ANNONS
Annons

Handla i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexNerö

Aktiv medlem
Är det värt och lönt att handla i USA.
Tänkte köpa en D700 med något eller några objektiv men vågar man handla här moch är det lönt? ska åka till Florida, någon som vet bästa stället i så fall och är det några fallgropar att ha amerikanska versioner?

kamerahus har inte världsgaranti, dock har objektiven det om dom inte är gråimporterade

Kamerahus kan visst ha världsgaranti, dock ovanligt.
Men när det kommer till moms och tullavgift ifall de tar dig i tullen.
så är det som gäller:
Kamerahus 0% tullavgift 25% moms
Objektiv 6.5% tullavgift 25% moms

I fall de stoppar dig, aldrig hänt mig varit över en gång om året. Men man vet aldrig

Kamerahus kan visst ha världsgaranti, dock ovanligt.
Men när det kommer till moms och tullavgift ifall de tar dig i tullen.
så är det som gäller:
Kamerahus 0% tullavgift 25% moms
Objektiv 6.5% tullavgift 25% moms

I fall de stoppar dig, aldrig hänt mig varit över en gång om året. Men man vet aldrig

det är väl inte riktigt samma poäng längre mtp dollarkursen. Riktpriset på den kameran är 3 000 dollar, och så tillkommer skatt som varierar i olika stater, tydligen 8,625 procent i New york. Den slipper du om du beställer över nätet till annan delstat, men tydligen inte ok att skicka till hotell. Om dollarn med växlingsavgift kostar ca 8 kr så blir det 24 tusen plus eventuell skatt. Sen finns väl de som ger rabatt och säljer billigare, men lär väl ändå bli en bit över 20 tusen och då kan man ju fundera på om det är värt det när man inte har garanti som gäller i Sverige. En annan femma om man handlat i augusti när dollarn låg runt sex kr. Och så moms och tull om du ska ta det till Sverige ärligt, och då är det ju en riktigt usel affär.

Dyrare...

Kollar priserna nu på BH och Adorama då jag skall till NY i mars och konstaterar att det är identiska priser med Sverige och i vissa fall dyrare (!).

Det som är billigare är som väntat dyrare optik men inte alltid. Hittade Nikons 17-55:a som är ca 2000 lägre i pris och även 70-200:an som är ca 3000 billigare. Men optik under 10000 är det inga stora vinster på. Någon som gjort en djupare undersökning för den som vill få mest "bang for the buck"?

Men om man skall handla i USA vart skall man ta vägen då?

Finns det någon kedja man skall prioritera.

Men om man skall handla i USA vart skall man ta vägen då?

Finns det någon kedja man skall prioritera.

Jag undrar samma sak inför en New York-resa. Helst en butik på Manhatan, alternativt en pålitlig postorder till boendet i NY (fast det senare känns lite sådär...)

Såg tidigare BH och Adorama nämnas. Är det dem som gäller? Vilken är bäst?

Jag har också lite samma funderingar att handla något objektiv på sommarens usa-resa.
vi ska besöka washington, new york, san francisco, los angeles och las vegas. Så har någon bra tips och erfarenheter på butiker i de städerna så mottas de gärna :)

Det jag tittar på i första hand är canons nya 70-200 f/2.8 is usm II.

Jag har också lite samma funderingar att handla något objektiv på sommarens usa-resa.
vi ska besöka washington, new york, san francisco, los angeles och las vegas. Så har någon bra tips och erfarenheter på butiker i de städerna så mottas de gärna :)

När det gäller San Francisco finns det två affärer att kolla in.

Den ena är "Gassers" som är en gammal traditionell butik i centrum (181 2nd street). Den är kul att besöka. Mycket prylar. Rätt rörig. Men kul.

Den andra är Calumet som finns litet utanför centrum (2001 Bryant street). Är en välsorterad prydlig kedjebutik som har det mesta. Även kunnig personal.

Tänk bara på att det tillkommer 9.5% på det som står på prislappen (och nej - man kan inte få tillbaka de pengarna vid utresan).

När det gäller San Francisco finns det två affärer att kolla in.
...
Tänk bara på att det tillkommer 9.5% på det som står på prislappen (och nej - man kan inte få tillbaka de pengarna vid utresan).

Aj fan. Jag trodde det gick att få tillbaks stålar vid utresa. Gäller det hela amerikat? Ska som sagt till NY.

Rätt säker på att det gäller i hela USA.

Från B&H

Local Sales Tax

If the order is shipped within New York State , the law requires that local sales tax be added to the order total including the amount of the shipping charge. If you have resale or tax exempt status, please make your order by Phone, Fax or E-Mail, since we do not have this option available on our web site as of this time.

We do not collect tax for orders shipped out of New York State. Purchases in our store are subject to an 8.875% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when returning home.

Är det värt och lönt att handla i USA.
Tänkte köpa en D700 med något eller några objektiv men vågar man handla här moch är det lönt? ska åka till Florida, någon som vet bästa stället i så fall och är det några fallgropar att ha amerikanska versioner?

Beställ hem grejorna från UK innan du åker, blir förmodligen billigare mht till den låga pundkursen och den låga brittiska momsen. Väl värt att jämföra iallafall.

Aj fan. Jag trodde det gick att få tillbaks stålar vid utresa. Gäller det hela amerikat? Ska som sagt till NY.

Sales tax är delstatlig och inte federal, och generellt finns det ingen möjlighet att få tillbaka skatten vid utresa. Undantagen är Louisiana och Texas. Dessutom finns det några delstater som saknar sales tax.

Sales tax är delstatlig och inte federal, och generellt finns det ingen möjlighet att få tillbaka skatten vid utresa. Undantagen är Louisiana och Texas. Dessutom finns det några delstater som saknar sales tax.

Enda chansen att slippa undan är att beställa postorder till en delstat där det aktuella företaget inte är representerat.

Dvs om man är i Kalifornien och beställer från B&H som ju bara finns i New York state blir det ingen sales tax. Beställer man däremot från Calumets mail-order blir det sales tax eftersom Calumet har butiker i Kalifornien.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar