Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Canon 70-200/4 L IS och ett Canon 50/1,8, vilket hus borde införskaffas?

Produkter
(logga in för att koppla)

kanelbulle

Aktiv medlem
Hej

Jag sitter med dessa 2 godingar och funderar på vilket hus som ska köpas?

Min 40d som inköptes för snart 4 år sedan gav mig 10k bilder, sedan err 99. För dyrt att laga och såld för 500kr till en handlare i trakten. Han kanske gjorde en bra affär..

Hursom, jag vill fortsätta med den här fina hobby verksamheten och är sugen på något som matchar den gamla och helst trumfar över i bildkvalitet.

Saker som jag har läst mig till, är att ISO egenskaperna blir allt bättre i de nya husen och det funkar utmärkt för mig som inte har blixt ännu.

Utesluter inte heller att skifta över till de små systemen ( sony, panasonic etc.) som säkert ger mig bra kvalitet och dessutom smidighet!
Säljer i så fall av objektiven och kör "light"

Men så kommer dessa tvivel igen, om att behålla objektiven och kanske kör en 600d och några fina nya gluggar ( canon 15-85, sigma 150 macro etc. ) och även plussar på med stativ och blixt...

Canon 5dmk2 börjar faktiskt få ett attraktivt pris och den nya Sony A77, samt NEX5n och Canon 7d och ....nej ni ser!

Köp eller sälj, det är frågan!

Tack på förhand kamrater

/ Björn

Är du beredd på att det kan bli dyrt hade jag kört på 5dmkII, med risken för att man fastnar och trampar ner sig i L träsket som för vissa är relativt bottenlöst.

Lightversionen av ovan, dock med samma risk är en 5Dc begagnad.

Annars hade jag satsat på 40D/50D begagnat, rejälare hus är ett stort plus jämfört med de mindre modellerna enligt mig och jag kör själv med en 550D.

Att sälja för att köra NEX systemet är kanske ett alternativ, kolla upp hur det ser ut på objektivfronten osv först så du vet vad du ger dig in på bara, själv har jag inte mycket till aning om det.

Hej

Jag sitter med dessa 2 godingar och funderar på vilket hus som ska köpas?

Min 40d som inköptes för snart 4 år sedan gav mig 10k bilder, sedan err 99. För dyrt att laga och såld för 500kr till en handlare i trakten. Han kanske gjorde en bra affär..

Hursom, jag vill fortsätta med den här fina hobby verksamheten och är sugen på något som matchar den gamla och helst trumfar över i bildkvalitet.

Saker som jag har läst mig till, är att ISO egenskaperna blir allt bättre i de nya husen och det funkar utmärkt för mig som inte har blixt ännu.

Utesluter inte heller att skifta över till de små systemen ( sony, panasonic etc.) som säkert ger mig bra kvalitet och dessutom smidighet!
Säljer i så fall av objektiven och kör "light"

Men så kommer dessa tvivel igen, om att behålla objektiven och kanske kör en 600d och några fina nya gluggar ( canon 15-85, sigma 150 macro etc. ) och även plussar på med stativ och blixt...

Canon 5dmk2 börjar faktiskt få ett attraktivt pris och den nya Sony A77, samt NEX5n och Canon 7d och ....nej ni ser!

Köp eller sälj, det är frågan!

Tack på förhand kamrater

/ Björn

Hade jag varit du hade jag skaffat ett 600 eller 550-hus, med en bra normalzoom till (hoppa över kit-zoomen).
Dom objektiv du har är bland dom bästa pengar kan köpa.

Om bara den nya femman kunde uppenbara sig så jag fick lugn och ro, förhoppningsvis jäkligt dyr så jag kan glömma den...

Det är jobbigt när knoppar brister och man ska bestämma sig vad som skall göras, återstår att åka runt till bekanta för att bekanta sig med dessa kameror för att bilda sig en uppfattning.

Fina bilder du har tagit Anton!

Det där är väl lite att ta i? :)

Jag hade nog satsat på ett 40/50/60 hus alternativt 7D.

Ännu ett bra råd och ja, jag kollar in på era sidor, för att se vad ni har i påsen ( jeflar med grejer!)

Blir tillslut som den där sketchen med Lena Nyman och Gösta Ekman " Totte ska inte ha några kulor, Totte ska ha en banan.."

Keep them coming.....

Ännu ett bra råd och ja, jag kollar in på era sidor, för att se vad ni har i påsen ( jeflar med grejer!)

Blir tillslut som den där sketchen med Lena Nyman och Gösta Ekman " Totte ska inte ha några kulor, Totte ska ha en banan.."

Keep them coming.....

Allt beror ju (som vanligt) på hur mkt pengar man vill/kan lägga. :)
Om du nu ska gå på begagnat och redan haft en 40D så kanske det kunde vara kul att testa en fullformatare? Så jag adderar 5D (1) till listan? (Mao bytte jag kulor mot banan. :) )

Allt beror ju (som vanligt) på hur mkt pengar man vill/kan lägga. :)
Om du nu ska gå på begagnat och redan haft en 40D så kanske det kunde vara kul att testa en fullformatare? Så jag adderar 5D (1) till listan? (Mao bytte jag kulor mot banan. :) )

Oj, där halkade det till minsann!
Vad kan den gamlingen ligga på i beg pris?

Det där är väl lite att ta i? :)

Jag hade nog satsat på ett 40/50/60 hus alternativt 7D.

Med "pengar kan köpa" menar jag då prestanda per krona.

Själv har jag en 7D med 24-70L f/2.8 och 70-200L f/2.8 isII, och visst är det
en bättre setup, men den är inte 25000 kronor bättre.
Många gånger har jag tillochmed kommit på mig själv med att ha föredragit
min 550 med ett 70-200 f/4. Särskilt om man är utomhus heldagar.

Senast ändrad:
Har inte haft någon annan kamera än canon 550d, är nöjd med bildresultat mm, men skulle önskat att den hade snabbare AF. Det är svårt att välja kamera åt någon annan!
Nöjd över min kamera iallafall, men siktar in mig på att köpa ny om ett tag!
Klämt lite på en 50d ett par dagar, verkar vara en kamera som passar mig, Stor o bra tyngd i den!
Snabbare AF än 550d:n.

Ut o kläm o känn på kameror!

Jag hade kört på en beggad 5D och sedan använt mellanskillnaden till ett roligare objektiv än 50/1.8, en begagnad 35/1.4L kanske?

Så där, då har jag inhandlat ett stycke hus vid namn Canon 7d hos Rajala, för den överkomliga summan 9970kr.
Med frakt och postförskott så blir det 10150kr. vid leverans.

Tror att jag pyntade över 11000kr. för 40d+kit objektivet en gång i tiden...

Må den tjäna mig väl och nåde Canon om de kommer med en efterträdare imorgon, som kostar bara liite mer och är myycket bättre!

Tack för input kamrater

/ Björn

Så där, då har jag inhandlat ett stycke hus vid namn Canon 7d hos Rajala, för den överkomliga summan 9970kr.
Med frakt och postförskott så blir det 10150kr. vid leverans.

Tror att jag pyntade över 11000kr. för 40d+kit objektivet en gång i tiden...

Må den tjäna mig väl och nåde Canon om de kommer med en efterträdare imorgon, som kostar bara liite mer och är myycket bättre!

Tack för input kamrater

/ Björn

Då får du allt berätta senare vad du tycker om kameran!
Grattis o ut o fota med dig nu!!

ja ha då han du köpa ser jag! jag som va så inne på att berätta hur jag hade tänkt :)
men en 7D kommer du bli riktigt nöjd med tror jag, det som 7D kan ha som nackdel enligt vissa som använder den är att den är ganska "kräsen" på sin optik, och att det kräver lite av fotografen att "lära känna" sin kamera och optik för att få ut max av den, vilken det påstås att 5D MkII kan vara lite snällare att klara. Men som sagt vem tar sig inte tid att lära sig sin kamera och optik hur den trivs olika ljus och miljöer för att få ut max av den?
Så det är nog inget du behöver tänka nämnvärt på, mera än att det kan va en ursäkt för egot om dina första bilder inte blir 100% kanon i alla avseenden :)

Ser fram i mot att få höra din bedömning sen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar