Drygheten är ingen fara så länge jag kan utvecklas som fotograf så får du gärna vara så dryg du bara kan
Att (som jag i praktiken gjorde) skriva "det är ditt fel, inte kamerans" kan ju kännas som ett påhopp
Försöker besvara dina frågor så gott jag kan nu:
Har testat mycket nu i min ministudio och blivit positivt överraskad av att jag inte har några problem med autofokus alls när jag fotar produkter.
Jepp, de står ju still
Så:
- Hur har du autofokusen inställd?
Använder standardinställningar (fast med endast tumfokus)
Kör "s" när jag låter kameran välja fokus och på "C" när jag själv väljer när det är bra nog. 51-punkter men använder nästan bara den i mitten.
Ok, det där blev jag faktiskt inte så mycket klokare av. "standardinställningar" säger inte så mycket
Men: Tumfokus är ju ett smidigt sätt att själv styra när och hur mycket man vill ha hjälp av autofokusen. Klokt.
"S" innebär singelfokus, alltså att kameran letar fokus, och så snart den hittat den så slutar den arbeta. Det fungerar alltså bara med helt stillastående motiv, rör sig motivet så kan det hinna flytta sig mellan att kameran hittade fokus och att du tar bilden.
"C" innebär kontinuerlig fokus, eller att kameran aldrig slutar leta fokus förrän du faktiskt tar bilden. Det enda som fungerar vid rörliga motiv. Kan bli en aning veligare vid helt stillastående motiv, men är numera sällan ett problem.
Mitt tips: glöm S-läget, det har få fördelar numera. Kör C-läget.
Du har 51 punkter tillgängliga, men du använder bara en av dem. Så jobbar många, och det ger bäst precision och kontroll när man vill placera fokus exakt (t.ex. på ögonen). För rörliga motiv (t.ex. en hund som springer mot dig) kan det vara avsevärt enklare att vrida områdesväljaren ett snäpp till mittläget (ta hjälp av kringliggande punkter) - det är lite som skillnaden att försöka skjuta fågel med kulgevär eller med hagelgevär (om nu den liknelsen känns begriplig).
- Är det enbart vid porträttfoto den inte ger de resultat du vill?
Det känns så, testat att köra studiotester på saker nu och där träffar kameran varje gång.
- Är motiven stilla, eller rör de sig?
Personerna står still, men gör säkert mikro rörelser med ansiktet osv.
Exakt, där kan C-läget fungera avsevärt bättre än S-läget.
- Hur är ljusförhållandena i de situationer då du försöker sätta fokus?
Väldigt olika, jobbar mycket på mässor så ljuset kan variera kraftigt.
Problemen uppstår både i bra och dåligt ljus, fast det känns som att det oftare kommer om jag måste sätta ISO runt 500 istället för mitt normala 100-200
Så, mer problem i svagt ljus, vilket i sig är logiskt - AF fungerar gradvis sämre ju svagare ljuet är. Plus att AF är beroende av att "se" kontraster i motivet, alltså linjer, färgövergångar och liknande. Konkret: Det är enklare att sätta fokus på en zebra i starkt ljus än på en enfärgad häst i svagt ljus.
Min bländare brukar ligga runt 4 inomhus och närmare 11 när jag fotar i dagsljus.
Det borde inte vara problematiskt, de största problemen får man (av en lång rad skäl vi kan ta senare) när man vill sätta fokus vid riktigt stora bländare om f/1,4, f/1,8 och liknande.
Försöker alltid ha en slutartid på minst Dubbelt så snabb om objektivet är långt (på 50/1.8 har jag aldrig kortare slutartid än 1/100s)
Det är en tumregel och därmed ganska grpv, och dessutom tar den egentligen mest hänsyn till skakningsoskärpa (dvs att du inte håller kameran helt stilla), inte till rörelseoskärpa (dvs att motivet inte rä stilla. Nu verkar du ha ganska stillsamma motiv, men även en stillastående människa som t.ex. pratar rör en del på huvudet vilket försämrar skärpan vid såpass långa slutartider som 1/100. För en personm som promenerar ger inte 1/100 speciellt bra skärpa, då får du upp på kanske 1/250-1/500, för en person som springer 1/1000-1/2000 för bästa skärpa.
- Var på motivet placerar du fokuspunkterna när du försöker få fokus?
Siktar alltid på/mellan ögonen
Att sikta mellan ögonen kan orsaka ett problem som beror på att autofokusen oftast prioriterar det som den uppfattar som närmast - vilket i det här fallet lätt bli eventuella glasögon eller rent av näsan.
- Var på motivet vill du helst ha fokus?
På ögonen
- Vilka felfokuseringar är det du får? Stora? Små? Konsekvent framför/bakom där du vill ha fokus?
Svårt att avgöra om fokuspunkten blir för nära eller för långt bort men det ser ofta ganska platt ut och färgerna i ansiktet smälter samman.
Om man ser bilden i litet format (på kameradisplayen eller på håll) ser det skarpt ut men när jag närstuderar bilderna är dom ofta ur fokus.
Nu kan det du beskriver här möjligen röra sig om en blandning av fokusfel och rörelseoskärpa (om du använder såpass långa tider som 1/100).
Men, för att beskriva de här ur autofokusens synvinkel: Den ser inte ett ansikte, den ser till att börja med (om vi nu håller oss till din D300 och de AF-inställningar du verkar använda) inga färger, bara kontraster mellan mörkt/ljust. Det den behöver för att kunna ställa in fokus är kontrastskillnader - som tvära färgövergångar eller linjer. Det är därför autofokus kan bli helt ställd om du siktar på en slät yta - den hittar inget att "hugga på". Det är därför den ofta prioriterar glasögon istället för själva ögonen (glasögonen har skarpare kanter = tydligare linjer). Det är också därför ljuset spelar stor roll, mer riktat ljus ger mer kontraster i motivet = säkrare autofokus.