Annons

Handhållet canon 300mm f4 IS eller 400mm f5.6?

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimUK

Medlem
Hej, Jag ar pa vag att kopa ett tele objektiv for insekts / fagel / djur fotografi... Jag har last manga av de tradar har om dessa 3 objektiv, men ingen namner om man skall handhalla...

Jag har idag 70-200mm f4 med 1.4 ext, men jag kanner att jag ofta vill komma narmre.

Ni som har svarat pa tidigare fragor, hur staller ni er till att handhalla dessa objektiv? Ar det sa att IS pa 300mm faller avgorandet?

Om jag inte handhaller sa har jag monopod, men bara valdigt sallan en tripod.

Tacksam for hjalp!!
 
Är du stadig?

Är du någorlunda stadig på handen går det urmärkt att handhålla upp till 400-450 mm vid bra ljus. Ännu bättre går det om du gör/skaffar ett axelstativ. Vill påstå att ett sådant gör att du kan handhålla vid 2-3 stegs mindre ljus. IS är bra men jag påstår att bilder tagna med IS utan axelstativ ger klart oskarpare bilder än jämfört med axelstativ utan IS.
 
Jag håller med. Dock är IS underbart!
Vad använder du för axelstativ Tony?

/Pontus
 
Hemmagjort

Efterssom det inte finns några bra på marknaden så kör jag hemmagjort. Jag har några olika modeller. Här är två av dem.
 

Bilagor

  • axelstativ1fs.jpg
    axelstativ1fs.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,356
Tack for svaren... Jag har tidigare sett dina bilder Omar, och en bild sager ju mer en 1000 ord, eller hur...

Ar det nagra andra har som har erfarenhet av handhalla dessa objektiv?
 
Jag försökte handhålla ett 300/4 igår. Saknade IS. Försökte stödja objektivets framkant mot olika stöd men det skakade ändå.
 
Har fotat en hel del med 400 f5.6 handhållet och det fungerar ypperligt, även utan stöd.
Skruva upp ISO och var noga med exponeringen så får du inga problem med brus.
Brukade ofta fota runt ISO400-800 med 400'an.
Skärpan är kalasbra och smidigheten är oslagbar för den brännvidden.

Enda anledningen att jag sålde den var för att finansiera bazookan.

Mvh, Andreas
 
Har inte 400:an en närgräns på 3 meter? Blir ju svårt att komma riktigt nära då (insekter alltså).
 
Martin F skrev:
Har inte 400:an en närgräns på 3 meter? Blir ju svårt att komma riktigt nära då (insekter alltså).
Jo den har runt 3 m i närgräns så där är 300 smidigare.
Men 400'an fungerar ypperligt med mellanringar för att korta närgränsen.
 
Jag valde att köpa 300 med 1,4 konverter. Kombinationen är mycket bra! Skärpeförlusten är enligt mig försumbar. Fördelen är att du har 300 mm men också möjligheten att få 420 mm, det med bra närgräns samt IS. Jag använder stativ ytterst sällan och IS gör dessutom att sökarbilden blir stabil, (vilket den inte blir på en kamera med IS i huset).
 
Tack for alla bra kommentarer...

Jag har redan en 1.4 converter, sa det lutar nog mot ett 300mm...

Jag har inbillat mig (ratt eller fel) att IS skulle gora stor skillnad, sa det ar det som faller avgorandet for mig till stor del...

Jag far val salla mig till skaran som onskar att Canon gav ut en ny version av 400mm med IS, precis som de gjorde med sin 70-200mm f4 lins forra aret...
 
Hoppas ryktet om 400mm f/4L IS för 10-15000kr är sant! Hoppas... Hoppas... Hoppas... Hoppas...

/Pontus
 
Martin F skrev:
Du måste väl ha menat 400/5.6L IS, inte 400/4?
Nej, nej!
Det finns ett rykte om 400mm f/4L IS också!
Priset låter lite lågt, jag håller med, men att det skulle bli billigare än DO-versionen är nog ganska sannolikt. Kanske 20-25000kr är rimligt.

Hoppas... Hoppas... Hoppas... Hoppas... Hoppas... ;-)

/Pontus
 
Pongu skrev:
Nej, nej!
Det finns ett rykte om 400mm f/4L IS också!
Priset låter lite lågt, jag håller med, men att det skulle bli billigare än DO-versionen är nog ganska sannolikt. Kanske 20-25000kr är rimligt.

Hoppas... Hoppas... Hoppas... Hoppas... Hoppas... ;-)

/Pontus

Köp ett 500/4IS som vi andra ;-) Så är saken biff!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.