar med det?:)

Jag är nöjd med de bilder jag gör på den. Tyvärr har jag inte tagit mig samman till att göra något större projekt ännu, så jag har inte hårdtestat en stor uppsättning utskrifter.
 
nöjs med min men papper??

Har en EPSON PHOTO 1290 Skit bra gör även A3 mycket nöjd men som sagt det suger blcäk så in i H...

nån mer som har erfarenhet av liknande som vill dela det med mig jag har bara skrivit ut lite grann har inte dirket någonstans att ha bilder :( men snart ska jag ha utställning och då ska det slängas blcäk på väggen ??

vill gärna veta vad andra tycker om denna skrivare skriv gärna och berätta vill ah lite info tack ha det bäst

obs bästa pappaert att skriva ut på som är matt vilket är detta ??? skule vilja ha namnet på ett sådant....
 
skickar hellre in bilderna till fotolabo. mycket billigare och mycket bättre än dyra utskrifter på en fotoskrivare :p
 
Tjena Jens!
Har en 890, som ju är A4 varianten av din 1290, och visst tusan blir det bra. Det är inte många som kan skilja en utskrift på epsons bästa papper från en "vanlig" kopia. Men man får lägga ner lite energi på att kalibrera skärmen så bilderna ser likadana ut i photoshop som på pappret sen...
Fråga till Kim: vad kostar det att få en kopia (från neg.) i typ A4 storlek?
 
kalibrirera???

det här men kalibriera var köper man såna grej som gör sånt vad heter de och vad kostar det har aldrig gjort det, vet att jag borde men har liksom ändå aldrig blivit avv tipsa gärna mig om vilken maskin man behöver så att säga ':)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.