ANNONS
Annons

Handla på Ebay / Prisskillnad i olika länder

Produkter
(logga in för att koppla)

enga82

Aktiv medlem
Surfade runt lite på olika Ebay sidor (USA, Tyskland, UK) i jakt på ett "billigt" teleobjektiv till min Canon 450D. Hittade ett billigt objektiv på Ebay UK, varan skulle skickas från Slovakien, varan var enligt säljaren ny och någon form av garanti ingick också. Priset låg på 200 £ vilket motsvarar ~15-20 % av nypriset i Sverige om man kollar snabbt på tex. priceunner. Tilläggas ska också att det var "köp nu" pris om jag inte missuppfattade det hela. Det fanns 3 st objektiv var av det ena redan var sålt.

Tyckte det hela såg väldigt skumt ut, men började fundera på var "rimligt pris" ligger när man handlar på t.ex. ebay från ett annat land, i detta fall så är det väl prisskillnaden Sverige/Slovakien som är intressant.

Någon som har någon fundering?

Antagligen så är objektivet importerat från Hong Kong, dvs gråimport, då är priset rimligt, men räkna inte med någon garanti som gäller här hemma.

/kent

Jag är skeptisk

Antagligen så är objektivet importerat från Hong Kong, dvs gråimport, då är priset rimligt, men räkna inte med någon garanti som gäller här hemma.

/kent

Är verkligen 15-20% av nypris i Sverige rimligt?
Priset på Ebay, £200, är väl ungefär lika med 2.200 - 2.400
Det skulle då betyda ett pris i Sverige på c:a 11-15 tusen.
Tvivlar jag på.
Johan E kanske har fått procenten om bakfoten.
Eller så är det kanske en auktion där säljaren inte alls tänker sälja för £200.

Är verkligen 15-20% av nypris i Sverige rimligt?
Priset på Ebay, £200, är väl ungefär lika med 2.200 - 2.400
Det skulle då betyda ett pris i Sverige på c:a 11-15 tusen.
Tvivlar jag på.
Johan E kanske har fått procenten om bakfoten.
Eller så är det kanske en auktion där säljaren inte alls tänker sälja för £200.

Objektivet det var frågan om var: 100-400 mm f/4.5-5.6L EF IS och enligt priceunner ligger priset på ~15000 så priset ligger runt 15 % av det i Sverige. Fick mail från säljaren, då jag frågade om frakt till Sverige, där han skriver att han är akutriserad säljare av Canon, och han har en shop i Slovakien. Det som gör det hela ännu skummare är att han inte för tillfället kan använda paypal utan endast direkt överföring till bankkonto.

Frågan i diskussion är/var snarare hur mkt det kan tänkas skilja om man köper begagnat/nytt från ett annat land innan varningsklockan bör ringa.

Bah, glöm det. Solklar blåsning. Med banköverföring har du inte en chans att få tillbaka pengarna när gluggen aldrig dyker upp.

Använd gärna Ebay's funktion för att se avslutade auktioner på samma sökord, den finns i vänsterkanten ("Completed listings") så kan du få en aning om vad saker och ting brukar gå för. Det går inte att dra några generella slutsatser; vissa saker går för 30-40% av det svenska nypriset, andra betydligt mer.

Säljare som inte erbjuder Paypal bör du hålla dig borta ifrån.

/kent

Är du inte lite väl misstänksam? Självklart är det trevligt om de erbjuder paypal men det finns många seriösa som använder sig av banköverföring också. Jag har själv handlat en del på det sättet och det har inte varit något problem.

Dock så håller jag med om att den aktuella annonsen låter som bluff, hur många omdömen har han?

Kontot kan vara kapat eller så kan det vara stöldgods som säljs, kolla när han fått de positiva omdömena och vad han då har sålt och strökolla också köparna för att se att de vilken feedback de har i sin tur. De billigaste säljarna jag hittade vid en snabbkoll ligger ju på över £750, om han säljer det för 200 så är det inte rimligt. Jag hade hållt mig borta.

Säljare som inte erbjuder Paypal bör du hålla dig borta ifrån.

