Annons

Hantering av bilder med NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

andymetal

Aktiv medlem
Hej!
Har precis köpt en Synology DS213J och tänker köpa till 2 st 4TB WD red diskar till denna som jag kommer spegla varandra. Nu till min fundering.
Lutar mot en ny PC med SSD-disk som jag vill nyttja som arbetsdisk, dvs importerar bilderna från SD-kort in till SSD-disken och när jag är klar med dessa, vill jag föra över det till NASet. Detta eftersom jag fotar väldigt mkt och skulle jag ha alla mina bilder på SSD-disken, hade denna blivit full på en månad. Hur gör jag enklast om jag vill föra över de behandlade bilderna med de nya presetsen, kan man göra det per auto? Evigt tacksam för tips, då jag inte hittar någon tråd om detta på nätet. Glömde säga att jag använder Lightroom till att importera bilderna.

MVH
Andreas

Kanske skulle kunna funka med ett enkelt schemalagt robocopy-script.

Allt det jag skriver nu gör du inne i Lightroom:

1) Importera bilderna från kortet och lägg dem på SSD-disken.

2) Arbeta med bilderna och när du är klar med dem flyttar du mappen med bilder till den plats på din NAS där du vill ha dem. På sätt sätt behåller bilderna alla de förändringar du gjort med dem.

2) Arbeta med bilderna och när du är klar med dem flyttar du mappen med bilder till den plats på din NAS där du vill ha dem. På sätt sätt behåller bilderna alla de förändringar du gjort med dem.

SÅ enkelt :D! Tusen tack för tipset!

MVH
Andreas

Jag arbetar i Lightroom och lägger upp bilderna direkt på NASen innan jag importerar dem till programmet.
Det kan ta någon sekund innan Lightroom hämtat in bilden från NASen men sedan går allt snabbt.

Samma arbetssätt som jag då :)
Medan man bearbetar bilderna är det skönt att ha dem lokalt men sedan åker de över på NASen där det finns mer plats och tryggare lagring.
Sedan tar jag backup både på NAS och lokal disk.

Samma arbetssätt som jag då :)
Medan man bearbetar bilderna är det skönt att ha dem lokalt men sedan åker de över på NASen där det finns mer plats och tryggare lagring.
Sedan tar jag backup både på NAS och lokal disk.

Tack för alla inlägg! Uppskattas!

Ja, det lutar åt att jag importerar dem till lokal disk och sedan drar dessa till naset efter att jag behandlat dem (gör detta i Lightroom). Alla inställningar åker alltså med per auto?
Man blir lite nojig, då det är en hel del bilder :p

MVH
Andreas

Alla inställningar åker alltså med per auto?
Njae
Alla ändringar du gjort i LR hamnar i .lrcat-filen.
Den behöver du ta backup på.

Dessutom så kan du ställa in LR så att redigeringarna hamnar i en xmp-fil, bredvid ditt original.
OM man gör detta så vet jag inte om samma redigeringar även existerar i .lrcat-filen samtidigt.

Njae

Dessutom så kan du ställa in LR så att redigeringarna hamnar i en xmp-fil, bredvid ditt original.
OM man gör detta så vet jag inte om samma redigeringar även existerar i .lrcat-filen samtidigt.

Även ifall jag flyttar filerna genom lightroom?

Ändringarna ligger ju inte i originalfilen. De ligger i Lightrooms lrcat-fil.(eller xmp-filerna)
Du hittar den under Lightrooms huvudmappp... om du inte aktivt talar om för LR att lägga den ngn annanstans. JAG påstår att bildbehandlingen flyter bäst om du lägger den på en SSD.

Du måste flytta filerna i LR.
Gör du inte det så tappar LR kopplingen till filerna. Det är inte en rolig sits att hamna i.

Databas tänk.

Tack för alla inlägg! Uppskattas!

Ja, det lutar åt att jag importerar dem till lokal disk och sedan drar dessa till naset efter att jag behandlat dem (gör detta i Lightroom). Alla inställningar åker alltså med per auto?
Man blir lite nojig, då det är en hel del bilder :p

MVH
Andreas

Hej

Alla ändringar/inställningar för varje bild hamnar i lrcat filen å den kan du spara var du vill. Bilderna i sej är helt intakta/orörda, som andra nämnt så kan man spara ändringar i en XMP fil som hamnar i samma mapp som bilden. Alla kopieringar/flyttningar mm bör göras i LR som då håller koll på detta i lrcat filen.
Förresten hur gick de utrymmesmässigt ? Blev de nåt utrymme över på dina 4Tb?

ThomasR

Njae

Krångla inte till det nu. ;-)

Gör man allt i Lightroom (som jag skrev) så följer inställningarna med. Vill man använda bilderna i andra program måste XMP-filen med däremot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar