Annons

har beslutsångest hjäälp! ang nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

skött

Medlem
som rubriken lyder behöver jag hjälp med att resonera kring mitt kameraköp.
jag är öppen för förslag men har kollat runder på d80 d200 (bara hus)

dessa hus kan man få för runt 3000kr på blocket

vilken hade ni valt tacksam för svar
mvh

Jag antar att du vill ha någon av dessa pga de lite mer användarvänliga och proffsigare kamerahusen.. Men sensorerna är hopplöst gamla ccd-sensorer. En ny Nikon D3100 eller ny D5000 har mycket nyare och bättre cmos sensorer. Är det bildkvalite du är ute efter, köp en ny instegskamera istället.

Jag skulle alla gånger lagt på en tusenlapp eller två för att få en modernare sensor.
Tekniken utvecklas i rasande takt så Du får betydligt mer kamera för pengarna.

/Peter

tack så mycket för de snabba svaren!

ja de börjar bli gamla de vet jag, jag är ute efter bra byggkvalitet en kamera som ligger bra i handen, min kusin har en d200 o den ligger fint i handen tycker jag även den mindre d80/d90 skulle kunna funka kanske vad tycker ni?

d90in börjar gå ner i pris med har jag sett. men vad skulle ni rekomendera inga instegskameror tack

mvh

Jag antar att du vill ha någon av dessa pga de lite mer användarvänliga och proffsigare kamerahusen.. Men sensorerna är hopplöst gamla ccd-sensorer. En ny Nikon D3100 eller ny D5000 har mycket nyare och bättre cmos sensorer. Är det bildkvalite du är ute efter, köp en ny instegskamera istället.
Nja, bildkvalité är mycket mer än sensorns funktion. Jag kan mycket väl tänka mig att man får högre "bildkvalité" med t ex D200 än med D5000 under många förhållanden.

jag tycker de är för små har ganska stora händer

vill ha fler funktioner utan att rota i meny mm

har en pentax 100d nu o skulle gärna vilja byta upp mej till en mer avancerad kamera.

Hej ! Är du ute efter ett bra hus så köp en d80 eller D200,annars köp D90 som du kan få ny med garanti för strax över 5000kr (Cyberphoto 5.490kr.Att en kamera har "gammal" sensor betyder inte per automatik att man får sämre bilder,det är så mycket annat som spelar in.Folk pratar här på FS om kameror som "gamla" och "ålderdomliga" bara för att dom är ett par år gammla,tycker bara det är trams ! MVH.

Hej ! Är du ute efter ett bra hus så köp en d80 eller D200,annars köp D90 som du kan få ny med garanti för strax över 5000kr (Cyberphoto 5.490kr.Att en kamera har "gammal" sensor betyder inte per automatik att man får sämre bilder,det är så mycket annat som spelar in.Folk pratar här på FS om kameror som "gamla" och "ålderdomliga" bara för att dom är ett par år gammla,tycker bara det är trams ! MVH.

ja jag har just nu hittat ett klipp på blocket d90 med 18-105 vr för 4000kr tyckte de va ett riktigt bra pris :)

ja jag håller med och tror att folk har fått lite köp nojja att de måste ha de nyaste hela tiden, jag menar en d200 idag för ca 3500 måste ju vara mer prisvärd än en instegskamera i samma pris klass de finns ju en anledning till varför nypriset på d200 låg på närmare 20 000.....

försöker dra slutsats men inte e de lätt finns så många att välja på

d80
d200
d90
några fler förslag??

jag tror att jag köper de huset som jag hittar bra pris på och som är i bra skick
MVH

jag har även en fråga om d200, hur manuell är den vet att de inte finns något full auto på den. den är väll inte helt manuell?

auto exp tid
auto bländare

MVH Peter

Den har både "full" automatik (dvs programautomatik), bländarförval och slutarförval.

Fast personligen tycker jag D90 med 18-105 för 4000 kr låter som ett givet val.

Hej,
har ingen egen erfarenhet av varken d80 eller d200 men i din situation kanske Fuji S5 (tror jag den heter) kan vara ngt? den sägs vara baserad på Nikon D200 men har en annan sensor. Har sett en del väldigt fina bilder tagna med den kameran. Ken Rockwell har kollat på den:
http://www.kenrockwell.com/fuji/s5.htm
Fuji har Nikons objektivfattning så jag tror du har hela nikonsystemet tillgängligt. (kanske vet ngn här på forumet mer om detta?) Specifikationerna kanske inte är så märkvärdiga men det är inte allt! Bara för att förtydliga: jag äger ingen fuji s5 och har inte heller ngn koppling till fuji.
Lycka till med ditt köp!

Den har både "full" automatik (dvs programautomatik), bländarförval och slutarförval.

Fast personligen tycker jag D90 med 18-105 för 4000 kr låter som ett givet val.

tack för svar :)

ja grymt pris men lite långt bort vågar man skicka efter kameran utan att riskera att den ligger i tusen bitar när man öppnar kartongen :/?

tack för svar :)

ja grymt pris men lite långt bort vågar man skicka efter kameran utan att riskera att den ligger i tusen bitar när man öppnar kartongen :/?

Visst, den skeppas ju nästan alltid runt halva världen innan den landar hos konsumenten. Se bara till att den bor i sin originalkartong.

Per.

hejsan
nej generationen styr verkligen inte mitt val då jag valt att kolla på d200/d80 som inte är de nya generationerna.

var idag inne och klämde på d300an som motsvarar d200an i byggkvalitet, kännde även på d90in som motsvarar d80 och måste säga att skillnaden är ganska stor visst d90 är en smidig kamera och levererar säkert bra bilder, men d300 känns så mycket mer gedigen och rubust gillar tyngden i den.

lutar just nu mot en d200!

någon som vet hur canons 40d står sej i jämförelse med d200

MVH Peter

Top 5 lista:
1: D300 (ett stort hopp från D200 både sensorn och annan teknik tex af, mätning, buffert, bps, skärm och annat)
2: D90
3: D200
4: D80 (känns som en dålig D200)
5: någon av canons modeller kan vara intressanta. Tex 40d, 50d.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar