Annons

Har det gått för långt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Söderlund skrev:
Som Dahlén skriver så är ju den nya tekniken här för att stanna och kommer att fortsätta att utvecklas.
Det som är lite synd är ju det att ett gammalt hederligt hantverk håller på att försvinna.

Det finns väl några entusiaster kvar och vi får väl försöka att hålla ihop i vått o torrt.. :)
Asch, bjäfs! ;-) Det var ju tekniska saker man använde även på "silvertiden", inget riktigt hantverk tycker jag. Och vem tycker det är synd att det inte längre finns några gubbar som bär ut is till hushållen om somrarna? Det är ju ganska bra med kylskåp ändå.
 
Re: Re: Har det gått för långt?

Foto-Rickard skrev:
...
Men visst, att helt sluta prata om det analoga är väl lite att ta i för mycket.
Javisst, jag håller med. Det har ju gjorts många väldigt bra bilder med analog teknik. Och kanske det rentav är så att en del av dem kommit till just för att det är analog teknik som använts. Det behöver inte vara något magiskt som inte låter sig göras digitalt, det kan lika gärna vara fotografens trivsel med sin kamera som gjort bilden.
 
om man bortser från de "sanna entusiasterna" som kommer att använda film för all evighet (ungefär som att vissa människor t.ex. föredrar att köra en Merca från 1969) så är övergången till digital omöjlig att undvika.

Ånyo, jag skulle gärna ladda lite Fuji Reala i Leican och sedan få tillbaks riktigt trevliga prints direkt från mitt prolab, men sedan de började scanna mina negativ och sedan printa dem via Fuji Frontier så är det helt poänglöst.

Men visst är det inte mycket som går upp mot en välprintad förestoring av 120 svart-vit film via en Hasselbladare. Men då får man allt se till att framkalla och printa själv!
 
...Många saker jag inte håller med om...

Är det bra så är det bra oavsett teknik.
Ja, jag håller med. Om man måste klassificera bilder som fotografiska eller inte så kan man bli besvärad, men det är väl bara i fototävlingar sådant är nödvändigt? För en sann estet kan en muntlig beskrivning av en bild vara vacker så det räcker.
Vad man tycker beror som sagt på vad man har för förhållande till fotografi/bilder. Man ska inte förakta de som lägger största vikt vid metoden för bildframställning, men ack så ofta pratar folk med varandra utan att tala om -eller veta- var man står i frågan. Det brukar vi ofta se i heta forumdiskussioner här på FS.

Edit: Pust, det var svårt att få till citeringen.
 
Senast ändrad:
Vill bara tillägga att några av de nämnda fotograferna (t ex Capa) knappast kan sägas göra färdigt det tekniska i kameran. Mängder av "de gamla rävarnas" negativ lär vara rent överjävliga, och kräver dagars räddningsarbete i mörkrummet. En bekant till en god vän har jobbat som kopist åt Magnum, och berättade detta. Och det är klart, i de förhållanden de fotograferna jobbade, och med den utrustning som stod till buds måste det ha blivit fel.

Skulle tro att dagens digitala filer är mer färdiga från början tack vare avancerad inbyggd exponeringsmätning och möjlighet till histogramkontroll.
 
patotts skrev:
OK, Capa and C-B, är väl dåliga exempel, men ta många andra yrkesfotografer som tidigare körde på film. Majoriteten använder idag digitalt, även om jag är säker på att en antal har en Leica liggande i garderoben någonstans ;-)

De va helt Ok exempel med Capa å HCB! :)
Annars hade jag inte haft nå't att svara på! :)


Jovisst, digitalt eeee praktiskt, helt klart!


Det måste alltid finnas "bakåtsträvare"! ;)

/B


Ps.
Men riktiga fotografer, ;)
som visserligen kör digitalt på dagarna,
när dom byter om till civila kläder,
å skall in till sta'n, gå på museum,
dååå tar dom fram sin svarta Leica M6 ur garderoben..! :)
 
MattiasL skrev:
Vill bara tillägga att några av de nämnda fotograferna (t ex Capa) knappast kan sägas göra färdigt det tekniska i kameran. Mängder av "de gamla rävarnas" negativ lär vara rent överjävliga, och kräver dagars räddningsarbete i mörkrummet. En bekant till en god vän har jobbat som kopist åt Magnum, och berättade detta. Och det är klart, i de förhållanden de fotograferna jobbade, och med den utrustning som stod till buds måste det ha blivit fel.

Skulle tro att dagens digitala filer är mer färdiga från början tack vare avancerad inbyggd exponeringsmätning och möjlighet till histogramkontroll.

Ett negativ är ingen färdig bild. En positiv färdig bild får man först efter mörkrumsarbetet. Däremot är en diabild mera en färdig bild redan från början. Vad gäller de gamla rävarnas negativ så var säkert många svårkopierade men de gav trots allt bra bilder där innehållet överskuggade bristfälligt utgångsmaterial eller där en skicklig kopist kunde göra "underverk". Jag försäkrar att om Capa m.fl skulle varit sysselsatta med att kolla histogram istället för att koncentrera sig på fotograferingen (med väl inövad ryggmärgsteknik som funkade för den bildtyp de eftersträvade), då hade det inte blivit mycket till bilder.

Vad gäller frågan om det gått för långt eller ej med det digitala så tror jag att det har gjort det just vad gäller övertron på tekniken. Det tycker jag man kan ana av inläggen i den här diskussionen.
 
Tomasz skrev:
Asch, bjäfs! ;-) Det var ju tekniska saker man använde även på "silvertiden", inget riktigt hantverk tycker jag. Och vem tycker det är synd att det inte längre finns några gubbar som bär ut is till hushållen om somrarna? Det är ju ganska bra med kylskåp ändå.

Men det finns många som fortfarande målar med pensel trots att det finns datorer, det finns dom som slöjdar med handverktyg trots att det finns avancerade datastyrda maskiner och det finns många som spelar akustiska instrument trots att det finns datorer som också kan frambringa musik. Och det finns fortfarande många som hellre arbetar i mörkrummet än sitter framför datorn och redigerar sina bilder. Vad din definition på hantverk är vet jag inte men ett fotografiskt mörkrumshantverk resulterar i alla fall inte i en bildfil/form som kan mångfaldigas genom en knapptryckning. Varje bildexemplar kräver att operationerna utförs ännu en gång och ofta, samt med flera tekniker, är det svårt eller omöjligt att åstadkomma samma bildresultat från gång till gång.
 
Graal skrev:
...Vad din definition på hantverk är vet jag inte men ett fotografiskt mörkrumshantverk resulterar i alla fall inte i en bildfil/form som kan mångfaldigas genom en knapptryckning....
Visst har du rätt. Jag ville vara lite provocerande, och samtidigt försöka väcka funderingar över vad som ska vara hantverk<->automatisering respektive fotografi<->bildframställning. Ibland tycker jag det är så svårt att få fram sina tankar, både i forumen och på bild:)
 
Re: Re: Har det gått för långt?

Benganbus skrev:
Jag e lugn!
Har varit med förr! ;)

Har inte sett några bättre bilder tack vare, eller pga digitala kameror.

Det som hänt, är att fler människor blivit "fotografer", inget annat.
Och att mängden "kort" ökat lavinartat!


Betyder inget i grunden.

Teknik kan aldrig hjälpa upp ett dåligt bildsinne! ;) :)

/Bengan

Ps. Nu ligger jag risigt till va!? :)

Näää
 
Graal skrev:
Resultatet är alltid det viktigaste men frågan är var gränsen går mellan fotografi och icke fotografi? Som jag ser det bör bilder som väsentligen förändras med icke fotografiska metoder, typ målarpensel, colorering, bildbehandling i dator och liknande, inte kallas för fotografi utan för en form av "blandteknik mellan fotografi och andra konstformer". Bilder som frambringas med fotografiska metoder är för mig däremot fortfarande fotografier, oavsett hur de ser ut.

Att kalla något för fotografi eller blandteknik är ingen värdering i sig utan enbart en beteckning på vilken teknik bilden framställts med. Den nya tekniken innebär ytterligare möjligheter att bearbeta och förändra bilder med hjälp av dator men man bör vara noga med att ange vad det är man gjort. Att kalla en grovt datorförändrad bild för fotografi är inte riktigt rätt. Begreppet fotografi bör behålla den betydelse det hittills haft. Foto: "alstrad genom ljus". Fotografi: "Framställning av bilder på ljuskänsligt material".

Om bilden frambringas genom att måla/arbeta med olika verktyg i ett datorprogram så är det inte fråga om någon fotografisk metod. Görs enbart grundredigeringar i form av kontrast/skärpa/färgjustering, dammborttagning etc. så bör det däremot fortfarande kallas fotografi eftersom den huvudsakligen kommit till via den ljuskänsliga sensorn. Även metoder som dubbelexponeringar och ihopsättning via dator (t.ex för att få mörkare himmel) bör inlemmas i begreppet fotografi så länge man inte väsentligen förändrar bilden på annat sätt. Men börjar man använda verktyg för målning/utslätning/borttagning-tillägg av bilddelar så är det ju inte någon fotografisk metod. Man frambringar ju då inte förändringen genom belysning av ljuskänsligt material.

Nu vet jag att många kommer att bli sura och se mig som en gammal puritanist (det heter inte purist vilket betyder något helt annat) men jag tycker faktiskt att detta är något som är väsentligt. Fotografi får inte bli ett alltför utslätat och diffust begrepp vilket det kanske håller på att bli? I det avseendet kan det ju förstås ha gått för långt? Men som jag skrev i början, bildresultatet är det viktigaste och jag vill absolut inte nedvärdera alla de duktiga bildbehandlare som finns, bl.a här på fotosidan. Dock kallar jag inte alla bilder här på fotosidan för fotografier. För mig finns det många bilder här som framställts med en blandning av fotografisk metod och annan metod. Se det dock inte som något negativt. Är det bra så är det bra oavsett teknik.

Jag tycker det precis är det här det handlar om. Fotografi har ju utmärkts av det faktum att man använt en viss process för att framställa bilderna, som du skriver "framställning av bilder på ljuskänsligt material". Allt annat blir ju på något sätt nån form av grafisk teknik eller process. Även exv. silkscreen-teknik använder sig ju som många andra grafiska processer av exv. "ljuskänsligt material" när man tar fram den mask som sen läggs på och smälts in i själva silkscreenduken.

Själva bilden framställs sen på vanligt papper genom att färg pressas med en rakel genom öppningarna i den mask man skapat med hjälp av filmen. Även själva masken består faktiskt oftast av ljuskänsligt material på en mylarbärare som sen framkallas med vätesuperoxid, så det är ju t.o.m. två fotografiska steg före tryckningen på papper. Utskrifter med bläckstråle-teknik som idag är så populär skulle ju heller inte vara fotografi med en sån definition som ovan, men det vet jag många som skulle opponera sig mot.Så grabbar frågan är: "Sysslar vi med fotografi eller grafik?" Det enda som är ljuskänsligt i den digitala fotoprocessen är ju processorn.Är det mer fotografi än silkscreen-teknik om man skriver ut på ett vanligt papper och inte på fotopapper?

Åh nu blir det ett jävla liv i lådan!? För visst är man väl fotograf eller... vad?
 
Johan_O skrev:
För mig är resultatet det absolut primära, vägen dit är av underordnad betydelse och inte särskilt viktig.

Det här är en hållning som man hör allt oftare tycker jag. Jag håller dock inte med! Är resultatet det enda som är viktigt är det väl bättre att köpa färdiga bilder av ett proffs.
Själv tycker jag att själva fotandet är en viktig del av upplevelsen. Jag gillar att smyga runt med kameran samt att snacka med folk som jag fotograferar, som jag antagligen inte hade pratat med annars. Är det någon som håller med?
Jobbar man som fotograf är det naturligtvis annorlunda.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
.........Utskrifter med bläckstråle-teknik som idag är så populär skulle ju heller inte vara fotografi med en sån definition som ovan, men det vet jag många som skulle opponera sig mot...........

Själva de fysiska utskrifterna är inga fotografier enligt hittillsvarande definition. Det är en annan teknik som mera liknar grafisk reproduktion. De digitala bilder som fotoaffärerna framkallar med laserbelysning på vanligt RA4 färgpapper är däremot äkta fotografier rakt igenom. En bättre benämning på utskrifter vore fotoutskrifter eller liknande för att inte förväxla dem med traditionella fotografier där processen och operationerna i mörkrummet görs med belysning av ljuskänsligt material och måste upprepas för varje bildexemplar.
 
Tomasz skrev:
Visst har du rätt. Jag ville vara lite provocerande, och samtidigt försöka väcka funderingar över vad som ska vara hantverk<->automatisering respektive fotografi<->bildframställning. Ibland tycker jag det är så svårt att få fram sina tankar, både i forumen och på bild:)

Såg inte din ";-)", kanske bättre att använda ikon som syns lite bättre?
 
arvro395 skrev:
Det här är en hållning som man hör allt oftare tycker jag. Jag håller dock inte med! Är resultatet det enda som är viktigt är det väl bättre att köpa färdiga bilder av ett proffs.

Resultatet kan vara det viktigaste, förutsatt att man har gjort det själv. -Fångat ögonblicket och är nöjd med resultatet. Vägen dit kan vara ett gammaldags hantverk eller ett modernt knapptryckande. Att få fram det man vill uttrycka är inte samma sak som att gå och köpa en färdig bild.

Bättre eller sämre?
Ja, vilket är bäst att simma eller åka båt över sjön.
 
Det enda som har gått för långt i mitt tycke är funderandet och analyserandet... ;-)

Allt var inte bättre förr.

En bra bild är en bra bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.