/kent

Va? När jag säljer som privatperson på ebay i t.ex. USA kostar paypal mig mellan 7 och 10 %, jag har inte lyckats komma underfund med exakt hur mycket för att de inte avslöjar växelkurserna (som är usla). Så jag använder inte paypal men meddelar att om köparen lägger på 7 % så får de gärna betala med paypal (inte tillåtet enligt paypals avtal, men det struntar jag i.)

Tillkommer också att det med paypal är skitenkelt att lura en säljare på varan och behålla pengarna, så jag skulle inte heller låta "vem som helst" betala med paypal. Nu är ju som tur är det jag har sålt på ebay typiska samlargrejer och där finns väl inga större problem.

För köparen är paypal inte heller ett smack säkrare, har själv köpt en pryl en gång och betalat med paypal men aldrig fått prylen och paypal gick inte att få att reagera på min anmälan. Nu var det en struntsumma, så jag brydde mig inte. I Paypals avtal står också tydligt att deras skydd mot köpare endast är en Goodwill-tjänst och således inget man automatiskt har rätt till eller kan klaga in via en domstol.
För köparen är paypal heller inte gratis, för om du betalar med ditt visakort för en vara i US-dollar så drabbas du av paypals växelkurs kronor-dollar, den är sämre än min banks.

Läs på lite om paypal så inser du att det är en rätt onödig instans, i allfall inom europa där systemet med direkta överföringar mellan banker är väl utbyggt, och att ebay gör så mycket reklam för Paypal är ju för att de är ett dotterbolag och det handlar enkom om att tjäna pengar, inte högre säkerhet eller liknande. T.o.m. före detta paypalchefen i Europa krävde kopia av pass och kreditkort innan han tog emot en paypalbetalning på sina auktioner, för bara så är säljaren säker på att få sina pengar...

Läst t.ex. i ebays egna forum, klagas spaltmeter över detta.

Det som paypal däremot är bra för är snabba transaktioner med småbelopp - om inte deras avgifter såg ut så att de behåller en fast summa av varje transaktion, så det blir inget kvar där heller...

Vid köp så tar paypal 2,5% i valutakonverteringsavgift om man har pengarna på kontot i SEK (vilket jag har för att jag har köpt grejor i pund, dollar och euro). Men det tar å andra sidan många bankkort också vid utlandsköp. Nåt som har hänt mig är att vid återbetalning från Paypals sida vid t ex om varan aldrig skickas, så har de ju redan innan tagit 2.5% vid köpet (t ex från SEK till $), men sen har de mage att ta 2,5% till när de betalar tillbaka pengarna för att det är ytterligare en valutakonvertering. Om man sen köper prylen från någon annan säljare så har man ytterligare en 2,5% avgift.

Surfade runt lite på olika Ebay sidor (USA, Tyskland, UK) i jakt på ett "billigt" teleobjektiv till min Canon 450D. Hittade ett billigt objektiv på Ebay UK, varan skulle skickas från Slovakien, varan var enligt säljaren ny och någon form av garanti ingick också. Priset låg på 200 £ vilket motsvarar ~15-20 % av nypriset i Sverige om man kollar snabbt på tex. priceunner. Tilläggas ska också att det var "köp nu" pris om jag inte missuppfattade det hela. Det fanns 3 st objektiv var av det ena redan var sålt.

Tyckte det hela såg väldigt skumt ut, men började fundera på var "rimligt pris" ligger när man handlar på t.ex. ebay från ett annat land, i detta fall så är det väl prisskillnaden Sverige/Slovakien som är intressant.

Någon som har någon fundering?

Jag kan nog hålla med om att detta låter skumt. Jag har handlat en hel del på Ebay, både från USA och Hong Kong och då brukar priserna ligga någonstans mellan 60-70% av de svenska butikspriserna. Om priserna ligger under 50% så ska du nog undvika att köpa. Det kan både vara stöldgods eller en ren blåsning. Men jag har också stött på annonser där saker säljs snorbilligt och där säljaren sedan tar igen detta med skyhög frakt. Du bör också vara noga med att kolla säljarens omdömmen och använd Paypal!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar