Annons

Hantering av metadata i Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gjorde för en tid sedan ett jättejobb med att tagga alla mina bilder med vilka personer som var med i bild. Detta gjorde jag i Windows Live Gallery. Den sparar persondata som regionpersondisplayname. Detta data kan man ej söka efter i Lightroom.

När jag nu testar att flytta data från regionpersondisplayname till vanliga keyword genom ett verktyg som heter exiftool så slår det igenom direkt i utforskaren. Men Lightroom uppfattar inte förändringen, inte ens om jag tar synkronisera mapp.
Ändrar jag manuellt i utforskaren så får jag ett utropstecken i LR som indikerar ändring.

Hur får jag Lightroom att uppfatta en metadataförändring?

/Micke

kan det vara så att du har uppdaterat bara xmp data och inte motsvarande iptc-data mha exiftool. Om jag nu inte fått allt om bakfoten kan det vara en orsak till det problem du beskriver.

Jag taggar numera i LR sen jag gick över till det. Men jättejobbet med taggning av personer gjordes innan jag skaffade LR.

Testat "Read Metadata from File", händer inget när det uppdateras via verktyget exiftool.

Jaan V: Ska kolla det där med XMP-data. Kan vara en ledtråd!

Jag taggar numera i LR sen jag gick över till det. Men jättejobbet med taggning av personer gjordes innan jag skaffade LR.

Testat "Read Metadata from File", händer inget när det uppdateras via verktyget exiftool.

Jaan V: Ska kolla det där med XMP-data. Kan vara en ledtråd!

Haft tillfälle att kolla hur LR gör när man skriver in keywords mha exiftool. LR's keywords uppdaterades korrekt efter "Read metadata from file" oavsett om jag lät exiftool lagra i xmp:hierarchical eller iptc:keywords. Så min ursprungliga fundering var kanske inte korrekt.
Du kan ju enkelt testa själv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto