Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantering av Underexponerad BW -negativ film

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Jag är nybörjare på området och har försökt läsa på men många frågor kvarstår.

Utgångspunkten är att negativen endera skall scannas eller också fotas av. (Jag kommer inte att själv framkalla eller kopiera film. Motiven är främst landskapsbilder där jag vill ha största möjliga tonalitet genom lågt korn och rätt lagda kontrastkurvor.

Underexponerad film , som jag förstått det, kan inte räddas i den digitala efterbehandlingen. Överexponerad film däremot kan hanteras, i viss utsträckning, i den digitala efterbehandlingen

Jag har därför på mina första rullar genomgående överexponerad filmen ett steg (pull)

När jag pratar med labben i STHLM verkar det genomgående så att dessa filmer framkallas rakt av (dvs en 100 ISO framkallas som en 50-Isofilm). Men när man läser på nätet får man uppfattningen att med pull ett steg skall framkallningstiden i princip halveras och att en sådan hantering inte är jämförbar med att köra en 100 ISO film Som jag förstått det skall den överexponerade 50-isofilmen ge lägre kontrast-korrekt?
Är det så att sådan korrigering bara´kan göras om man ´framkallar själv eller finns det trots allt labb som fixar det?

Ett extremt exempel på finkorning film är ADOX 20 ISO som måste framkallas med ADOTECH IV. Andra framkallare ger väldigt kontrastrika bilder och då blir det ointressant. Jag har inte hittat nåt labb i STHLM som vill befatta sig med denna film. Jag undrar därför om någon känner till nåt labb eller fotograf som pysslar med detta?.

Wow. Oj.
Du kan inte få någon hjälp av mig tyvärr. Jag har aldrig försökt överexponera medvetet. Tvärtom förstås.

Nu är det många år sedan jag framkallade film själv men minns att det var ett meckande. Jag minns också att det gick ganska bra: Jag spelade in kassettband med musik där jag la in instruktioner till mig själv om när det var det var dags att agitera och hälla ut framkallaren osv. Detta för att få en någorlunda förutsägbar kvalitet och det brukade bli bäst när man följde fabrikantens anvisningar, dvs när man inte pressade eller mixtrade på annat sätt.

Jag har svårt att tänka mig något lab som vill framkalla efter någons speciella idéer. Kolla med proffslabben, inte de mindre ställena. (Vad vet jag som bor i Göteborg?)

Ärligt talat är väl det enda vettiga att börja framkalla själv?!
Landskapsbilder med hög tonalitet (är det samma sak som stort dynamiskt omfång, dvs detaljer i såväl högdagrar som i skuggor?) - det låter som att en digital kamera skulle vara bättre - om det inte är något speciellt du är ute efter.

Men jag gillar nya gamla idéer. Vad är det du vill uppnå? Och vad menas med att en "100 ISO-film framkallas som en 50-ISOfilm"? Jag avslöjar mig som gravt okunnig om dagens analoga värld. Jag frågar ändå eftersom man förr framkallade varje film efter särskilda anvisningar. Det fanns inget linjärt förhållande mellan olika DIN/ASA-värden.

Hade jag haft kvar mina mörkrumsgrejer hade jag gärna provat en Adox. 800 lp/mm.... sure. (Med vilket objektiv och med vilken kontrast då?) Spännande ändå.

Jag har för mig att hos Crimson har man kunnat ange om man vill ha justerad framkallning, men vet inte om det gäller fortfarande. Men labben framkallar ju ändå alla filmer med samma framkallare. Bästa resultatet får du om du framkallar själv. Det kostar inte så mycket att börja, förutom en hel del tid, och du kommer att lära dig mycket, och då tycker du det är kul, och sen är du fast i träsket 🙂
Det är länge sen jag framkallade själv, men du har rätt i hur det fungerar med kontrasten. Överexponering och minskad framkallningstid ger lägre kontrast. Underexponering och längre tid ger det motsatta, och oftast mer framträdande korn. Men hur mycket tiden ska minskas bör du testa dig fram till. Det beror på vilken film du använder. Det stämmer inte att du ska minska tiden med hälften för varje stegs överexponering. Sen så är verklig känslighet för en viss film inte alltid samma som står angivet

[...] Men hur mycket tiden ska minskas bör du testa dig fram till. Det beror på vilken film du använder. Det stämmer inte att du ska minska tiden med hälften för varje stegs överexponering. Sen så är verklig känslighet för en viss film inte alltid samma som står angivet
Så är det, panta rei liksom. Omständligt men också ganska kul.
Det är klart de flesta lab tackar nej till kunders personliga önskemål. Det ju inte alls säkert att det blir som kunden tänkt sig och så blir alla lite olyckliga.

Det känns inte som att du har tänkt igenom vad det är du egentligen vill.
OM du nu har valt ADOX 20... följ då vad ADOX skriver....

Varför skall du överexponera?
Att ta fram personliga exponeringsindex för en viss kamera kräver några filmers testande. Det är inget som sker i en handvändning.

Oftast handlar det om att se till så att man ligger rätt i exponering för att använda zonzystemet.
Men om du skall löpa hela den linan så skall du trimma din process för just DET pappret men det har inte du tänkt att göra.
Så vad är liksom ditt syfte egentligen?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto