Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från B&H eller Adorama

Produkter
(logga in för att koppla)

epar

Aktiv medlem
Nu, när dollar är så billig, tänker jag köpa Canon EF 500/4.0 från antingen B&H eller Adorama. Jag har inte tid att åka till NY så jag vill importera det och här kommer mina frågor:
- kommer jag att betala NY sales tax?
- jag vet att det tillkommer svensk VAT och tull men räknar man först VAT och sedan tullen eller tvärtom?
- hur mycket blir tullen?
Tackar för hjälp.
Mvh, Edward

Tillåter mig citera Jesper Ekvalls eminenta artikel här på FS:
Avgiften för hur mycket tull (och moms) som skall läggas på paketet beräknas av fraktbolaget enligt följande metod:
Angivet belopp (på fraktsedlen) + frakt * tullsats + exp.avg * moms

Ett exempel

Mitt EF 70-200/2.8L kostade 1129,95$, frakten var 57$,
valutakursen var vid tillfället 1$=7,74.

1186,95 * 7,74 = 9187:- (pengarna drogs från mitt konto)
9187 * 3,2% = 294:- (borde varit 6.7%, men gick som camera equipment)
9187+294+100:- = 9581 (expeditionsavgift 100:)
9581 * 25% = 2395:- (momsen)

Totalt: 9187 (pris) + 294 (tull) + 100 (exp.avg.) + 2395 (moms)= 11976

Re: Tull

epar skrev:
På tullverket sida står valutakurs för USD på 6,9725 !?!

Egentligen är det väl i praktiken dagskursen som ditt kreditkortsföretag tillämpar som räknas.

Och dom har för vana att procenta lite på växlingen. Surprise, surprise...

"Imported" är s.k. Grey market import där du endast får garanti av butiken du köper på, du har alltså ingen världsgaranti på dessa objektiv.

"USA"-varianten har världsgaranti.

Det finns en tråd om just detta här på FS, men jag orkar inte leta reda på den just nu, har för god whisky i handen för att låta mig distraheras :)

//Leif

OT: för ev. intresserade så är whiskyn Oban Double Matured :)

Så garanti gäller då i Sverige, så att jag kan skicka det till Canon så lagar dem det ifall det är fabrikationsfel?

Finns det försäkringar man kan köpa där också, eller hur ska man lösa det?

Jag hade tänkt mig ett 70-200`L 2.8 IS.
Lite för mycke pengar att leka med så att säga. Vill ha försäkring.

Du kan köpa till en MACK-försäkring på BH för 39.95USD, den gäller i 3 år efter BH's garanti slutat gälla. Köper du USA-varianten får du Canons världsgaranti. Leta upp den på BHphoto.com så listas försäkringen bland tillbehören.

ANNONS