Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har du beställt D80 med 18-135?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hedlunda

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att byta upp mig från D50 till en D80. Det förefaller tämligen "säkert" att osett och oprövat beställa en D80 då den i allt väsentligt verkar bygga på en D200. Men hur är det med den nya optiken? Vågar man beställa med en 18-135 som skulle vara ett vettigt alraoundobjektiv eller skall man gå på 18-70 som är väl beprövat och har fått rätt bra omdömen men är mer begränsat i omfång?

Jag vågar inte heller vänta för länge med att beställa med tanke på leveranstiderna som uppstod med D200.

//Patrik
 
Det vågar man säkert. Om 18-200 "duger" till D200:ans sensor så borde väl ett mindre omfång funka tycker man, även om objektivet är en smula billigare. 18-70 är ju hyllat, och det är ju egentligen ett budgetobjektiv. Jag har svårt att tro att Nikon släpper ett dåligt objektiv till den kameran.
Om du ställer dig i kö så finns heller inget köptvång.
 
Jag beställde D80 med 18-70 objektivet men vilket som är bäst vet jag inte.
Jag tror att 18-70 ger bättre bilder då det har mindre zoomomfång, men har egentligen ingen aning.
Kommer att komplettera med ett 70-300 objektiv senare och då känns det som att det objektivet tar bättre bilder i 70-135 området. Sen tycker jag att bländare 5,6 är lite dåligt vid 135 och så jag snål 1200 kr billigare med 18-70.

Så nu är det bara att vänta på sin första digitala systemkamera.

/Clas
 
Jag beställde nyligen D80 med 18-70 objektiv. Mest p g a snålhet, å andra sidan har jag ju ingen aning hur bra 18-135 presterar så det kan mycket väl vara dumsnålt. Nu håller jag mest tummarna för att säljarens hypotes om snabbare levernastid med 18-70 eftersom det redan finns ute och jag bara behöver ett kamerahus nu, inte ett kit. Hade jag inte haft så sjukt bråttom att få tag i kameran hade jag nog inväntat lite recensioner av kitobjektivet innan jag beställt, med risken att hamna långt bak i kön.
 
Jag funderar också på att istället för att köpa 18-200 vr (kö...) till min d50, istället sälja d50 och köpa d80 med 18-135. 18-200 verkar ju ge riktigt bra skärpa och det andra objektivet har ju ingen vr. Är d50 en för billig kamera för 18-200VR? Är mitt val förnuftigt? Jag behöver verkligen en tele och jag hittar inga andra alternativ, möjligen då det billiga kit objektivet 55-200, för att det är billigt.
 
idiom skrev:
Är d50 en för billig kamera för 18-200VR? Är mitt val förnuftigt? Jag behöver verkligen en tele och jag hittar inga andra alternativ, möjligen då det billiga kit objektivet 55-200, för att det är billigt.

Det är definitivt inte en för billig kamera, trots att det är den billigaste Nikon. Den är hur som helst fullt kompatibel med 18-200 VR. Frågar du mig så är inte D50 ovärdig något Nikkorobjektiv.

Vad jag menar är att du lättare ser skillnad i bildkvalité mellan olika objektiv än mellan olika kameror. Jag filosoferar på så vis att uppdatera objektiven först, sedan kamerahuset.

Apropå alternativ så finns flera. Tamron/Sigma 18-200mm utan VR. Tamron/Sigma 70-300mm också utan antiskak..Sigma har även en 18-125mm, om Tamron har det också minns jag inte. Dessutom har Nikon en 70-300mm med VR på g...släpps i okt tror jag. Som jag ser det så finns många alternativ.

God lycka!
 
tack för svaret, jag var kanske lite otydlig angående objektiv, vad jag menar var att jag inte hittat något annat objektiv som passar mina behov. Idén med d80 18-135 istf d50 18-200 var att jag kanske klarar mig med 135, 300 är ivarje fall för stort. Jag vill inte ha nån stor klumpig optik utan en allround. Och med bara 135 kanske man klarar sig utan vr. Jag antar att för fågelfotografi kanske man behöver en 300.
 
Okej, jag misstänkte att du var inne på det spåret. Man ska aldrig säga aldrig men visst har VR mindre betydelse på kortare brännvidder, givetvis beroende på i vilka förhållanden man fotar. Är du ute i gryning och skymning, samt dåligt väder och inte alltid vill ställa ISO på ett högt värde så är VR en fiffig sak även för mer vidvinkliga ändamål. =)

Vet själv nästan ingenting om den nya 18-135mm mer än att det låter som ett mycket trevligt omfång. Vad gäller 18-200 VR så vet jag att det i något sammanhang jämförts med 18-55mm alltså kitgluggen till D50 och i det gemensamma omfånget har de varit likvärdiga. Är du inte i absolut behov av D80 och dess fördelar gentemot D50 (högre upplösning, lite snabbare osv. osv.) så tror jag att du gör rätt i att vänta på 18-200 VR och uppgradera din D50. Så skulle nog jag ha gjort i alla fall.
 
Tack för svaret! (Hoppas du inte tycker jag snor din tråd Patrik)

Nej eg. borde jag väl inte skaffa en d80, 10 megapixel är ivarje fall inget måste, men i övrigt är den ju bättre. Och jag tänkte att bättre optik kan man ju skaffa så småningom om man har ett bra hus. Nå, jag står i kö för båda options så får väl se vem som kommer först, VR (plats 53) eller d80(plats 10).

Saknar dock vädertätningen. Hur gör man när man plåtar i regn annars? Modifierad plastpåse, eller bara vänta ut regnet. Och om man har en d200 som tål regn kan man vara säker på att 18-200 VR klarar regnet?

Ja, nu har jag bara 18-55 o d50, men jag är glad i det. Vill dock ha ett tele för att komma lite närmare en del djur. Och ja jag är ute i skymningen mycket, vilket resulterat i väldigt mycket dåliga bilder tyvärr. Men man lär sig väl så småningom. Har inte haft kameran mer än en månad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.