Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handkolorering. Hur? Med vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
För ett tag sedan köpte jag en hög med gamla aktuell fotografi på second hand. I en av dem står det om handkolorering. Det de säger är det bästa att använda är Schmincke Diaphoto lasyrfärg. Det står att den finns hos någon som heter Pobert Matton och ingår i hamas sertiment, men tidningen är från 1992 så en hel del kan ju ha förändrats.
Någon som har koll på om denna färg finns kvar o var man kan köpa den?
Har någon lite fler allmänna tipps om hand handkollorering?

Är tacksam för allt matnyttigt!

Scandinavian Photo har Hamas retuschfärger, annars är det väl Photax som kanske kan hjälpa till med att ta hem eller tipsa om var man kan hitta det. Vanliga pennor (tusch eller akvarellpennor (ser ut som blyertspennor men de är lösliga i vatten)) funkar också att köra med, enligt vad jag förstår. Skulle gissa att matt fotopapper är det man lättast får ett vettigt resultat med.

Det är dyrt med marshall och shminke mmm.
Ett enkelt sätt att handkolorera är ;
Matt fotopapper , bruntona så är det lättare med
handkoloreringen. Akvarellfärgpennor som fungerar bra både torrt och blött. Jobba med tops som är
lätt fuktad för att tunna ut nyansermm

mvh
Lasse

Lätt som en plätt

Jag läste lite om handkolorering i boken "Photo-Imaging" av Jill Enfield. Ska man ta hennes tips på allvar är det bara att köra på med vilka färger du har till hands! Givetvis kan man vänta sig proffessionellare resultat med dyra handkoloreringsfärger, men testa för att del med vanliga vattenfärger. Jag har testade tex med en billig variant från claes ohlsson =) Resultatet blev faktiskt över förväntan, även om nu det kanbske inte säger så mkt..

Akvarellpennor är annars ett hett tips som de ovanför också sagt, men Jill föreslår också krita (du vet crayola grejorna man lekte med i småskolan) eller oljefärger, akrylfärger också vidare.

PS. Boken hittade jag på adlibris bokrea i år så med lite tur kan den kanske hittas igen för en billig peng...DS

Matton - som butiken heter numer - finns kvar och i bl a Göteborg, Stockholm och Malmö. De har en hel del av det du söker.
Sök på gula sidorna för närmaste ställe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar