ANNONS
Annons

Handla på Ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

Castorian

Aktiv medlem
Är det några som har lite erfarenhet av att handla på Ebay?

Jag funderar på att köpa en kamera (ny), men har lite funderingar.
1. Det anges 3 års garanti. Gäller den även i Sverige, eller måste jag skicka tillbaka den till England om något är fel?
2. Tillkommer det kostnader utöver pris och ev. frakt om jag beställer från England?

Finns det annat att tänka på som skiljer sig från att beställa från svensk butik (bortsett manualens språk)?

vänligen
Daniel

Tack så mycket för svaret.

Jag tänker mer om det finns generella regler för inköp från England. Både sånt jag har tänkt på och sådan jag kanske inte har tänkt på. Därav frågan till dem som har erfarenhet av att ha handlat kamera (el.dyl.) via Ebay.

1. När jag handlar på eBay utgår jag från att det inte finns någon garanti och att varan man får är begagnad oavsett vad som påstås i annonsen. Om man sedan år med t.ex. Nikons "gula lapp" som berättigar till garanti så är det i så fall en trevlig bonus.

2. Både Storbritannien och Sverige är med i EU (och EES) och därför finns det inga tullar mellan länderna. Inte heller moms tillkommer om varan redan är skattad i ursprungslandet. Det är liksom det som är en av poängerna med EU:s "fria rörlighet för varor och tjänster".

Tull och moms

Se till att det du köper kommer från något EU-land. I annat fall kan du bli tvungen att betala tull och moms. Moms tillkommer oavsett om du betalat moms för varan eller ej i ursprunslandet, gäller om varan kommer från icke EU-land. Tullavgift tillkommer beroende på vad det är för vara. Avgift till transportören, tullhantering, tillkommer också för import från icke EU-land.

På ebay brukar det uppges varifrån vilket land varan kommer. Tullverket har en hjälp att beräkna alla avgifter på sin hemsida om man ändå vill importera från icke EU-land. Varor av lägre värde är undantagna detta. Beloppsgränsen finns på Tullverkets hemsida.

Har gjort misstaget på amazon vid tillfälle och råkade handla från Japan. Det som verkade vara ett klipp blev efter tull och moms lika dyrt som om jag handlat i Sverige. Lärpengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar