Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har 4 Gb men Win XP använder bara 3 Gb?

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeTheBike

Aktiv medlem
Jag har precis köpt ny dator för att få riktig fart på PS CS2. Efter bra tips från fotosidan blev valet ett bygge med;Intel Pentium(R) D 3,2 MHz, dual core och moderkort Asus P5ND2-SLI Deluxe (fantastiska beteckningar!). Till detta 4 Gb DDR2 minne.

Problemet nu är att BIOS säger att 4 Gb är installeratt men XP visar att bara 3 Gb är tillgängligt, både i general information och task manager. Det känns inte helt rätt. Vad är fel?

Jag har varit med om detta tidigare.

XP använder alla 4 GB minne som finns, men Task Manager eller Aktivitetshanteraren visar bara 3 GB. Men om du kollar under Systeminformation(Start-Alla Program-Tillbehör-Systemverktyg) så kan du se att den indikerar 4 GB minne. Kommer inte ihåg sökvägen på Engelsk Win XP, men det är något liknande.

Så du kan vara lugn, Microsoft har inte snuvat dig på ditt minne.

Om du har installerat 4Gb så reserveras 2Gb till operativsystem och 2Gb till övriga processer.
Så mycket som 2Gb till operativsystem behövs inte. För att kunna utnyttja mer än 2Gb till övriga processer (program alltså..) så kan man sätta en flagga som kallas /3GB i boot.ini.
Då reserveras bara 1Gb till operativsystemet.

Lite att läsa:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;833721#XSLTH3253121121120121120120

Tillägg:
att använda 64-bitars istället är inte så mycket bättre om man bara har 4Gb, adresseringen är ju längre så alla program tar upp mer minne. Räkna med att kanske så mycket som 30% extra minne krävs för varje program.

Senast ändrad:
ursose skrev:
Om du har installerat 4Gb så reserveras 2Gb till operativsystem och 2Gb till övriga processer.
Så mycket som 2Gb till operativsystem behövs inte. För att kunna utnyttja mer än 2Gb till övriga processer (program alltså..) så kan man sätta en flagga som kallas /3GB i boot.ini.
Då reserveras bara 1Gb till operativsystemet.

Lite att läsa:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;833721#XSLTH3253121121120121120120

Tillägg:
att använda 64-bitars istället är inte så mycket bättre om man bara har 4Gb, adresseringen är ju längre så alla program tar upp mer minne. Räkna med att kanske så mycket som 30% extra minne krävs för varje program.

Om jag läste rätt gäller detta för Exchange Server. Gäller det även XP Pro? Hur ska jag göra?

Man måste göra detta innan man installerar Exchange server. Men annars kan man göra det när som helst. Man editerar boot.ini som finns på C:\ och skriver dit /3GB.

Men om detta funkar på XP Pro vet jag inte, och om man kan göra fel så att systemet inte startar vet jag inte. Så du måste kolla om du har någon manual eller söka info om ditt operativsystem tillsammans med /3GB flaggan.

OK! Låter lite lite för risky för att jag ska göra det själv med mina begränsade kunskaper. Får nog söka hjälp av mer insatta...

4x1gb är lite väl mycket för att minneskonrollern ska klara av det. Står så på pappret att det går med 4x1gb men det är mest reklam.

Vem lurade dig att slå på så stort? 2gb räcker och blir över. Blir bara långsammare timings med onödigt mycket minne och ett slöare system.

Senast ändrad:
ursose skrev:
Man måste göra detta innan man installerar Exchange server. Men annars kan man göra det när som helst. Man editerar boot.ini som finns på C:\ och skriver dit /3GB.

Men om detta funkar på XP Pro vet jag inte, och om man kan göra fel så att systemet inte startar vet jag inte. Så du måste kolla om du har någon manual eller söka info om ditt operativsystem tillsammans med /3GB flaggan.

Om man kollar längst ner i KB-artikeln så står där såhär:

APPLIES TO
• Microsoft Windows Server 2003, Enterprise Edition (32-bit x86)
• Microsoft Windows Server 2003, Standard Edition (32-bit x86)
• Microsoft Windows Server 2003, Web Edition
• Microsoft Windows XP Professional for Itanium-based systems
• Microsoft Windows XP Professional
• Microsoft Windows XP Home Edition

/Viktor

StefanA skrev:
4x1gb är lite väl mycket för att minneskonrollern ska klara av det. Står så på pappret att det går med 4x1gb men det är mest reklam.

Vem lurade dig att slå på så stort? 2gb räcker och blir över. Blir bara långsammare timings med onödigt mycket minne och ett slöare system.

Möjligen är det så med win-men den som arbetar med stora bildfiler och mac vinner på att ladda maskinen så full det går med raam. Speciellt nu med senaste Photoshop som kan hantera mer än 2Gb raam, samt att flera tunga program , Photoshop,Indesign,kan köras effektivare samtidigt
Mikael

Man kan lugnt göra detta utan att riskera att datorn inte fungerar. Det görs genom att lägga till en rad till i boot.ini som kommer upp som val när man bootar upp maskinen. Då kan man älja normal uppstart eller uppstart med 3Mb switchen. På min dator ser extra raden ut på följande sätt:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 3GB" /USERVA=2700 /3GB /NoExecute=OptIn /fastdetect

Notera att det inte skall var radbrytningar som ovan.

Du kan redigera boot.ini genom att högerklicka på Min dator, klicka på Avancerat, klicka på Inställningar längst ned under "Startup and Recovery" på min engelska dator. Högst upp der du en rullningslist under "Default operating system" och litet längre ned "Edit". Om du klickar på motsvarigheten till Edit så öppnar sig Notepad med Boot.ini texten som den ser ut i original. På en ny rad skriver du in vad jag angivit ovan men se till att anvisningar till partitioner, etc, stämmer.

Lycka till!

Gert

gsengma skrev:
Man kan lugnt göra detta utan att riskera att datorn inte fungerar. Det görs genom att lägga till en rad till i boot.ini som kommer upp som val när man bootar upp maskinen. Då kan man älja normal uppstart eller uppstart med 3Mb switchen. På min dator ser extra raden ut på följande sätt:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 3GB" /USERVA=2700 /3GB /NoExecute=OptIn /fastdetect

Notera att det inte skall var radbrytningar som ovan.

Du kan redigera boot.ini genom att högerklicka på Min dator, klicka på Avancerat, klicka på Inställningar längst ned under "Startup and Recovery" på min engelska dator. Högst upp der du en rullningslist under "Default operating system" och litet längre ned "Edit". Om du klickar på motsvarigheten till Edit så öppnar sig Notepad med Boot.ini texten som den ser ut i original. På en ny rad skriver du in vad jag angivit ovan men se till att anvisningar till partitioner, etc, stämmer.

Lycka till!

Gert

Jag ska testa. Dock säger du "på en ny rad"?? Vad jag kan tyda så är det tillägg /USERVA=2700 /3GB som du gjort till en befintlig rad. Vad menar du med ny rad??

Micke

Det här är sista raden:
Källkod:

OK läste dåligt. Ser att du lagt till en ny rad. Dock finns inte "noexecute=optin" med i min original Boot.ini. Skall det vara med?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar