Annons

har de slutat att sälja agfas multicontrast papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Var innte på scandinavianphot och skulle beställa agfa multicontrast fiber papper med blank yta och såg att det inte fanns några. Inte heller hos photax hade de några. Nån som vet vad som hänt, har de slutat att tillverkas?
Fan det var ju mitt favoritpapper.
 
marcus hev skrev:
Var innte på scandinavianphot och skulle beställa agfa multicontrast fiber papper med blank yta och såg att det inte fanns några. Inte heller hos photax hade de några. Nån som vet vad som hänt, har de slutat att tillverkas?
Fan det var ju mitt favoritpapper.


Frågade du dom?

Det finns säkert,
/ Jim
 
marcus hev skrev:
Var innte på scandinavianphot och skulle beställa agfa multicontrast fiber papper med blank yta och såg att det inte fanns några. Inte heller hos photax hade de några. Nån som vet vad som hänt, har de slutat att tillverkas?
Fan det var ju mitt favoritpapper.

Agfa har gått i konkurs.

Stefan
 
Fotopappers- och filmproduktionen togs bort från "vanliga" Agfa när företaget tidigare gick i konkurs/kom på obestånd. Den ligger inte under Agfa koncernen längre om jag förstått rätt men har jag fel så säg till. Tror inte att de slutat tillverka Multicontrast fiber utan bara att Photax inte tar hem det längre då de börjat sälja Forte-papper och inte vill ha allt för många fabrikat på lager. På engelska Silverprint säljer man fortfarande deras fulla sortiment men i Sverige kanske det blir allt svårare att få tag på? Eller har de gått i konkurs igen eller slutat produktionen? Har inte hört något om detta dock?
 
Agfa delades upp i två olika företag för en tid sedan. Agfa Photo tillverkade film, fotopapper och kemi och Agfa tillverkar utrustning till den grafiska branschen, som t ex bläckstrålepapper med mera.

Agfa Photo gick för ett slag sedan i konkurs och just nu styckas företaget upp i mindre delar. Men det verkar inte som om någon är intresserad av film och papper.

Stefan
 
Fotopapper

Det finns mkt fina papper där ute i butikerna.
Själv har jag en favorit och det är Ilford Multigrade IV med PEARL yta.


Gött e det!
/ Jim
 
Men! Det är ju mitt favoritpapper också! Och så hade jag tänkt köra in mig på APX 100. Jag som trodde de hade klarat sig trots allt...suck.
 
Calbe A09 är en "Ur-Rodinal" altså från det gamla grundreceptet, vilket inte är samma sak som den moderna rodinalen. (Photax har fortfarande Rodinal om du vill hamstra.)
 
Mattias Lundblad:

Jag hoppas precis som du att Agfa Apx 100 skall börja tillverkas igen. Skall till Clas Olsson idag och köpa de rullar som finns kvar.

Älskar den filmen, skarp,vass och gör mig aldrig besviken !!!


Niklas, som sörjer AGFA´s bortgång
 
Meddelande från PHOTAX (via min mail):

Hej,
vi har redan ersatt Rodinal med "Original-rodinalen" Calbe A09.
250ml. konc 75:-

Med vänlig hälsning,

PHOTAX
 
Finns det andra alternativ till Rodinalen än Ur-Rodinal. Jag hade precis tänkt köpa Rodinal för att testa att maxa kornen i Tri-X. Är det stora skillnader mellan "ur" och "ny" i fråga om korn, skuggseparation m.m.

//Lasse
 
dobos skrev:
Finns det andra alternativ till Rodinalen än Ur-Rodinal. Jag hade precis tänkt köpa Rodinal för att testa att maxa kornen i Tri-X. Är det stora skillnader mellan "ur" och "ny" i fråga om korn, skuggseparation m.m.

Tror inte det är så stor skillnad. Vad jag hört så var ändrade Agfa på Rodinal av tillverkningstekniska skäl, och inte resultatmässiga. Agfa i Östtyskland (ORWO/Calbe) fortsatte dock med samma recept som användes före kriget.

Förutom lite grövre korn så ger Rodinal skarpa negativ med vacker gråskala.

Jag använder ibland Agfa 8, som jag tillverkar själv, som har glycin som framkallningsämne. Det är en gammal porträttframkallare som påminner om Rodinal vad gäller korn, skärpa och gråskala.

Agfa 10 använder p-aminofenol precis som Rodinal, men den har jag inte testat. Tror inte att den är lika dryg som Rodinal.

(Agfa 9 är Rodinal)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.