Annons

har beslutsångest hjäälp! ang nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle absolut ta D200 över D80. Prisskillnaden idag är löjligt liten då under mycket av sin livscykel låg D200 på 14000:- och D80 på 9000:-. Idag skiljer det bara knappt en tusenlapp beg. En detalj med D200 som göms i specarna är dock att D200, trots sin målgrupp, hade en dach(penta)spegelsökare och inte en glasprisma! D300 har glasprisma liksom D7000. Det är sant att D200 har mer än ett stegs sämre ISO prestanda än D300 & D90 och det är ytterligare ett steg till D7000 & D5100 men i praktiken blir detta bara ett bekymmer vid större utskrifter vid ISO 1600 och uppåt. Kör själv med Canon 1Ds mark II av samma generation (fast CMOS) men jag tycker inte det är ett problem i praktiken då jag inte fotar inomhussport.

Vet du bara vad du gör och inte väntar dig att den ska vara bra på höga ISO så kan jag absolut rekommendera D200!

På låga ISO är den riktigt bra, speciellt för sitt pris, men så fort ISO går över 100 börjar kvalitén falla vilket inte är fallet för D300 och D90 på samma sätt. Å andra sidan är som du säger huset sort och rejält med gott om direktknappar och dessutom är den snabb och har bra AF. Min första kamera var en D200 och det är jag glad för, varje gång jag känner på en kamera i plast tänker jag på vilken tur jag hade som skådade ljuset med en gång :) Nu har jag en d300s, men förutom prestanda på höga ISO och såklart funktionerna som filmning och LiveView som D200 saknar, är det inte någon nämnvärd skillnad på dem!

Vet du bara vad du gör och inte väntar dig att den ska vara bra på höga ISO så kan jag absolut rekommendera D200!

På låga ISO är den riktigt bra, speciellt för sitt pris, men så fort ISO går över 100 börjar kvalitén falla vilket inte är fallet för D300 och D90 på samma sätt. Å andra sidan är som du säger huset sort och rejält med gott om direktknappar och dessutom är den snabb och har bra AF. Min första kamera var en D200 och det är jag glad för, varje gång jag känner på en kamera i plast tänker jag på vilken tur jag hade som skådade ljuset med en gång :) Nu har jag en d300s, men förutom prestanda på höga ISO och såklart funktionerna som filmning och LiveView som D200 saknar, är det inte någon nämnvärd skillnad på dem!

Tack för ett utfötligt svar!

Nej jag förväntar mej bra byggkvalitet med bra användarvänlighet, jag har nu som sagt en pentax k100d och jag tror ändå att d200 piskar den va de gäller brus då k100d är ganska tvärkass på att hantera brus.

Efter dina och andras rekomendationer lutar de nu åt en d200 någon som har ett hus till salu hör gärna av er!

Pentaxen är nu till salu med ett sigma 70-300 tele till! Kika in min annons

Mvh peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar